ЦИФРОВА ОСОБИСТІСТЬ ЗДОБУВАЧА У ГРУПОВИХ ЧАТАХ: ВИЯВИ ТА ФОРМУВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-7-11

Ключові слова:

вища освіта, сервіси обміну миттєвими повідомленнями, цифрова особистість, анонім- ність, залученість

Анотація

У статті аналізується роль месенджерів у освітньому процесі у зв’язку з їх перевагами для академічного навчання, особистісного розвитку та соціальної взаємодії. Популярність комунікації в групових чатах часто пояснюється наявністю технічних параметрів, таких як легкість поширення файлів, одночасний обмін повідомленнями з багатьма користувачами, збереження інформації у чаті та інтеграція мультимедійних елементів. Поняття «цифрова особистість» у сервісах для миттєвого обміну пов’язується зі свідомою, цілеспрямованою діяльністю людини, обумовленою особистісними рисами (світоглядом, психічними властивостями, мотивацією, рівнем володіння мови та ін.). Анонімна самоідентифікація є типовою ознакою студентських профілів. Приховування реальної особи здійснюється з міркувань кібербезпеки і є спробою захистити себе від небажаної уваги чи осуду. Більше того,анонімність допомагає невпевненим у собі здобувачам соціалізуватися. Залучення студентів до професійних онлайн-спільнот, привернення уваги до профілів авторитетних учасників мотивує студентів свідомо ставитися до свого віртуального образу та здобувати компетентності, необхідні для успішної участі у професійних мережах. На основі аналізу нещодавно опублікованих теоретичних та емпіричних праць було описано основні функції повідомлень у месенджерах. Вони стосуються навчального, дискурсивного, емоційного аспектів роботи в групових чатах, а також інформаційної та соціальної підтримки. Ці функції розглядаються з огляду на поведінкові моделі, що є виявами цифрової особистості. Аналіз тематики повідомлень виявляє сфери навчальної діяльності, які вимагають реагування з боку викладача чи одногрупників. На когнітивному рівні студенти можуть мати потребу у поясненні чи уточненні матеріалу. На емоційному рівні вони можуть поділяти почуття інших членів групи, висловлюючи особисте ставлення до поширюваної інформації та освітніх викликів. Інформаційна та соціальна підтримка в чаті покращує стосунки в колективі та допомагає студентам розвивати компетенції, необхідні для командної роботи. Навчальна діяльність в месенджерах є актуальним напрямком дослідження, адже вона удосконалює навики здобувачів, які використовуються для конструювання їхніх цифрових особистостей.

Посилання

Ковальова А. КНУ імені Шевченка та «Могилянка» почали обмежувати використання Telegram – деталі рішення. 2024. 20 листопада. URL: https://ain.ua/2024/11/20/u-knu-obmezili-telegram/ (дата звернення: 24.01.2025)

Лебедєва С.Л., Лебедєв М.К. Месенджер Telegram як основний і додатковий канал комунікації в освітньому процесі. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті. 2022. Вип. 54. Т. 2. С. 193–195. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/54.2.38

Макаров З. Ю., Момот А. В., Демченко, О. М. Оцінювання впливу чат-бесід на залученість та успішність здобувачів вищої освіти. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. Вип. 5. https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.04.29.07

Харитонова О.І., Харитонов О.Є. Цифрова людина, цифрова особа та цифрова особистість: до проблеми співвідношення. Часопис цивілістики. 2023. Вип. 49. С. 5–13.

Asmaak S., Nayan, S., & Osman, N. Constructing identity through Facebook profiles: Online identity and visual impression management of university students in Malaysia. Procedia – Social and Behavioral Science. 2012. 65. P. 134–140. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.102

Avci, H., & Adiguzel, T. A case study on mobile-blended collaborative learning in an English as a foreign language (EFL) context. International Review of Research in Open and Distance Learning. 2017. 18(7), P. 45–58. https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i7.3261.

Bouhnik, D. & Deshen, M. WhatsApp Goes to School: Mobile Instant Messaging between Teachers and Students. Journal of Information Technology Education: Research. 2014. Vol. 13. P. 217–231. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2006.11.017

Graham, S. L. Disagreeing to agree: conflict, (im)politeness and identity in a computer-mediated community. Journal of Pragmatics. 2007. 39 (4). P. 742–759. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2006.11.017

Ho, V. Constructing identities through request e-mail discourse. Journal of Pragmatics. 2010. 42. P. 2253–2261. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2010.02.002

Le Roux, D. & Parry D. An exploratory investigation of the use and effects of academic instant messaging groups among university students. Educational and Information Technologies. 2022. 27. P. 1055–1080.

Merunková, L. & Ślerka, J. Goffman´s theory as a framework for analysis of self presentation on online social networks. Masaryk University Journal of Law and Technology. 2019. Vol. 13: 2. P. 243–276. https://doi.org/10.5817/MUJLT2019-2-5

Pimmer, C. & Rambe, P. The Inherent Tensions of “Instant Education”: A Critical Review of Mobile Instant Messaging. International Review of Research in Open and Distance Learning. 2018. 19 (5). P. 218–237.https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i5.3765

Poláková, P. Use of a mobile learning application in the process of foreign vocabulary learning. Procedia Computer Science. 2022. Vol. 207. P. 64–70. https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.09.038.

Roman, P., Ballesteros, C., & Noguera, M. Academic whatsapp groups as alternative communication and motivation systems in higher education. Revista Espacios, 2018. 39 (10).

Schindler, J., Bartsch, A., Bürgel, C., & Rockenstein, C. “Check this out!☺”: Collective functions of instant messaging about media content. New media & Society, 2024. 0(0). https://doi.org/10.1177/14614448241262808

Tang, Y., Hew, K.F. Effects of using mobile instant messaging on student behavioral, emotional, and cognitive engagement: a quasi-experimental study. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2022. 19 (3). https://doi.org/10.1186/s41239-021-00306-6

Willemse, J. J. Undergraduate nurses’ reflections on whatsapp use in improving primary health care education. 2015. Curationis. 38(2), 1512. https://doi.org/10.4102/curationis.v38i2.1512

Yammanuru, P., Reddy, & Khan, Z. Online social networks and their influence. International Journal of Research Publication and Reviews. 2022. Vol. 3, No 6. P. 2113–2115. https://doi.org/10.55248/gengpi.2022.3.6.53

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-26

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ