ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ЗМІНИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-7-7Ключові слова:
дошкільна освіта, інклюзія, особливі освітні потреби, законодавчі зміни, заклади дошкіль- ної освіти, інклюзивно-ресурсні центри, адаптація освітнього процесуАнотація
У статті проведено аналіз нової редакції Закону України «Про дошкільну освіту» (№ 3788-IX, 2024) у контексті забезпечення рівного доступу дітей з особливими освітніми потребами (ООП) до якісної освіти. Визначено провідні законодавчі нововведення, які спрямовані на розвиток інклюзивної форми освітнього процесу в закладах дошкільної освіти (ЗДО), а саме створення інклюзивних груп, розширення функцій інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ), удосконалення механізмів фінансування та підготовки педагогічних кадрів. У процесі дослідження розглянуто сучасні наукові підходи до інклюзивної освіти та їх відображення у вітчизняному законодавстві. Окреслено ключові проблеми реалізації нових норм, серед яких нестача кваліфікованих фахівців, недостатнє фінансування на місцевому рівні, відсутність уніфікованих методичних рекомендацій та освітніх програм для дітей з різними видами порушень розвитку. Проаналізовано світовий досвід упровадження інклюзивної дошкільної освіти та запропоновано перспективи вдосконалення української системи інклюзивної форми освітнього процесу ЗДО. Зокрема, наголошується на необхідності розширення програм підготовки педагогів, створення ефективних механізмів моніторингу реалізації законодавчих норм, посилення державної підтримки упровадження сучасних технологій у освітній процес. Результати дослідження можуть бути використані за подальшого вдосконалення нормативно-правової бази інклюзивної освіти, а також задля доробки рекомендацій щодо оптимізації освітнього середовища у ЗДО відповідно до потреб дітей з ООП.
Посилання
Закон України «Про дошкільну освіту»: від 21.12.2023 р. № 3788-IX. Відомості Верховної Ради України. 2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text (дата звернення: 02.02.2025).
Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю: міжнародний документ від 13.12.2006 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text (дата звернення: 02.02.2025).
Про організацію інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами: постанова Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 р. № 872. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-п#Text (дата звернення: 02.02.2025).
Концепція розвитку інклюзивної освіти в Україні: наказ Міністерства освіти і науки України від 01.10.2010 р. № 912. URL: https://mon.gov.ua (дата звернення: 02.02.2025).
Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: теорія, практика, перспективи. Київ: Педагогічна думка, 2021. 320 с.
Савчук Л. О. Інклюзивна освіта в системі дошкільної освіти: нормативно-правові аспекти та практичний досвід. Освітній простір ХХІ століття. 2022. № 4. С. 56–72.
Синьов В. М. Спеціальна педагогіка: навч. посіб. Київ: Видавничий дім «Слово», 2020. 276 с.
Інститут спеціальної педагогіки і психології НАПН України. Організація освітнього процесу для дітей з ООП у закладах дошкільної освіти: аналітичний звіт. Київ: НАПН України, 2023. 198 с.
Florian L. The Inclusive Classroom: Strategies for Effective Teaching. London: Routledge, 2021. 354 p. DOI: 10.4324/9781003199098 (https://doi.org/10.4324/9781003199098).
Jordan J. Inclusive Early Childhood Education: Strategies and Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press, 2022. 298 p. DOI: 10.1017/9781108767481 (https://doi.org/10.1017/9781108767481).
UNESCO. Global Education Monitoring Report: Inclusion and Education. Paris: UNESCO Publishing, 2022. 480 p. URL: https://en.unesco.org/gem-report/2022 (дата звернення: 02.02.2025).
Європейська агенція з розвитку спеціальної та інклюзивної освіти. Inclusive Early Childhood Education. Brussels: EASNIE, 2020. 212 p. URL: https://www.european-agency.org/ (дата звернення: 02.02.2025).