ВПРОВАДЖЕННЯ ІМЕРСИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В СИСТЕМУ ПІДГОТОВКИ СПОРТСМЕНІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-37

Ключові слова:

імерсивні технології, система підготовки спортсменів, віртуальна та доповнена реальність

Анотація

В статті показано, що недостатньо обґрунтоване та повільне впровадження імерсивних технологій в систему підготовки спортсменів негативно впливає на результативність тренувального процесу. Спортсмени часто не можуть подолати так званий «бар’єр особистих можливостей», на які потенційно здатні, якщо вони використовують виключно традиційні методи тренування. В сучасному спорті вищих досягнень технологічні інновації стають основним фактором, що дає можливість швидше вдосконалювати особисту спортивну майстерність і продовжувати рухатися вперед до нових здобутків. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології віртуальної, змішаної, розширеної та доповненої реальності здатні забезпечити суттєві переваги у способах досягнення бажаних результатів. З цієї причини вони є цікавими для спортсменів, науковців, тренерів, фітнес-інструкторів, педагогів. Однак проблема в тому, що впровадження імерсивних технологій в систему підготовки спортсменів все ще знаходиться на початковій стадії свого розвитку. В процесі досліджень підтверджено, що новітні імерсивні технології вже використовуються в освіті, промисловості, наукових дослідженнях. Вони також знайшли своє місце і у фізичній культурі та спорті. Зокрема доведено, що в системі спортивного тренування вказані технології значно покращують результативність підготовки спортсменів. Важливим є висновок про те, що обґрунтування основних завдань та ранжування показників значимості імерсивних технологій для тренувального процесу дозволили спортсменам і тренерам краще зрозуміти їх практичну цінність. Це впливає на активізацію процесу їх впровадження в систему спортивної підготовки. Зроблено припущення, що доповнена і віртуальна реальність досить швидко почне поєднуватися з іншими цифровими технологіями накшталт штучного інтелекту. І це дасть новий імпульс у створенні ще потужніших застосунків для підготовки спортсменів, які сприятимуть новим спортивним досягненням.

Посилання

Віртуальність: Філософський енциклопедичний словник / НАН України, Ін-т філософії імені Г.С. Сковороди; [редкол. : В. І. Шинкарук (голова) та ін.]. Київ : Абрис, 2002. С. 92–93.

Дурманенко О. Віртуальний простір комунікаційних мереж Інтернету як елемент конструювання соціальної реальності. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Філософські науки. 2013. № 11. С. 89‒94.

Коркішко І. А. Переваги та недоліки використання віртуальної реальності у закладах загальної середньої освіти (зарубіжний досвід). Звітна науково-практична конференція Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України : матеріали наук.-практ. конф., 11 лют. 2021 р. Київ / упоряд.: О. П. Пінчук, Н. В. Яськова. Київ : ІІТЗН НАПН України, 2021. С. 54–55.

Товт В. А. Застосування інноваційних технологій у фізичному вихованні і спорті. Вдосконалення системи фізичного виховання та спорту в контексті європейського розвитку : монографія / за заг. ред. І. І. Маріонди. Ужгород : РІК-У, 2024. С. 158–229.

Soroko N. V., Dzekunova I. V. The interaction participants model of educational process within STEAM- oriented educational environment of general education institution. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences. 2020. Vol. 3(102). 104–113. DOI 10.35433/pedagogy.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 5 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ