МУДРІСТЬ І АЛГОРИТМИ: ПОГЛЯД НА ІНТЕЛЕКТ У СУЧАСНОМУ СВІТІ

Автор(и)

  • Остап Залужець Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0009-0006-5223-9533

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-7-4

Ключові слова:

людський інтелект, штучний інтелект, креативність, моральне мислення, адаптація, емо- ційний інтелект, самосвідомість, синергія

Анотація

У статті розглядаються аспекти людського та штучного інтелекту з акцентом на їхні основні характеристики, відмінності та взаємодію у сучасному світі. Автор аналізує здатність людського інтелекту до творчості,морального мислення, адаптації та самосвідомості, підкреслюючи його унікальність в контексті емоційного інтелекту та інтуїтивного прийняття рішень. Штучний інтелект, в свою чергу, демонструє значні досягнення в обробці великих обсягів даних, самонавчанні та автоматизації завдань, але обмежений в питаннях, що потребують моральної оцінки, творчого підходу та соціального контексту. Визначено, що хоча ШІ є потужним інструментом у багатьох сферах, він не може повністю замінити людський інтелект у тих завданнях,де потрібна креативність, емоційна чутливість та етичні міркування. Однак, інтеграція обох форм інтелекту дозволяє досягти синергії, що може сприяти оптимізації рішень та прогресу в науці, технологіях і соціальному розвитку.

Посилання

Бурса С. І. Наукові поняття «рефлексія», «самосвідомість» і «саморозвиток». Особливості їх змісту і взаємозвʼязку. Освіта і наука – 2024: звітно-наукова конф. студентів та аспірантів Факультету психології Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 9–11 квітня 2024 р.: тези доп. Київ, 2024. C. 34. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/45185/Osvita%20i%20nauka_Materialy%20konfer_2024.pdf?sequence=1#page=34 (дата звернення: 27.01.2025).

Кай-Фу Лі, Чень Цюфань. ШІ 2041: десять передбачень майбутнього. Київ: Bookchef, 2022. 464 c.

Лубко Д. В., Шаров С. В. Методи та системи штучного інтелекту. Мелітополь: ФОП Однорог Т. В., 2019. 264 с. URL: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/15462/1/5_lubko_metody_2019.pdf (дата звернення: 27.01.2025).

Теґмарк М. Життя 3.0. Доба штучного інтелекту. Київ: Наш формат, 2019. 432 с.

Тимофієва Н. Класифікація природнього та штучного інтелекту. URL: http://www.fmmit.lviv.ua/index.php/fmmit/article/view/319/287 (дата звернення: 27.01.2025).

Aldoseri A., Al-Khalifa K. N., Hamouda A. M. Re-Thinking Data Strategy and Integration for Artificial Intelligence: Concepts, Opportunities, and Challenges. Applied Sciences. 2023, Vol. 13(12). 7082 URL: https://www.mdpi.com/2076-3417/13/12/7082 (дата звернення: 27.01.2025).

Bonnefon J.-F., Rahwan I., Shariff A. The Moral Psychology of Artificial Intelligence. Annual Review of Psychology. 2024. Vo. 75. URL: https://www.annualreviews.org/content/journals/10.1146/annurev-psych-030123-113559 (дата звернення: 27.01.2025).

Elon Musk’s Famous Quotes And Videos On The Dangers Of AI. URL: https://roboticsbiz.com/elon-musksfamous-quotes-and-videos-on-the-dangers-of-ai/ (дата звернення: 27.01.2025).

Lance E. Unpacking The Best Top Ten Quotes About Artificial Intelligence Leveraging Modern-Day AI Ethics Thinking. URL: https://www.forbes.com/sites/lanceeliot/2022/09/03/unpacking-the-best-top-ten-quotes-aboutartificial-intelligence-leveraging-modern-day-ai-ethics-thinking/ (дата звернення: 27.01.2025).

Pereira F. C. Creativity and Artificial Intelligence. A Conceptual Blending Approach. URL: https://www.google.com.ua/books/edition/Creativity_and_Artificial_Intelligence/rOiqb6SUV4oC?hl=uk&gbpv=0 (дата звернення: 27.01.2025).

Rashid A. B., Kausik A. K. AI revolutionizing industries worldwide: A comprehensive overview of its diverse applications. Hybrid Advances. 2024. Vol. 7, 100277. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2773207X24001386 (дата звернення: 27.01.2025).

Robert J. Sternberg Human intelligence. URL: https://www.britannica.com/science/human-intelligencepsychology (дата звернення: 27.01.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-26

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ