ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-7-18Ключові слова:
мережева взаємодія, громадянська компетентність, педагогічні умови, учні, молодші школяріАнотація
Стаття присвячена аналізу педагогічних умов ефективного формування громадянської компетентності учнів молодшого шкільного віку в умовах сучасної шкільної реформи в Україні. Розглянуто актуальні аспекти виховання громадянської компетентності учнів закладів загальної середньої освіти. Відзначено, що ухвалення Закону України «Про освіту» стало відправною точкою для трансформації освітнього процесу, орієнтованого на потреби XXI століття. У статті зауважено, що основною метою освіти визначено формування компетентної особистості, здатної до активної участі в громадському житті, відповідальної за власний добробуті добробут суспільства. У статті обґрунтовано, що громадянська компетентність є інтегративною якістю особистості, яка включає правові й громадянські знання, моральні цінності, навички критичного мислення та комунікації. Науковий аналіз охоплює дослідження аспектів громадянського виховання у філософсько-методологічному, психолого-педагогічному та українознавчому контекстах. У роботі визначенні педагогічні умови, які сприятимуть формуванню громадянської компетентності учнів молодшого шкільного віку, а саме: система методів і форм роботи,що формують громадянську позицію учнів; посилення міжособистісної взаємодії; впровадження елементів іншомовного середовища; проєктна діяльність та участь у соціальних ініціативах. Особливу увагу приділено ролі мережевої взаємодії закладів освіти як механізму об’єднання зусиль для підвищення якості навчання. Практичні заходи, зокрема інтелектуальні ігри, проєкти, конкурси, олімпіади, спрямовані на розвиток патріотизму та відповідальності, забезпечують ефективне формування громадянської компетентності. Вони створюють умови для всебічного розвитку учнів, сприяють реалізації моральних ідеалів та мотивують до соціальної активності. Стаття має новизну в контексті розкриття потенціалу мережевої взаємодії освітніх закладів для виховання громадянських якостей, що відповідають викликам сучасності.
Посилання
Вовк Н., Кринична В. Педагогічні умови ефективного формування громадянської компетентності в учнів на уроках трудового навчання. Вісник науки і освіти, 2023. № 10(16). С. 445–451.
Жадан І. В. Громадянська компетентність: соціальні очікування та реалії: монографія / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної соціальної та політичної психології. Київ, 2021. 105 с.
Латуша Н., Олійник Н. Виховання національно-патріотичних цінностей у молодших школярів – патріотичне завдання освітнього процесу. Інновації в дошкільній і початковій освіті, 2024. № 2. С. 16–26.
Непорада І. М. Педагогічні умови формування громадянської компетентності учнів початкової школи. Педагогічні науки: теорія та практика. 2023. № 1(45). С. 135–144.
Пометун О. І. Формування громадянської компетентності: погляд з позицій сучасної педагогічної науки. Вісник програм шкільних обмінів. 2005. № 23. С. 18.
Сахневич І. Д. Педагогічні умови формування громадянського самовизначення учнів професійно-технічних навчальних закладів у позанавчальній діяльності. Теорія і практика підготовки майбутніх учителів до педагогічної дії: зб. матеріалів конференції. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2011. С. 186–191.