ОСОБЛИВОСТІ ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ У ФОРМУВАННІ ОСОБИСТОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ТА МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-7-6

Ключові слова:

діти з порушеннями інтелектуального розвитку, інклюзивне навчання, екологічна освіта і виховання, екологічна культура

Анотація

У даній статті розкрито зміст та сутність, теоретичних та практичних напрямків екологічної освіти та виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку з порушеннями інтелектуального розвитку. Визначено, що метою екологічної освіти є озброєння дітей знаннями про ключове значення природного довкілля для людського життя та взаємозв’язок екології і суспільства. Аргументовано, що природа – це основа існування людини, а людина її маленька частина. Виховний аспект екологічного виховання полягає у формуванні свідомого, бережного ставлення до рідної природи, сприйнятті природного довкілля як глобальної загальнолюдської цінності, яку необхідно берегти,охороняти та примножувати. Проведено порівняльний аналіз, обсягу, темпу та рівня засвоєння знань з екологічної тематики здобувачами освіти дошкільного та молодшого шкільного віку з типовим та порушеним інтелектуальним розвитком. Описано психологічні передумови, які сприяють готовності дітей дошкільного та молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями до пізнання довкілля та надано практичні рекомендації щодо організації дослідницької та з природоохоронної роботи. Вказано на необхідність збалансованого застосування наочних, словесних і практичних методів для формування екологічної обізнаності та екологічної культури здобувачів освіти означеної категорії. Доведено, що збільшення кількості практичних занять сприяє підвищенню активності і самостійності дітей з інтелектуальними порушеннями, вихованню позитивного та гуманного ставлення до природи через взаємодію з рослинами і тваринами, допомагає їм на практиці закріпити засвоєні екологічні знання та уявлення. Ознайомлення дітей з природним довкіллям, рідною природою, екологічна освіта та виховання покликані сформувати у дітей стійку активну природоохоронну позицію.

Посилання

Конституція України: редакція від 01.01.2020 р. / Верховна Рада України. Київ. 2020. 145 с. ідент. 254к/96-ВР

Малєй О.В. Формування екологічної культури та свідомості у дітей дошкільного віку // Шляхи забезпечення екологічної безпеки населених пунктів України: збірка матеріалів до науково-практичної конференції. Миколаїв, 2012. С. 91–96.

Вержиховська О.М. Теорія і спеціальна методика виховання дітей особливостями інтелектуального розвитку: навч.-метод. посіб. Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друк-Сервіс», 2013. 372 с.

Співак Я. О. Історичні витоки екологічного виховання розумово відсталих учнів на уроках природознавства // Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців: матеріали І Міжнародн. наук.-практ. конф. студентів та молодих учених, м. Суми, 25–26 квітня 2013 р. Суми, 2013. С. 324–332.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-26

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ТА ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА