ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМКИ МІЖНАРОДНОЇ СПІВПРАЦІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-2

Ключові слова:

вища освіта, заклади вищої освіти, інтернаціоналізація вищої освіти, міжнародна співпраця, Еразмус , академічна мобільність, угоди про співпрацю

Анотація

Стаття присвячена поглибленню дослідження пріоритетних напрямків міжнародної співпраці закладів вищої освіти, що передбачає спрямування міжнародної діяльності українських ЗВО на розширення міжнародного партнерства із ЗВО різних країн, а також з дипломатичними представництвами України за кордоном з метою збільшення можливостей для академічної мобільності науково-педагогічних працівників та студентів, залучення іноземних інвестицій для свого розвитку. Наголошено, що серед важливих цінностей Європейського простору вищої освіти та принципів Болонської Декларації які визначає Паризьке комюніке виокремлюють наступні: академічна свобода, академічна доброчесність, інституційна автономія, участь студентів і працівників у врядуванні вищої освіти, публічна відповідальність за вищу освіту та публічна відповідальність вищої освіти. Виокремлено інституційну автономію як одну з ключових цінностей у вищій освіті, що передбачає здатність закладів вищої визначати власні пріоритети щодо стратегічного напряму діяльності закладу. Акцентовано увагу на пріоритетних напрямках міжнародної співпраці: збільшення Рамкових Угод про Співпрацю із ЗВО різних країн; збільшення можливостей для академічної мобільності; розширення співпраці з міжнародними мережами, платформами, організаціями, асоціаціями; співпраця з дипломатичними представництвами. Наголошено, що міжнародну співпрацю у сфері вищої освіти необхідно реалізовувати на основі ключових цінностей, які визнають і яких дотримуються усі учасники освітнього простору, а саме: справедливість; прозорість; підтримка; відповідальність; різноманітність; дружній підхід. Зазначено, що важливою складовою міжнародної співпраці у сфері вищої є науково-освітня дипломатія, а для розвитку потенціалу українських ЗВО необхідною є постійна співпраця з освітніми платформами та мережами. Акцентовано на необхідності збільшення Рамкових Угод Університету, що продиктована вимогами до науково-педагогічних працівників щодо проходження стажування за кордоном, участі у міжнародних конференціях, семінарах, круглих столах та проведення наукових досліджень у закордонних ЗВО.

Посилання

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. Міністерство освіти і науки України. 2022. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/strategiya-rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-na-2022-2032-roki

Миколайко, В. В., Дзиговський, А. Міжнародна діяльність закладу вищої освіти. Педагогічна Академія: наукові записки, 2024. (11). С. 1–20.

Рега Ю. О., Волковецький Д. С. Роль міжнародного співробітництва в удосконаленні юридичної освіти в Україні: взаємодія з міжнародними партнерами. Академічні візії. Випуск 33/2024. С. 1–10. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1254/1130

Global policy forum statement. 2024. Tirana EHEA Ministerial Conference. 2024. URL: https://ehea.info/Immagini/Global-Policy-Forum-Statement.pdf

EHEA statements on fundamental values. Annex 1 to the Tirana Communiqué. Tirana EHEA Ministerial Conference. 2024. URL: https://www.eqar.eu/assets/uploads/2024/06/ANNEX-1-EHEA-STATEMENTS-ONFUNDAMENTAL-VALUES.pdf

Indicators and descriptors for the principles of the social dimension in the European Higher Education Area. (2024). URL: https://erasmusplus.org.ua/wp-content/uploads/2024/05/indicators-and descriptors_sd_finalreport_4_neo_here_en_ua.pdf

Tirana Communiqué. Tirana EHEA Ministerial Conference. 2024. URL: https://ehea2024tirane.al/wp-content/uploads/2024/06/Tirana-Communique.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ