ІНФОРМАЦІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ОСНОВА ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО ПЕДАГОГА
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-7-22Ключові слова:
компетентність, інформаційна компетентність, інформатизація, інновації, педагогічні складові, освітній процесАнотація
У статті авторами проаналізовані основні дефініції «компетентність» і «інформаційна компетентність. Зазначено, що сучасний світ стрімко змінюється, а з ним і вимоги до викладача (педагога). Якщо раніше викладач був носієм знань, то сьогодні він – фасилітатор навчання, який допомагає здобувачам самостійно здобувати знання і навички в інформаційному просторі. Встановлено, що однією із ключових компетентностей, необхідних для успішної роботи викладача в таких умовах, є інформаційна компетентність. Інформаційні технології стали невід’ємною частиною сучасного освітнього процесу, сприяючи розвитку особистості як активного учасника інформаційного суспільства, здатного створювати нові знання та ефективно використовувати їх для вирішення різноманітних завдань. Автори визначають інформаційну компетентність викладачів (педагогів) як здатність адаптувати наукову інформацію до специфіки педагогічного процесу, формулювати педагогічні проблеми та використовувати різноманітні інформаційно-комунікативні засоби для їх розв’язання авторами у статті проаналізовані основні компоненти інформаційної компетентності викладача. Визначені ключові педагогічні складові, як глибоке розуміння педагогічних можливостей інформаційних технологій,здатність розробляти і використовувати інноваційні методи навчання, вміння створювати інформаційно-освітнє середовище, урахування якісного рівня початкової «вхідної» інформаційної компетентності особистості педагога та інші. У результаті наукових досліджень проаналізовані вимоги, які пред’являються до сучасного викладача у контексті розвитку інформаційної компетентності здобувачів, зокрема грунтовне володіння інформаційними технологіями, здатність інтегрувати інформаційні технології в освітній процес, розвиток навичок критичного мислення у здобувачів, розвиток своїх цифрових навичок.
Посилання
Головань М. С. Інформатична компетентність як об’єкт педагогічного дослідження. URL: http://dspace. academy.sumy.ua/bitstream/123456789/603/1/Golovan_2007_UIPA_16.pdf
Колісник Н. В. Основні підходи до формування комунікативної компетентності на засадах принципу наступності. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія «Педагогіка. Психологія. Філософія». Вип. 199. 2014. Ч. 2. С. 152–158.
Овчарук О. В. Особливості запровадження компетентісного підходу: досвід України та країн Європи. Інформаційні технології в освіті, вип.4. 2009. С. 218–225.
Плужник О. В., Березанська І. М., Дрок П. В. Роль і значення інформаційної компетентності у становленні майбутнього фахівця професійної освіти. In The 2 nd International scientific and practical conference “Science and society: modern trends in a changing world” (January 22–24, 2024) MDPC Publishing, Vienna, Austria. 2024. 662 p.
Хатько А. В. Формування інформатичної компетентності майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти; Бердянський держ. пед. ун-т. Бердянськ. 2012, 20 с.
Чичук, А., Гончарук, В., Кваснюк, В. Розвиток інформаційної компетентності фахівців в освітньому середовищі. Наукові записки. вип.3. 2024,
Quality education and competencies for life. Workshop 3. Background Paper. 2004. P. 6.