ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ГІМНАСТИКИ НА ЗАНЯТТЯХ З ПЛАВАННЯ З ДІТЬМИ 9–11 РОКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-6-12

Ключові слова:

плавання, елементи гімнастики, діти 9–11 років.

Анотація

У статті проаналізовано вплив фізкультурно-оздоровчих занять з плавання, поєднаних із елементами гімнастики, як ефективного засобу фізичного розвитку для школярів 9–11 років. Окрім цього, обговорюються проблеми здоров'я дітей раннього та молодшого шкільного віку, надаються результати аналізу їхніх функціональних можливостей, що є важливим для формування адекватних фізичних навантажень. Дослідження містить огляд наукових праць, присвячених методикам викладання та навчання плаванню з елементами гімнастики. Зокрема, вивчено сучасні підходи до складання оздоровчих програм, які містять рекомендації щодо інтеграції цих видів активності в навчальний процес. Такі програми сприяють розвитку загальної фізичної підготовки, координації рухів, зміцненню опорно-рухового апарату, а також поліпшують функціональні можливості дитячого організму. Розкрито, що оздоровчий вплив плавання на молодших школярів виявляє, що систематичні заняття плаванням сприяють покращенню роботи серцево-судинної, дихальної, м’язової, опорно-рухової та нервової систем. Завдяки водним вправам розвиваються основні фізичні якості, зокрема: витривалість – базова фізична якість, яка забезпечує загальну функціональну стійкість організму до фізичних навантажень. Вона поділяється на: загальну витривалість, що підвищує здатність організму тривалий час виконувати помірну роботу без надмірної втоми; швидкісну витривалість, яка відповідає за здатність підтримувати високий темп виконання вправ; координаційну витривалість, що пов'язана зі здатністю точно та ритмічно виконувати рухи навіть у складних умовах. Проаналізовано, що заняття плаванням у поєднанні із елементами гімнастики ефективно розвивають ці види витривалості. Гімнастичні вправи допомагають опанувати правильні техніки рухів і забезпечують підготовку до навантажень під час плавання. Оздоровчий вплив цього підходу значною мірою залежить від дотримання техніки безпеки, санітарно-гігієнічних норм і методичних рекомендацій, що забезпечують комфорт і безпеку дітей під час занять. Визначено, що для дітей 9–11 років провідною формою оздоровчого процесу є вправи у воді із елементами гімнастики. У зв'язку з цим особливе місце в методиці освоєння плавальних рухів дітей займають вправи гімнастичного характеру у воді. Вправи дають змогу за рахунок позитивних емоцій швидше освоїтися у воді, знижують рівень скутості, стресу.

Посилання

Бабаліч В. А. Методичні рекомендації для проведення занять з плавання у початковій школі. Кропивницький: ПП “Центр оперативної поліграфії “Авангард”; 2019. 56 с.

Волков Л. В. Спортивна підготовка молодших школярів : навч. посіб. Київ: Освіта України, 2010. 389 с.

Глазирін І. Д. Плавання : навч. посіб. Київ : Кондор, 2011. 502 с.

Грибан Г. П. Плавання. Прикладні аспекти : навч.-метод. посіб. Житомир : Рута, 2009. 156 с.

Купрієнко В. І. Навчимо дітей плавати. Тернопіль: Мандрівець, 2016. 23 с.

Підгайна В. О. Вплив занять плаванням на здоров’я дітей молодшого шкільного віку. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура, 2023. Випуск 40. С. 76-80. doi: 10.15330/fcult.40.76-80

Полатайко Ю. О. Плавання. Івано-Франківськ: Плай, 2004. 259 с.

Райтаровська І. В., Шишкін О.П. Теорія і методика викладання плавання. Київ : КНТ, 2019. С. 56-58.

Шейко Л. В. Спортивні та рухливі ігри на воді як засіб розвитку фізичних якостей дітей молодшого шкільного віку. Спортивні ігри, 2022, 1 (23): С.68-75.

Pfeifer H. Fundamentals and principles of endurance training. Principles of Sports Training. Berlin: Sportverlag, 2019. P. 108-124.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ