УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ВЕДЕННЯ М’ЯЧА ЗІ ЗМІНОЮ ШВИДКОСТІ В ІГРОВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ (НА ПРИКЛАДІ БАСКЕТБОЛУ ТА ФУТБОЛУ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-26Ключові слова:
ведення м’яча, зміна швидкості, техніко-тактична підготовка, баскетбол, футбол, тренувальні методики, сенсомоторна реакція, спортивні ігри, ігрова діяльністьАнотація
У статті представлено результати теоретико-методичного та експериментального дослідження, спрямованого на удосконалення процесу формування навичок ведення м’яча зі зміною швидкості в ігровій діяльності на прикладі баскетболу та футболу. Актуальність теми зумовлена високими вимогами до техніко-тактичної підготовки спортсменів у сучасному спортивному середовищі, де здатність до швидкої адаптації до змінної ігрової ситуації є визначальним чинником ефективності. Проаналізовано наукові джерела, в яких висвітлено основні підходи до формування технічних навичок у футболі та баскетболі, зокрема в аспекті темпової варіативності. Визначено недоліки традиційних методик, серед яких недостатня варіативність вправ, відсутність ігрового моделювання, обмежена адаптація до реальних умов змагань. У дослідженні взяли участь 60 юних спортсменів віком 13–15 років, розподілених на контрольні та експериментальні групи. У межах формувального експерименту впроваджено комплекс спеціально підібраних вправ, спрямованих на розвиток здатності змінювати темп ведення м’яча відповідно до змін зовнішніх умов. Тренувальні завдання містили імітаційні вправи, ситуації з раптовою зміною сигналів, вправи на просторову орієнтацію та розвиток сенсомоторної реакції. За результатами повторного тестування виявлено суттєве покращення точності, стабільності та темпової адаптації ведення м’яча в експериментальних групах порівняно з контрольними. Крім того, зафіксовано позитивну динаміку у швидкості сенсомоторних реакцій, зростання результативності в ігрових епізодах, зниження кількості втрат м’яча. Підтверджено доцільність поєднання технічної, координаційної та когнітивної складових у процесі формування досліджуваної навички. На основі результатів дослідження обґрунтовано методичні рекомендації для тренерів та викладачів з фізичного виховання. Перспективи подальших досліджень пов’язані з індивідуалізацією тренувального процесу, розширенням вікових категорій учасників, а також інтеграцією цифрових технологій у систему контролю та зворотного зв’язку.
Посилання
Базілевський А, Глазирін І. Основи формування тактичного мислення в нападі юних баскетболістів. В: Молода спортивна наука України. Зб. наук. пр. з галузі фіз. культури і спорту. Львів : Українські технології; 2011. 15. 1. С. 11–5.
Гринченко І. Б. Методика формування «відчуття м’яча» у юних футболістів на початковому етапі підготовки / І. Б. Гринченко. 2018.
Дубина Н. Р. Методика та техніка навчання ведення м’яча з веденням зміни темпу та напрямку / Н. Р. Дубина. Київ : КНУБА, 2024.
Кулик Д. Г. Навчання веденню м’яча і обведенню у футболі / Д. Г. Кулик. Вінниця : ВНТУ, 2019.
Лаврін Г. З. Технологія навчання веденню м’яча в баскетболі / Г. З. Лаврін. Київ : ТМФВ, 2015.
Маякада Ф. А. Взаємозв’язок швидкості та спритності з технікою ведення м’яча у футболі / F. A. Makadada. ICOPESH 2022. 2022. С. 67–74.
Основи тактичної підготовки у футболі: навч. посібник / укл. : Осадець М. М., Байдюк М. Ю. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2021. 104 с.
Пасічник В. П. Теорія і методика викладання баскетболу / В. Пасічник. Запоріжжя : ЗНУ, 2018.
Conte D., Scanlan A., Rusciano A. Dribble Deficit quantifies dribbling speed independently from sprinting speed during linear and COD tasks in pre-adolescent basketball players. Frontiers in Physiology. 2020.
Park J., Lee Y., Kim S. Dribble Accuracy and Arm Coordination Pattern According to Motor Expertise and Tempo. Frontiers in Psychology. 2023.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





