ЛЕКЦІЯ ЯК ОДИН ІЗ ВИДІВ НАВЧАЛЬНИХ ЗАНЯТЬ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ: СУЧАСНИЙ ВИМІР

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-6-4

Ключові слова:

лекція, тематична лекція, функції лекції, інноваційні методи навчання, нестандартні лекції.

Анотація

У статті розглянуто сучасні підходи до організації та проведення лекцій у закладі вищої освіти. З’ясовано сучасні підходи педагогів до цієї проблеми, виокремлено її види та структуру. Вченими сформулювалася думка, що сучасна лекція має проводитися на засадах проблемності, діалогічного спілкування, активізації мисленнєво-мовленнєвої діяльності студентів. З-поміж їх видів вказано на традиційні та інноваційні (лекція-бесіда з постановкою проблемних запитань; лекція з мікровикладанням студентів та інші). Метою статті є з’ясування сучасних підходів до організації лекції у закладі вищої освіти. Дослідження щодо організації лекцій у закладі вищої освіти розглядалося за двома напрямами: введення у структуру традиційних лекцій інноваційних методів навчання та розробка нових її типів. Автором наголошено, що у процесі їх підготовки необхідно врахувати: форму здобуття освіти (денна, заочна, дистанційна); студентський склад; сучасні інноваційні тенденції у розвитку освіти; специфіку Освітньо-професійної програми підготовки майбутнього фахівця, що забезпечує реалізацію складових професійної компетентності з навчальної дисципліни. Виокремлено функції сучасної лекції: 1)інформаційно-пізнавальна (донесення сучасних тенденцій у розвитку вищої освіти, науки в Україні та за кордоном; виокремлення кола питань для формування фахових компетентностей); систематизуюча (побудова у логічній послідовності та взаємозв’язку матеріалу змістових модулів з дисципліни); мотиваційне забезпечення освітньої діяльності (спрямованість на розвиток у майбутнього фахівця внутрішньої та зовнішньої мотивації); розвивальна (стимулювання до аналізу та узагальнення одержаної інформації, виокремлення питань, що потребують дослідження); виховуюча (підготовка сучасного фахівця з креативним мисленням, здатним діяти в конкурентному середовищі; національно-мовленнєвої особистості із сформованими демократичними та морально-етичними цінностями). Автором проілюстровано застосування інноваційних методів навчання у процесі проведення тематичної лекції за її структурними частинами (методи: прогнозування, дослідницько-творчий, бібліографічного пошуку; дискусії, «Займи позицію», «гронування» та інші). Кожен із означених методів містить алгоритм їх застосування. Наголошено на особливостях проведення лекції-інсерт, лекції у квазіпрофесійному середовищі.

Посилання

Кабакова Л., Мирончук Н. Організаційні форми роботи у вищому навчальному закладі. Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном : збірник наукових праць / за заг. ред. д.п.н., проф. С. С. Вітвицької, к.п.н., доц. Н. М. Мирончук. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 150-154.

Крохмальна Г.. Лекція як функціональний елемент сучасної науково-педагогічної комунікації (вимоги, особливості і перспективи). Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2018. Випуск 33. С.126-134.

Носковенко Ю. П.‚ Ткачик Д. А.‚ Опольський Я. В.‚ Залюбівська О. Б. Шляхи модернізації лекційного викладання у вищій школі ХХІ СТ. URL:file:///C:/Users/%D0%9A%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%83%D0%B2%D0%B0%D1%87/Downloads/7868-27906-1-PB.pdf

Педагогіка вищої школи : навч. посіб. / [З. Н. Курлянд, Р. І. Хмелюк, А. В. Семенова та ін.]; За ред. З. Н. Курлянд. 2-ге вид., перероб. і доп. К. : Знання, 2005. 399 с.

Положення про організацію освітнього процесу в Державному вищому навчальному закладі «Ужгородський національний університет» (24.12. 2020 р). URL:https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/31357

Про вищу освіту. Закон України. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи: Навч. посіб. К.: «Академвидав», 2006. 352 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ