Менеджер системи охорони здоров’я: аналіз дефініцій та ключові компетенції
DOI:
https://doi.org/10.32782/2077-6594/2023.4/11Ключові слова:
менеджер системи охорони здоров’я, система оцінки компетентностей, психологія управління, освітаАнотація
Мета – проаналізувати міжнародні дефініції та системи управління процесом оцінки компетенцій менеджера системи охорони здоров’я. Матеріали та методи. Матеріалом дослідження слугували дані наукової літератури, результати соціологічного опитування менеджерів системи охорони здоров’я та старшого і середнього медичного персоналу. Використано такі методи: системний підхід, бібліосемантичний, соціологічний, концептуальне моделювання. Результати. Процес становлення менеджера системи охорони як лідера можна розділити на три етапи: усвідомлення керівної позиції, прийняття ролі менеджера та набуття досвіду в цій діяльності. «Компетенція» поєднує в собі знання, навички та ставлення. Компетенції представляють ті моделі поведінки, які найчастіше демонструють високоякісні виконавці для досягнення найбільших результатів. Вони забезпечують міцну основу для послідовних і об’єктивних стандартів ефективності, створюючи спільну мову про те, що потрібно для організації та що очікується від кандидата. Висновки. Минулі показники є показником майбутніх результатів. Різниця між відмінним виконавцем і середнім виконавцем більш очевидна, коли вони мають справу зі складними ситуаціями, ніж коли вони виконують рутинну роботу. Незважаючи на те що компетенції представляють поведінку, пов’язану з видатними виконавцями, жодна особа не повинна демонструвати кожну з форм поведінки на найвищому рівні. Моделі компетенцій представляють моделі поведінки, найбільш тісно пов’язані з видатною продуктивністю, а не з базовими компетенціями: вони не включають усе, що людина повинна вміти робити, щоб досягти успіху на роботі. Компетенції вимірюються з погляду того, що люди насправді роблять.
Посилання
Любінець, ОВ, Ходор, ОЄ. Характеристика кадрового забезпечення та підготовка управлінських кадрів вітчизняної системи охорони здоров’я. Досвід, реалії і перспективи розвитку систем охорони здоров’я. Львів : Медицина і право, 2013. С. 116–123.
Слабкий ГО, Погоріляк РЮ, Шень ГЮ. До використання сучасних підходів в підготовці спеціалістів галузі охорони здоров’я у вищій школі. 2023.
Mo TO. Doctors as managers: moving towards general management? The case of unitary management reform in Norwegian hospitals. Journal of health organisation and management, 2008;22(4);400–415.
Forbes T, Hallier J, Kelly L. Doctors as managers: investors and reluctants in a dual role. HealthServ. ManageRes. 2004:17(3):167–176.
Ham C, Clark J, Spurgeon P, Dickinson H, Armit K. Doctors who become chief executives in the NHS: from keen amateurs to skilled professionals. Journal of the Royal Society of Medicine, 2011;104(3):113–119.
KaneUrrabazo C. Management's role in shaping organizational culture. Journal of nursing management, 2006;14(3):188–194.
Berry L, Seltman K. Management Lessons from Mayo Clinic: Inside One of the World’s Most Admired Service Organizations. NewYork.NY: McGraw-Hill, 2008.
Bolden R, Gosling J. Leadership competencies: time to change the tune? Leadership, 2006;2(2):147–163.