ОСОБЛИВОСТІ ВИЯВЛЕННЯ ВІДХИЛЕНЬ У РОЗВИТКУ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ: СУЧАСНІ ДІАГНОСТИЧНІ ІНСТРУМЕНТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-11Ключові слова:
рання діагностика, відхилення у розвитку, діти раннього віку, інклюзивна освіта, раннє втручанняАнотація
Статтю присвячено актуальній проблемі раннього виявлення відхилень у розвитку дітей раннього віку та застосуванню сучасних психодіагностичних інструментів, які забезпечують своєчасний скринінг і визначення індивідуальних освітніх потреб. Наголошується на важливості науково обґрунтованого підходу до діагностики, що враховує біологічні особливості дитини, а також комплексний вплив соціальних і культурних факторів відповідно до екологічної моделі У. Бронфенбреннера, яка передбачає аналіз взаємодії дитини із сім’єю, медичними й освітніми інституціями та ширшим соціокультурним середовищем. Особливу увагу приділено сучасним методикам діагностики, серед яких тест CASD, шкала розвитку немовлят і дітей молодшого віку Г. Бейлі, шкала розумового розвитку Гріффітса, Denver II, а також стандартизований інструмент Ages & Stages Questionnaires (ASQ‑3). Використання цих інструментів дозволяє своєчасно виявляти специфічні порушення, зокрема затримку мовлення, розлади аутистичного спектра чи сенсорну дезінтеграцію, що створює можливості для раннього втручання в період максимальної пластичності мозку. Підкреслюється значення персоналізації корекційних програм, орієнтованих на унікальні потреби кожної дитини, а також важливість удосконалення підготовки фахівців, здатних якісно проводити ранній скринінг і надавати психолого-педагогічну підтримку сім’ям. Доведено, що науково обґрунтована, багатокомпонентна та культурно адаптована система ранньої діагностики є передумовою підвищення ефективності інклюзивної освіти, попередження вторинних порушень розвитку та створення умов для повноцінного особистісного і соціального становлення дитини.
Посилання
Катюрженко Дарія Ігорівна. Раннє втручання і діагностика: ключові аспекти здоров’я і благополуччя. освіта осіб з особливими потребами в умовах миру і війни. Матеріали I . Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології. 2023. 625 с. С. 205–210.
Малікова, А. М. Байкіна Н .Г. Рання діагностика типових відхилень у дітей з порушенням психофізичного розвитку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : збірник наукових праць. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. Вип. 3K1 (56). C. 233–237.
Міхановська Н. Г., Кукуруза Г. В., Кравцова А. М. та ін. Процедура оцінки розвитку дітей раннього віку в системі раннього втручання: методичні рекомендації (Узгоджено АМН України та МОЗ України). Харків, 2005. 29 с.
Програми втручання у дошкільну освіту в Нідерландах: досі в пошуках емпіричних доказів. Освітні науки. 2018. 8 (1). URL: https://www.mdpi.com/2227-7102/8/1/3?utm
Прохоренко Л., Баташева Н., Послуга раннього втручання в Україні: контент-аналіз проблеми. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737885/.pdf
Прохоренко Л. І., Шевченко В. М., Шевченко Ю. В., Орленко І. М., Соколова Г Б. Методичні рекомендації щодо визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки у дітей раннього та дошкільного віку. Київ: ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 115 с. Лист Міністерства освіти і науки України від 08.06.2022 № 4/1196-22 «Про методичні рекомендації щодо визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки у дітей раннього та дошкільного віку».
Психологічна діагностика особливостей когнітивного розвитку молодших школярів в умовах інформаційного суспільства: [монографія] / С. А. Гончаренко, А. Й. Ваврик, Є. П. Верещак [та ін.] ; за ред. С. А. Гончаренко, Л. О. Кондратенко. К. Кіровоград: Імекс ЛТД, 2014. 228 с.
Психолого-педагогічна діагностика розвитку дітей ранньогодошкільного віку: Навчально-методичний посібник / За науковою редакцією Л. О. Федорович. Укладачі: О В. Гнітій, І. В. Макаренко, Л О Федорович. Кременчук: Християнська Зоря, 2008. 217 с.
Склянська О .В. Соціальна взаємодія дитини першого року життя: підходи до вивчення, параметри оцінки та особливості порушень у немовлят групи ризику. Науковий вісник ХДУ. Серія: Психологічні науки. 2017. 2 № 3. С. 215–220.
Тест CASD (Скринінгова шкала розладів аутистичного спектра). URL: https://giuntipsy.com.ua/clinical/casd/
Ферт О. Інклюзія дітей з порушеннями психічного розвитку : монографія. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, друкарня «Справи Кольпінга в Україні», 2020. 432 с.
Heckman J. Skill. Formation and the Economics of Investing in Disadvantaged Children, 312 (5782), 1. 2004. 900–02.
Kim S. Worldwide national intervention of developmental screening programs in infant and early childhood. Clin Exp Pediatr. 2022 Jan; 65(1):10-20. Doi: 10.3345/cep.2021.00248. Epub 2021 Sep 30. PMID: 34592802; PMCID: PMC8743433.
Kateryna O. Ostrovska Ihor P. Ostrovsky, Khrystyna Y. Saiko. Interconnection between intellectual development levels and professional orientation of adolescents with autism. Koninskie Studia Spoleczno-Ekonomiczne, Tom 3, № 4, 2017. P. 283–291.
Samuel J. Meisels, Sally Atkins-Burnett. The elements of early childhood assessment. Handbook of early childhood intervention, 2000. 2, Pages 231–257.
Zwaigenbaum L, Penner M. Autism spectrum disorder: advances in diagnosis and evaluation. BMJ. 2018 May 21;361 :k1674. Doi: 10.1136/bmj.k1674. PMID: 29784657.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





