ШКІЛЬНА ЛІТЕРАТУРНА ОСВІТА: ХАРАКТЕРИСТИКА БАЗОВИХ ПОНЯТЬ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-6-3Ключові слова:
шкільна літературна освіта, базова школа, тенденція, реформа, реформування, розвиток.Анотація
У статті окреслено специфіку української літератури як навчального предмета в сучасних реаліях. Автором закцентовано увагу на те, що літературна освіта у системі навчання у базовій школі, спрямована на розвиток інтелектуальної та емоційної сфер кожного здобувача освіти, дає змогу пізнавати навколишній світ через світ художньої книжки, збагачує знаннями, формує людяне ставлення до дійсності та виховує, стає першоосновою для розвитку та навиків комунікації, естетичного почуття. Висвітлено мету літературної освіти, яка полягає в залученні учнів до мистецтва читання, ознайомлення з видатними творами національної і світової літератури, а зміст літературної освіти базується на художньо-естетичному, літературознавчому, логічному принципах. Літературна освіта – це безперервний навчальний процес, яким передбачається оволодіння мистецтвом слова, формування естетичних і художніх смаків людини. Одним з основних принципів літературної освіти є усвідомлення окремих творів, їх образного світу в контексті культури, як єдиного тексту. На основі аналізу психолого-педагогічної та методичної літератури конкретизовано сутність понять «літературна освіта», «реформування», «тенденції розвитку шкільної літературної освіти». Зокрема в контексті дослідження дефініція «література освіта» трактується як безперервний навчальний процес, яким передбачається оволодіння мистецтвом слова, формування естетичних і художніх смаків людини. Реформування це процес змін, які частіше всього ініціюються «згори» й мають конкретну подальшу реалізацію в освітній політиці. Тенденції розвитку літературної освіти вбачаємо в оновленні змісту навчальних програм, синтезуванні вивчення творів класиків та сучасників, використаннні інноваційних технологій навчання, зокрема, інтерактивних, ІКТ, методів поєктів, психологізації освітнього процесу.
Посилання
Березівська Л. Д. Організаційно-педагогічні засади реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.0. Київ, 2009. 505 с
Василюк А. В. Реформи шкільної освіти в Польщі: історія й сучасність: [монографія]. Ніжин. НДУ ім. М. Гоголя. 2017. 340 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови: 250000. Уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ. Ірпінь. Перун. 2005.
Волошина Н.Й. Якість освіти і перспективні педагогічні технології. Українська література в загальноосвітній школі. 2006. №9. 56 с. С. 2–3.
Гриневич Л. М. Поняття «освіта», «розвиток освіти», «освітня політика» в сучасному науковому дискурсі. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. No 1-2 (42-43). 2015. С. 14-19.
Державна національна програма “Освіта” (“Україна XXI століття”) URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgibin/laws/main.cgi?page=3&nreg=896-93-%EF
Закон України «Про освіту», 2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n186.
Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція) від 21 квітня 2016 р.№1-2/7-110. URL:
http://osvita. mediasapiens.ua/mediaprosvita/mediaosvita/kontseptsiya_vprovadzhennya_ mediaosviti_v_ukraini_
nova_redaktsiya
Концепція літературної освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України від 26.01.2011 № 58. http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/13508/
Концепція Нової української школи – https://mon.gov.ua/ua/tag/novaukrainska-shkola
Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ. Педагогічна думка. 2009. 520 с.
Літературознавчий словник-довідник. Літературознавча енциклопедія: у 2 т. Київ: ВЦ «Академія». 2007. Т. 1. А – Л. 608 с.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/
storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення 23.04.2024).
Мацевко-Бекерська Л. «Феномен юаси» і сучасна літературна освіта. Султанівські читання. Актуальні проблеми літературознавства в компаративних вимірах. Івано-Франківськ. Симфонія форте. 2014. Вип. ІІІ. С. 289 – 299.
Семеног О. М. Професійна підготовка майбутніх учителів української мови і літератури: монографія. Суми. Мрія-1, 2005. 404 с.
Токмань Г. Л. Методика навчання української літератури в середній школі: Підручник. Г. Токмань. Київ. ВЦ «Академія». 2012.312 с.
Шуляр В. І. Сучасний урок української літератури: теорія, методика, технологія: монографія. Миколаїв. Вид-во «Іліон». 2012. 876 с.
Яценко Т. О. Етапний характер становлення методичної думки. Т. О. Яценко. Українська мова і література в школі. 2013. № 6. С. 40–44.