ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ STEM-ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-26Ключові слова:
STEM-освіта, STEM-підхід, математична компетентність, міжпредметна інтеграція, метод навчанняАнотація
У статті розкрито особливості впровадження елементів STEM-освіти у процесі формування математичної компетентності учнів основної школи. Зазначено, що математична компетентність – одна з ключових й передбачає здатність розвивати і застосовувати математичні знання та методи для розв’язання широкого спектра проблем у повсякденному житті; моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичного апарату; усвідомлення ролі математичних знань і вмінь в особистому та суспільному житті людини. На основі аналізу нормативних документів, наукових праць подано формулювання поняття «STEM-освіта» як цілісної системи природничої і математичної освітніх галузей, метою якої є розвиток особистості через формування компетентностей, природничо-наукової картини світу, світоглядних позицій і життєвих цінностей з використанням трансдисциплінарного підходу до навчання, що базується на практичному застосуванні наукових, математичних, технічних та інженерних знань для розв’язання практичних проблем, подальшого використання цих знань і вмінь у професійній діяльності.Зʼясовано, що STEM-освіта в закладах загальної середньої освіти впроваджується на рівнях: початковому, базовому, профільному, вищому/професійному рівнях освіти. На початковому рівні метою її є формування в учнів зацікавленості до дослідження навколишнього світу; базовий рівень спрямований на формування навичок наукового мислення та експериментальної діяльності, поглиблення міжпредметної інтеграції; профільний – орієнтований на професійну підготовку та самовизначення учнів й характеризується поглибленим вивченням окремих предметів відповідно до обраного профілю. Зазначено, що впровадження STEM-освіти у процесі формування математичної компетентності учнів основної школи здійснюється через проведення бінарних уроків, що передбачають застосування знань з кількох предметів, сприяючи глибшому розумінню змісту навчального матеріалу. Розкрито методи навчання, які мають місце при формування математичної компетентності: проєктний метод, моделювання, метод кейсів та ін.
Посилання
Бирка М. Ф. Бар’єри, виклики та принципи ефективної реалізації STEM-освіти в Україні. Наукові записки Малої академії наук України. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип. 13. С. 6–24.
Бондар Г. STEM-освіта на уроках математики з GeoGebra для формування мотивуючого та розвивального освітнього середовища. Педагогічні науки та освіта. Випуск XXХVІІI–XXXIХ. 2022. С. 29–35.
Використання елементів STEM-освіти на уроках математики. Збірник матеріалів роботи творчої групи викладачів математики. Рівне : НМЦ ПТО, 2019. 95 с.
Державний стандарт базової середньої освіти. Затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898 URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
Доценко С. STEM-освіта: науковий дискурс та освітні практики. Рідна школа. 2021. № 3. С. 31–35.
Дрокіна А. STEM-освіта як ефективний напрям реалізації ключових положень концепції Нової Української школи. Освіта. Інноватика. Практика, 2024. Том 12, № 3. С. 20–25. URL: https://doi.org/10.31110/2616-650X- vol12i3-003
Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) від 5 серпня 2020 р. № 960-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text
Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2024/2025 навчальному році. Лист ІМЗО від 12.08.2024 № 21/08-1242 URL: https://imzo.gov.ua/2024/08/13/lyst-imzo-vid-12-08-2024-21-08-1242-metodychni-rekomendatsii-shchodo-rozvytku-stem-osvity-v-zakladakh-zahal-noi-seredn-oi-ta-pozashkil-noi-osvity-u-2024-2025-navchal-nomu-rotsi/
SТEM/STEAM-освіта: від теорії до практики : методичний посібник / Н. І. Поліхун, К. Г. Постова, Г. В. Онопченко, О. В. Онопченко, І. М. Шевченко. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2023. 121 с.
STEM-школа – 2022. Збірник матеріалів / уклад.: C. Л. Горбенко, Н. І. Гущина, Л. Г. Булавська, І. П. Василашко, О. В. Коршунова. К. : Видавничий дім «Освіта», 2022. 215 с.





