КРИТЕРІАЛЬНО-РІВНЕВА СТРУКТУРА ПРОФЕСІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ВИМОГ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-6-5

Ключові слова:

професійна готовність, природничо-освітня галузь, ключові компоненти, критерії готовності, рівні сформованості, педагогічна діяльність.

Анотація

Сучасна реформа в освітній галузі вимагає професійну підготовку фахівців здатних адаптуватися до змін у суспільстві. У статті проаналізовано основні аспекти професійної підготовки учителів природничої освітньої галузі в контексті сучасних освітніх вимог. На основі проведеного дослідження розроблено критеріально-рівневу структуру професійної готовності майбутніх фахівців, яка охоплює ключові компоненти, відповідні критерії, складові компетентностей та рівні сформованості. Пропонована структура забезпечує комплексну оцінку готовності майбутніх фахівців до професійної діяльності, системно розподіляючи ключові компетентності за такими компонентами: когнітивний, мотиваційно-емоційний, здоров’язбережувальний, соціально-культурний, рефлексивно-аналітичний та професійно-діяльнісний. Для кожного компонента визначено відповідні критерії (інтелектуально-пізнавальний, ціннісно-мотиваційний, саногенний, міжкультурно-комунікативний, адаптивний, професійний) і рівні сформованості (початковий, фундаментальний, компетентний, професійний), що обґрунтовуються на показниках професійної готовності вчителя, таких як: здатність, знання, уміння, навички, комунікабельність, відповідальність, автономність тощо. Акцентовано увагу на важливості впровадження інноваційних підходів, сучасних технологій і методів навчання у професійну діяльність учителя природничої освітньої галузі. Зосереджено увагу на інтеграції міжпредметних зв’язків і застосування практико-орієнтованих завдань, які посилюють компетентнісний підхід до освітнього процесу. Доведено, що підготовка майбутніх учителів природничої освітньої галузі сприяє не лише формуванню професійної готовності до інноваційної діяльності, але й розвитку здатності до безперервного самовдосконалення.

Посилання

Вербій І.В. Соціокультурний компонент освіти майбутніх судноводіїв (кінець XX – початок XXI століття). Таврійський вісник освіти. 2017. № 3 (59). С. 5-12.

Гаркуша С.В., Дейкун М.П. Концепція формування готовності майбутніх фахівців фізичного виховання до використання здоров’язбережувальних технологій. Вісник. 2017. №147, Т. І. С. 291-299.

Гончарова О. А. Мотиваційний компонент готовності майбутнього вчителя до інноваційної діяльності. URL: https://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN25/6.pdf

Грицаєнко Л. М. Роль соціокультурного компоненту у формуванні комунікативної компетентності в процесі вивчення української мови як іноземної. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 21, Т. 1. С. 104-109.

Долинський Б. Т. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів до формування здоров’язбережувальних навичок і вмінь у молодших школярів у навчально-виховній діяльності: монографія. Одеса: Видавець М. П. Черкасов, 2010. 265 с.

Корягіна Н.В. Підготовка майбутніх учителів до експериментальних досліджень у галузі природознавства: дис.канд.пед. наук, 13.00.04. Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2015. 277 с.

Лящ О. П. Роль емоційної сфери у структурі професійної ідентичності педагога. Актуальні проблеми психології. Т 1. Вип.56. С. 91-96 URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v1/i56/16.pdf

Мамикіна О. А. Естрадна вокально-виконавська підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва у вимірі компетентнісного навчання. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 51. Т. 2. С. 52-56. DOI https://doi.org/10.32782/2663–6085/2022/51.2.9

Марушко Л. Структурно-компонентний аналіз готовності майбутніх учителів природничих спеціальностей до професійної діяльності. Зб.наук.праць. Педагогічні науки. 2023. С. 52-54. https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2023-101-8 с.52

Оніпко В. В. Професійна підготовка вчителя природничих дисциплін до роботи у профільній школі: монографія. Полтава: ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2023. 376 с.

Піддячий В. М. Мотивація до здійснення професійного саморозвитку майбутнього вчителя. Education and pedagogical sciences (Освіта та педагогічна наука). 2014. № 2 (163). С. 41-47.

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». офіц. Вебпортал. Міністерство освіти і науки України. Київ, 2024. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartuvchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity

Роганова M. В., Рашидова С. С. Професійна рефлексія викладача закладу вищої освіти як умова його педагогічної культури. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2023. Вип. 1(105). С. 141-150.

Староста В. І. Готовність майбутніх учителів до педагогічної діяльності: сутність, структура. Народна освіта. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5923

Танасійчук Ю.М. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до формування в учнів ціннісного ставлення до власного здоров’я: дис.д. філософії, 011. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2021. 416 с.

Удовиченко О. М. Критерії та показники рівнів готовності майбутніх учителів інформатики до професійної діяльності. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. 2020. Вип. 2. С. 141–146 DOI 10.31651/2524-2660-2020-2-142-147

Хижняк І. Критеріально-рівнева структура готовності майбутніх учителів початкової школи до застосування засобів електронної лінгводидактики в професійній діяльності. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т.69. № 1. С.160-170.

Цуняк О.П. Система професійної підготовки майбутніх магістрів початкової освіти до інноваційної діяльності: дис. доктора пед. наук: 13.00.04. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Київ, 2020. 517 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ