РЕАЛІЗАЦІЯ ІНТЕГРАТИВНОГО ПІДХОДУ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-15

Ключові слова:

професійна підготовка, природничі дисципліни, майбутні учителі, інтегративний підхід

Анотація

У статті висвітлено потенціал інтегративного підходу в контексті професійної підготовки майбутніх учите-лів природничих дисциплін. Проаналізовано сучасні наукові підходи до розуміння інтеграції, як ефективного засобу об’єднання знань і практичних умінь у професійній діяльності вчителя. Охарактеризовано основні напрями та форми інтеграції забезпечення освітнього процесу в межах освітніх професійних програм спеціальностей А4 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) та А4 Середня освіта (Природничі науки), що реалізуються в Університеті Григорія Сковороди в Переяславі.Обґрунтовано доцільність системного впровадження інтеграції, як дидактичного принципу, що забезпечує цілісність освітнього процесу, поглиблює міжпредметні зв’язки та сприяє перенесенню знань у практичну площину. Виокремлено ключові вектори інтеграції професійної підготовки учителів, зокрема: розробка і реалізація інтегрованих навчальних курсів із міжгалузевим змістом; організація і проведення бінарних занять у співпраці з медичними фаховими коледжами; упровадження проєктно-дослідницької діяльності з акцентом на поєднання знань із біології, хімії, педагогіки, медицини та інформаційних технологій; активне використання цифрових ресурсів, зокрема імерсивних технологій, електронних лабораторій, симуляторів і платформ для моделювання природничих процесів тощо. Наведено приклади практичного застосування кожного з напрямів. Обґрунтовано дидактичні умови, необхідні для ефективної реалізації інтегративного підходу в освітньому процесі, а також проаналізовано приклади інтеграції змісту, методів і технологій навчання на основі міждисциплінарних і міжгалузевих зв’язків. Доведено, що інтегративний підхід забезпечує формування професійної цілісності майбутніх фахівців, розвитку їх критичного мислення, мобільності й готовності до викладання природничих предметів у контексті сучасної компетентнісної парадигми освіти.

Посилання

Васильченко Л., Гребінь С. Деякі аспекти реалізації інтегративного підходу до навчання в контексті Нової української школи в закладах базової середньої освіти. Освіта. Інноватика. Практика. 2023. Т. 11, № 1. С. 6–10. DOI: 10.31110/2616-650X-vol11i1-001

Воропаєва Т. С. Інтегративний підхід у контексті розвитку сучасного українознавства. Oxford, United Kingdom Вип. 23. 2023. С. 187–192.

Засєкіна Т. Інтегративний підхід у шкільній природничій освіті. Український педагогічний журнал. 2020. № 4. С. 61–68. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-61-68

Засєкіна Т. М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2020. 400 с.

Ільченко В. І. Теоретичні основи інтеграції змісту природничонаукової освіти основної школи: посіб. Київ : Видавничий дім «Сам», 2017. 320 с.

Козловська І., Кміта Я. Проблеми інтеграції у сучасній професійній освіті: методологія, теорія, практика : монографія. Львів : Сполом, 2004. 243 с.

Козловська І. М. Метапредметна інтеграція як засіб формування змісту професійної освіти. Інформаційно-телекомунікаційні технології в сучасній освіті : досвід, проблеми, перспективи : зб. наук. пр. / за ред. М. М. Козяра та Н. Г. Ничкало. Львів : ЛДУ БЖД, 2009. Ч. 2. С. 71–74.

Ларіонова Н. Б., Стрельцова Н. М. Інтегративний підхід: актуальність, сутність, особливості впровадження в умовах початкової школи : навчально-метод. посіб. Харків : «Друкарня Мадрид», 2018. 76 с.

Пушкарьова Т. О., Топузов О. М. Інтегративно-діяльнісна педагогіка: монографія. Київ : Педагогічна думка, 2019. 304 с.

Степанюк А. В. Формування цілісних знань школярів про живу природу : монографія. Вид. 2-ге, перероб., доповн. Тернопіль : Вид-во «Вектор», 2012. 228 с.

Wilber Ken. An Integral Theory of Consciousness. Journal of Consciousness Studies, 1997. (4.1), 71–92.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ