Особливості ерготерапії дітей з розладами аутистичного спектра в умовах війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2077-6594/2025.1/11

Ключові слова:

розлади аутистичного спектра, ерготерапія, якість життя, активність повсякденного життя, реабілітація, ерготерапевтичні послуги, шкільне середовище, адаптація середовища

Анотація

Мета: проаналізувати дані наукових інформаційних джерел щодо ефективності ерготерапії для дітей із розладами аутистичного спектра (РАС) та визначити особливості терапевтичних втручань у контексті війни. Матеріали та методи. Аналіз сучасної науково-методичної літератури з питань ерготерапії дітей з РАС, а також особливостей ерготерапевтичних втручань для цієї категорії клієнтів / пацієнтів в умовах війни. Для досягнення поставленої мети здійснено теоретичний аналіз науково-методичної літератури, що стосується проблеми дослідження, а також систематизовано отримані дані. Відбір джерел здійснювався на основі актуальності, новизни та відповідності тематиці дослідження. Для пошуку матеріалів використано бази даних PEDro, Scopus, PubMed та Google Scholar. Результати. Воєнні дії значно впливають на психоемоційний стан дітей із РАС та їхніх сімей. Стрес, втрати стабільності та зміна середовища призводять до погіршення поведінкових виявів, регресу навичок та зниження якості життя. Батьки також демонструють підвищений рівень тривоги, депресії та стресу, що негативно впливає на здатність підтримувати дітей. Сучасна науково-методична література описує, що сенсорно-інтегративна терапія, адаптація середовища, модифікація діяльності та підтримка сімей є ключовими елементами ефективних програм ерготерапії. Особливої уваги потребують дистанційні технології, які створюють нові можливості для надання послуг в умовах обмеженого доступу. Висновки. Ерготерапія є важливим інструментом у покращенні якості життя дітей із РАС в умовах війни. Адаптовані втручання допомагають знижувати рівень тривожності та покращувати соціальні навички. Однак для досягнення сталих результатів потрібен комплексний підхід, який передбачає психосоціальну підтримку, інтеграцію арттерапії та технологій, а також активне залучення сімей до терапевтичного процесу.

Посилання

Вітомська МВ. Формування активності повсякденного життя дітей періоду першого дитинства з розладами аутистичного спектра в загальній програмі ерготерапії [дисертація]. Київ: Національний університет фізичного виховання і спорту України; 2023. 181 c.

Baranek GT. Efficacy of Sensory and Motor Interventions for Children with Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2002;32(5):397–422.

Вітомська М. Вплив ерготерапії та сенсорної інтеграції на рівень самообслуговування дітей з розладами аутистичного спектра. Art of Medicine. 2022;4(24): 14–20. DOI: 10.21802/artm.2022.4.24.14

Вітомська М. Вплив ерготерапії на показники сенсорного профілю дітей з розладами аутистичного спектра. Український журнал медицини, біології та спорту. 2022;7,6(40):142–148. DOI: 10.26693/jmbs07.06.142

Shevchenko W. Main aspects of corrective work and psychological support for disabled children in Ukraine during the war. Disability—issues, problem, solutions. 2022;1–2(42–43): 228–236.

Cerimowić E. At risk and overlooked: Children with disabilities and armed conflict. International Rewiew of the Red Cross. Persons with disabilities in armed conflict. 2023;105(922):192–216. https://doi.org/10.1017/S181638312200087X

Al-Awad Z, Al-Hadi F. Autism in the Time of War: Challenges and Solutions. Middle East Journal of Disability Studies. 2021;15:75-89.

Kerns CM, Newschaffer CJ, Berkowitz SJ. Traumatic Childhood Events and Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2015 Feb 25;45(11):3475–86.

Enea V, M RD. Raising a Child with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review of the Literature Investigating Parenting Stress. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities [Internet]. 2020 [cited 2025 Jan 25];13(4):283–321. Available from: https://eric.ed.gov/?id=EJ1274948

Feldman R, Vengrober A, Eidelman-Rothman M, Zagoory-Sharon O. Stress reactivity in war-exposed young children with and without posttraumatic stress disorder: Relations to maternal stress hormones, parenting, and child emotionality and regulation. Development and Psychopathology. 2013 Nov;25(4pt1):943–55.

Shechory Bitton M, Laufer A. Children’s emotional and behavioral problems in the shadow of terrorism: The case of Israel. Children and Youth Services Review. 2018 Feb;86:302–7.

Stough LM, Ducy EM, Kang D. Addressing the Needs of Children With Disabilities Experiencing Disaster or Terrorism. Current Psychiatry Reports. 2017 Apr;19(4).

Dodds RL. An Exploratory Review of the Associations between Adverse Experiences and Autism. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma. 2020 Jul 24;30(8):1–20.

Charlson F, Ommeren van M, Flaxman A, Cornett J, Whiteford H, Saxena S. New WHO prevalence estimates of mental disorders in conflict settings: A systematic review and meta-analysis. Lancet. 2019;394(10194):240–248.

Bernier A, McCrimmon A, Sumaya Nsair, Hans H. Autism in the Context of Humanitarian Emergency: The Lived Experiences of Syrian Refugee Mothers of Children on the Autism Spectrum. Refuge. 2024 Apr 12;39(2):1–21.

Вітомська МВ. Сучасні підходи до ерготерапії дітей з розладами аутистичного спектра. Український журнал медицини, біології та спорту. 2021;6(2(30):7–12.

Itani T, Jacobsen KH, Kraemer A. Suicidal ideation and planning among Palestinian middle school students living in Gaza Strip, West Bank, and United Nations Relief and Works Agency (UNRWA) camps. International Journal of Pediatrics and Adolescent Medicine. 2017 Jun;4(2):54–60.

Edyta Bałakier. The Situation of Parents of Children with Autism in the Context of Refugeeism and War Trauma. Polish Journal of Educational Studies [Internet]. 2024 May 25;75(1):42–57.

Rozenblat S, Nitzan T, Vaisman TM, Ronit Shusel, Rum Y, Ashtamker M, et al. Autistic children and their parents in the context of war: Preliminary findings. Stress and Health. 2024 Jul 5;40(5).

Eltanamly, H., Leijten, P., Jak, S., & Overbeek, G. (2021). Parenting in Times of War: A MetaAnalysis and Qualitative Synthesis of War Exposure, Parenting, and Child Adjustment. Trauma, Violence, & Abuse, 22, 1, 147–160. https://doi.org/10.1177/1524838019833001

Baràth A. Psychological status of Sarajevo children after war: 1999-2000 survey. Croatian medical journal [Internet]. 2002 Apr;43(2):213–20. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11885050/

Вітомська М, Борис М. Сенсорно-інтегративний підхід ерготерапії для дітей з розладами аутистичного спектра. Сучасні технології в галузі фізичного виховання, спорту, фізичної терапії та ерготерапії: зб. наук. праць ХІ Міжнародної наук.-метод. конф,; Харків: НАНГУ; 2021 р. Харків :, 2021. С. 137–139.

Вітомська М. Сучасний погляд на ерготерапію як складову комплексної реабілітації дітей з розладами аутистичного спектру. Молодь та олімпійський рух: зб. тез доп. XIII Міжнар. конф. молодих вчених; Київ: НУФВСУ: 2020. С. 133–134.

Simó-Algado S, Mehta N, Kronenberg F, Cockburn L, Kirsh B. Occupational Therapy Intervention with Children Survivors of War. Canadian Journal of Occupational Therapy. 2002 Oct;69(4):205–17.

Lim N, O’Reilly M, Sigafoos J, Lancioni GE, Sanchez NJ. A Review of Barriers Experienced by Immigrant Parents of Children with Autism when Accessing Services. Review Journal of Autism and Developmental Disorders. 2020;6(8):366–372. https://doi. org/10.1007/s40489-020-00216-9.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-25

Як цитувати

Виноградова, М. (2025). Особливості ерготерапії дітей з розладами аутистичного спектра в умовах війни. Україна. Здоров’я нації, (1), 54–59. https://doi.org/10.32782/2077-6594/2025.1/11

Номер

Розділ

Фізична терапія та реабілітація