КОРПУСИ ТЕКСТІВ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ М. КИЄВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-20Ключові слова:
корпусна лінгвістика, корпуси текстів, лінгвістичний корпус, освітній простір м. Києва, методика навчання української мови і літературиАнотація
У статті розглянуто роль корпусів текстів у професійній діяльності вчителів української мови і літератури закладів загальної середньої освіти м. Києва. Актуальність теми зумовлена необхідністю осучаснення методики викладання української мови в умовах цифровізації освіти та зростанням потреби у впровадженні новітніх лінгводидактичних інструментів. Здійснено огляд наукових джерел, присвячених використанню корпусного підходу в навчанні мови, а також проведено емпіричне дослідження шляхом анкетування вчителів української мови м. Києва.Результати опитування свідчать про загальну обізнаність педагогів із поняттям «лінгвістичний корпус» і наявність певного досвіду використання корпусів у професійній діяльності, переважно для пошуку прикладів вживання мовних одиниць, підготовки навчальних матеріалів та перевірки правильності слововживання. Водночас виявлено низку бар’єрів, що стримують активне застосування корпусних технологій у навчальному процесі: брак часу, недостатнє розуміння методичного потенціалу корпусів, технічні труднощі, відсутність інструкцій тощо.Корпусна лінгвістика пропонує ефективні засоби для опрацювання автентичного мовного матеріалу, що сприяє реалізації принципу науковості навчання, формуванню дослідницьких умінь учнів й учениць, розвитку їхньої критичної та мовленнєвої компетентності. Визначено дидактичні переваги корпусного підходу: можливість реалізації функціонально-комунікативного принципу навчання, формування дослідницької компетентності, підвищення релевантності навчального матеріалу. Окреслено основні функції та переваги корпусної лінгвістики у навчальному процесі. Описано особливості використання електронних корпусів текстів для підвищення ефективності навчання української мови, а також обґрунтовано необхідність інтеграції корпусних технологій у шкільну програму та професійну підготовку вчителів.У підсумку авторами актуалізовано доцільність системного впровадження корпусних технологій у професійну підготовку вчителів, а також розроблення методичних рекомендацій щодо ефективного використання корпусів у шкільній мовно-літературній освіті.
Посилання
Горохова Т. Сучасні корпусні технології в навчанні української мови як іноземної. Професійно-прикладні дидактики. Вип. 1. 2025. C. 61–66.
Жуковська В. Корпусний підхід у навчанні та вивченні англійської мови. Формування компетентності «Hавчання впродовж життя» як ключової вимоги професійної підготовки вчителя ХХІ століття : навчально-методичний посібник / Гирин О., Євченко В., Жуковська В., Калініна Л., Савчук І., Прокопчук Н., Щерба Н. та ін. Житомир, 2018. 168 с.
Корницька Ю. Лінгвістичний корпус в навчанні іноземних мов. The 13th international scientific and practical conference «Modern trends and innovations in foreign language teaching». Conference proceedings. Kyiv, 2018. P. 94–97.
Маслова Т. Інструменти корпусної лінгвістики у навчанні і дослідженні іноземних мов. Smart-освіта: ресурси та перспективи : матеріали ІІ Міжнар. наук.- метод. конф. Київ, 2016: тези доповідей. К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2016. C. 277–280.
Charles M. Corpora and Autonomous Language Learning. Routledge eBooks. 2022. P. 406–419. URL: https://doi.org/10.4324/9781003002901-32 (дата звернення 11.03.2025).
Corpus Linguistics as a Pedagogical Tool. The Encyclopedia of Applied Linguistics, 1–7. 2023. URL: https://doi.org/10.1002/9781405198431.wbeal20475 (дата звернення 05.03.2025).
Farroni C. Korpora im DaF – Unterricht: Einsatz im Schulbereich. Linguistik Online. 126 (2), 2024. P. 83–98. URL: https://doi.org/10.13092/lo.126.11044
Jablonkai R. R., Csomay, E. (Eds.). The Routledge Handbook of Corpora and English Language Teaching and Learning (1st ed.). Routledge. 2022. URL: https://doi.org/10.4324/9781003002901 (дата звернення 05.02.2025).
Paul B. A Historical Overview of Using Corpora in English Language Teaching Routledge eBooks. 2022. P. 11–25. URL: https://doi.org/10.4324/9781003002901-3 (дата звернення 15.01.2025).





