ПРАКТИКООРІЄНТОВАНІСТЬ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ ТА ПРИРОДОЗНАВСТВА ЯК ЗАСІБ СОЦІАЛІЗАЦІЇ УЧНІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-17

Ключові слова:

учні з порушеннями інтелекту, вивчення географії та природознавства,  практикоорієнтованість, соціалізація, природнича компетентність

Анотація

У статті проаналізована практикоорієнтованість як специфіка вивчення географії та природознавства, яка дає можливість активно здійснювати соціалізацію школярів з порушеннями інтелекту. Детально розглядаються можливості програмового матеріалу з обох предметів для формування природничої компетентності випускників з порушеннями інтелектуального розвитку. Особливу увагу звернено на практичні складові змісту шкільної географічної та природознавчої освіти, які дають не лише можливості для корекції розвитку школярів з порушеннями інтелекту, але й для сприяння соціалізації даної категорії учнів у спільноту після завершення навчання в школі.Практичні завдання та навчальні екскурсії як з географії, так і з природознавства розширюють кругозір підлітків з порушеннями інтелекту, сприяють їх профорієнтації, формують навички спільного виконання практичних завдань з виготовлення географічних макетів та моделей, проведення фенологічних та погодних спостережень, виготовлення календарів погоди, стендів та альбомів про природу та культуру рідного краю. Особливе значення для формування навиків соціальної адаптації мають практичні задання з природознавства, пов’язані з роботою на пришкільній ділянці, доглядом за тваринами в живому куточку школи, доглядом за рослинами в приміщенні закладу освіти, вироблення навиків надання першої домедичної допомоги собі та іншим людям. Обидва предмети є дуже важливими у формуванні життєвих навичок випускників школи з порушеннями інтелекту.

Посилання

Завітренко Д., Березенко Н., Нагорна О. Корекція інтелектуальних порушень в учнів спеціальної школи на уроках географії. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Випуск 213 (2024). С.141–146.

Зміст та корекційна спрямованість вивчення географії у допоміжній школі: Наук.-метод. посібник / Укл. В.О. Липа. К.: ІЗМН, 1996. 52 с.

Методика навчання природознавства у старшій школі: методичний посібник./ [К.Ж. Гуз, О.С. Гринюк, В.Р. Ільченко та ін.]. К.: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 192 с.

Миронова С., Чопік О. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. 2-е видання, перероблене та доповнене. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2023. 332 с.

Навчальна програма для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей (6-7 класи). Природознавство. / Укл.: Г.О. Блеч, С.В. Трикоз. К.: Інститут спеціальної педагогіки НАПН України, 2015. 21 с.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Програми з географії для 6-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей (автори Липа В.О., Одиниченко Л.К.). К.: Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, 2009. 38 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-01

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 СПЕЦІАЛЬНА ТА ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА