ОКРЕМІ ПИТАННЯ ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ УЧНЯМИ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-10

Ключові слова:

учні з порушеннями інтелекту, вивчення математики, математична компетентність, навчальна програма з математики, дискалькулія

Анотація

У статті проаналізовані деякі аспекти вивчення математики учнями з порушеннями інтелекту. Розкриваються об’єктивні причини наявності труднощів засвоєння цього предмету для зазначеної категорії школярів, зокрема прояв дискалькулії як специфічного порушення мисленнєвої діяльності дитини на початкових етапах вивчення математики. Детально розглядається питання оновленого змісту навчальної програми з математики для учнів з інтелектуальними порушеннями в контексті запровадження функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти. Підкреслено зменшення обсягу навчального матеріалу, збільшення тривалості вивчення певних питань, практична спрямованість всього курсу, що позитивно впливає на підвищення ефективності вивчення математики учнями, які мають порушення пізнавальної діяльності та формування у них математичної компетеності. Окремо виділено проблему дискалькулії як специфічного порушення на початкових етапах вивчення математики, можливість і необхідність проведення відповідної корекційної роботи з учнями, в яких проявляється це відхилення у навчальній діяльності.

Посилання

Бондаренко Ю. Теоретико-методологічний аналіз проблеми труднощів математичної діяльності та дискалькулії у спеціальній освіті. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2023. № 10 (134). С. 355–365.

Гаврилов О., Гаврилова Н., Гладуш В. Методика організації вивчення табличного множення учнями з невираженими проблемами інтелектуального розвитку. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць. Вип. 24 / за ред. О. Гаврилова. Кам’янець-Подільський: Видавець Ковальчук О. В., 2024. 172 с.

Гаврилов О., Лісова Л. Спеціальні методики навчання математики дітей з порушеннями інтелекту: навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський : Видавець Ковальчук О. В., 2025. 225 с.

Дискалькулія. Теорія і практика для профілактики та корекції дискалькулії у школярів. Практичний посібник. Укладачі: Ю. І. Соболєва, К. В. Грабовська. URL: https://vseosvita.ua/library/teoretychnyi-tapraktychnyi-keis-pry-roboti-z-dyskalkuliieiu-891237.html

Миронова С., Чопік О. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. 2-е видання, перероблене та доповнене. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2023. 332 с.

Навчальна програма для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей (6-7клас). URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchannya-ditej-uspecialnih-zakladah-osviti/osvita-ditej-z-osoblivimi-potrebami/navchalni-progra

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Про затвердження Порядку утворення та умов функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 22.08.2024р. № 1182. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1408-24#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 СПЕЦІАЛЬНА ТА ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА