Окремі аспекти формування фізичної активності у дітей шкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.32782/2077-6594/2024.2/07Ключові слова:
фізична активність, діти шкільного віку, діти та підлітки, рівень активностіАнотація
Мета дослідження: проаналізувати проблематику формування рівнів фізичної активності дітей шкільного віку за матеріалами літератури вітчизняних та зарубіжних авторів. Матеріали та методи дослідження. Для здійснення мети дослідження був використаний бібліосематичний метод та проведений системний аналіз науково-методичних джерел щодо теми наукової статті, опрацьовані джерела вітчизняних та іноземних авторів щодо особливості рівня фізичної активності дітей шкільного віку та факторів впливу на її формування. Результати дослідження. Відсутність фізичної активності (ФА) серед дітей та підлітків є проблемою громадського здоров’я, що викликає серйозну стурбованість та потребує негайних заходів для її вирішення. Низький рівень активності серед дітей негативно позначається на цілях сталого розвитку суспільства, має негативні наслідки для здоров’я населення загалом, зокрема благополуччя та якості життя суспільства кожної європейської країни. Фізична активність важливим фактором, що забезпечує гармонійний розвиток фізичної, психічної та розумової сфери дитини. Висновки. Встановлені можливі фактори впливу на формування рівня фізичної активності серед дітей та підлітків шкільного віку. Розглянуто та опрацьовано дослідження рівнів ФА дітей у різних країнах, з’ясовано наявність низьких рівнів фізичної активності, що не відповідає рекомендаціям Всесвітньої організації охорони здоров’я. Встановлені деякі з наявних програм та стратегій, спрямованих на боротьбу з низькою ФА в європейських країнах.
Посилання
Lyn RS, Sheldon ER, Eriksen MP. Adopting State-Level Policy to Support Physical Activity Among School-Aged Children and Adolescents: Georgia's SHAPE Act. Public Health Reports. 2017;132(2):9-15. DOI: 10.1177/0033354917719705.
Семененко В, Трачук С, Теліус В, Малишева О. Європейський досвід організації фізичної активності дітей та підлітків: проблематика і перспективи. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023;3:56–62.
Сидорук І, Євтух М, Зарічанська Л, Гірак А. Значення рухової активності дітей та підлітків. Rehabilitation and Recreation. 2020;(7):29-34. Доступно на: https://health.nuwm.edu.ua/index.php/rehabilitation/article/view/100
Кіндзера А, Боднар І, Сороколіт Н. Характеристика рівня добової рухової активності школярів 5–9 класів. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2017;4:176-180.
Danilenko G, Nikulina G, Nesterenko V. The Role of Physical Activity in Everyday Life of Contemporary Students Studied by Various Programs. Здоров'я дитини. 2021;(8.76):68-72. DOI:10.22141/2224-0551.8.76.2016.90827.
Боднар ІР, Гук ГІ, Рихаль ВІ, Пастерніков ВВ. рухова активність дітей середнього шкільного віку. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2022;11(157):35-40.
Василега ПА. Фактори, які впливають на рівень рухової активності дітей молодшого шкільного віку. Проблеми розвитку науки в контексті трансформацій суспільства. Матеріали ІІ науковопрактичної конференції; 28-29 сер. 2020; м. Хмельницький. Херсон: Видавництво «Молодий вчений»; 2020:18-21.
Соловей АВ, Римар ОВ, Ярошик МЯ. Порівняння рухової активності дітей 13-15 років України та Польщі. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2017;5К(86):312-5.
Connolly S, Carlin A, Johnston A, Woods C, Powell C, Belton S, et al. Physical Activity, Sport and Physical Education in Northern Ireland School Children: A Cross-Sectional Study. International journal of environmental research and public health. 2020;17(18):6849. DOI: 10.3390/ijerph17186849.
Molcho M, Gavin A, Goodwin D. Levels of Physical Activity and Mental Health in Adolescents in Ireland. International journal of environmental research and public health. 2021;18(4):1713. DOI: 10.3390/ijerph18041713.
Larrinaga-Undabarrena A, Río X, Sáez I, Angulo-Garay G, Aguirre-Betolaza AM, Albisua N, et al. Physical Activity Levels and Sleep in Schoolchildren (6-17) with and without School Sport. International journal of environmental research and public health. 2023;20(2):1263. DOI: 10.3390/ijerph20021263.
Чередник ІВ. Особливості фізичного стану організму старшокласників різного рівня рухової активності [Кваліфікаційна робота на здобуття ступеня вищої освіти «бакалавр» в Інтернеті]. Херсон: Херсонський держ. ун-т, Ф-т фізичного виховання та спорту, Кафедра медико-біологічних основ фізичного виховання та спорту. 2021. 29 с.
Кравченко ТП, Чупрун НФ. Особливості організації фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями молодшого шкільного віку в умовах сільської школи. Актуальні проблеми і перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і туризму: колективна монографія за заг. ред. Н. Є. Панегелової. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М. 2020:122-137.
Bull FC, Al-Ansari SS, Biddle S, et al. World Health Organization 2020 guidelines on physical activity and sedentary behavior. British Journal of Sports Medicine. 2020;54:1451-1462.
Круцевич ТЮ, Трачук СВ, Мамедова ІС. Cтан та перспективи реалізації рухової активності серед дітей та підлітків в європейських країнах. Актуальні проблеми і перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і туризму: колективна монографія за заг. ред. Н. Є. Панегелової. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М. 2020:168-181.
Sekartini R, Aditya CJ, Pramatirta B, Gosal S, Tjoa K. Primary School-Aged Children's Physical Activity Level, Eating Habit, and Sleeping Pattern Changes During the COVID-19 Pandemic in Indonesia. Cureus. 2024;16(1):e53354. DOI: 10.7759/cureus.53354.
World Health Organization (WHO) Physical Activity: Key Facts [Internet]. 2022. Available at: https://www.who.int/newsroom/fact-sheets/detail/physical-activity
Мовчан ВП. Значення рухової активності для здоров’я людини. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2022;11К(156):46-9.
Гаркуша СВ, Хольченкова НМ, Воєділова ОМ, Гаркуша ВВ. Філогенетичні передумови та онтогенетичні чинники раціоналізації рухової активності дітей і молоді. Гуманітарний вісник Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка: зб. наук. праць [ред. кол.; гол. ред. Л. М. Рибалко]. Полтава. 2017;2:59-69.
WHO Guidelines on Physical Activity and Sedentary Behaviour [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2020. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK566045/
Yelizarova O, Stankevych T, Parats A, Antomonov M, Polka N, Hozak S. Specific Features of the Ukrainian Urban Adolescents' Physical Activity: A Cross-Sectional Study. Journal of Environment and Public Health. 2020:3404285. DOI: 10.1155/2020/3404285.
Цодікова ОА, Очеретнюк ДА, Плахтій ЮЮ, Тарновська КС, Ємець АВ. Характеристика фізичної активності школярів мегаполіса. Modern directions of scientific research development. Proceedings of the 4th International scientific and practical conference. BoScience Publisher. Chicago, USA. 2021:72-6. Available at: https://sci-conf.com.ua/iv-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiyamodern-directions-of-scientific-research-development-28-30sentyabrya-2021-godachikago-ssha--arhiv/.
Стельмахівська ВП. Сучасні підходи до оптимізації рухової активності дітей та підлітків шкільного віку. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2022;4(149):118-122.
Коцур НІ, Товкун ЛП. Фізичний розвиток молодших школярів та його оцінка і корекція засобами фізичного виховання. Актуальні проблеми і перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і туризму: колективна монографія за заг. ред. Н. Є. Панегелової. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2020. 436 с.
Михно Л. Оцінка рівня фізичної підготовленості сучасних першокласників. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: збірник наукових праць. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського; головний редактор В.М. Костюкевич. Вінниця: ТОВ «Планер», 2015;(19)1:298-302.
Alonso-Martínez AM, Ramírez-Vélez R, García-Alonso Y, Izquierdo M, García-Hermoso A. Physical Activity, Sedentary Behavior, Sleep and Self-Regulation in Spanish Preschoolers during the COVID-19 Lockdown. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021;18(2):693.
López-Bueno R, López-Sánchez GF, Casajus JA, Calatayud J, Gil-Salmerón A, Grabovac I, Tully MA, Smith L. Health-Related Behaviors Among School-Aged Children and Adolescents During the Spanish Covid-19 Confinement. Frontiers in Pediatrics. 2020;8:573.
McCrorie P, Mitchell R, Macdonald L. et al. The relationship between living in urban and rural areas of Scotland and children’s physical activity and sedentary levels: a country-wide cross-sectional analysis. BMC Public Health. 2020;20(304). DOI:10.1186/s12889-020-8311-y.
Михальчук А, Михальчук Т. Особливості організації процесу фізичного виховання в початкових школах країн Європи. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2016;10(80):72-76.
Steene-Johannessen J, Anderssen SA, Kolle E et al. Temporal trends in physical activity levels across more than a decade – a national physical activity surveillance system among Norwegian children and adolescents. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2021;18(55). DOI:10.1186/s12966-021-01120-z.
Schmidt SK, Reinboth MS, Resaland GK, Bratland-Sanda S. Changes in Physical Activity, Physical Fitness and Well-Being Following a School-Based Health Promotion Program in a Norwegian Region with a Poor Public Health Profile: A Non-Randomized Controlled Study in Early Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020;17(3):896. DOI:10.3390/ijerph17030896.
Nyberg G, Kjellenberg K, Fröberg A, Lindroos AK. A national survey showed low levels of physical activity in a representative sample of Swedish adolescents. Acta Paediatrica. 2020;109:2342–2353. DOI:10.1111/apa.15251.
Кіндзера А, Боднар І, Херберт Я. Фізична активність польських і українських школярів. Фізична культура, спорт та здоров'я нації. 2016;20:75-79. Доступно на: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fkszn_2016_20_16
Pedišić Ž, Strika M, Matolić T, et al. Physical Activity of Children and Adolescents in Croatia: A Global Matrix 4.0 Systematic Review of Its Prevalence and Associated Personal, Social, Environmental, and Policy Factors. Journal of Physical Activity and Health. 2023;20(6):487-499. DOI:10.1123/jpah.2022-0500.
Chambonniere C, Lambert C, Fearnbach N, Tardieu M, Fillon A, Genin P, et al. Effect of the COVID-19 lockdown on physical activity and sedentary behaviors in French children and adolescents: New results from the ONAPS national survey. European journal of integrative medicine. 2021;43:101308. DOI: 10.1016/j.eujim.2021.101308.
Wang H, Blake H, Chattopadhyay K. School-based behaviour change intervention to increase physical activity levels among children: a feasibility cluster non-randomised controlled trial in Yangzhou, China. BMJ Open. 2021;11(10):e052659. DOI: 10.1136/bmjopen-2021-052659.
Фольварочний ІВ. Популяризація фізичної активності молоді в Китаї. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 2023;39:68-71.
Peralta LR, Cinelli RL, Cotton W, Morris S, Galy O, Caillaud C. The Barriers to and Facilitators of Physical Activity and Sport for Oceania with Non-European, Non-Asian (ONENA) Ancestry Children and Adolescents: A Mixed Studies Systematic Review. International journal of environmental research and public health. 2022;19(18):11554. DOI: 10.3390/ijerph191811554.
Рогач ІМ, Палко АІ, Фегер ОВ, Віраг МВ. Аналіз фізичної активності школярів Закарпатської області в умовах дистанційного навчання. Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Медицина. 2021;1(63):65–68.
Martins J, Costa J, Sarmento H, Marques A, Farias C, Onofre M, Valeiro MG. Adolescents’ Perspectives on the Barriers and Facilitators of Physical Activity: An Updated Systematic Review of Qualitative Studies. International journal of environmental research and public health. 2021;18:4954. DOI: 10.3390/ijerph18094954.
Hu D, Zhou S, Crowley-McHattan ZJ, Liu Z. Factors that influence participation in physical activity in school-aged children and adolescents: a systematic review from the social ecological model perspective. International journal of environmental research and public health. 2021;18(6):3147.
Бабюк С, Козак Є. Шляхи формування та структура фізичної вихованості дітей старшого дошкільного віку. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2018. Доступно на: http://visnyk-sport.kpnu.edu.ua/article/view/136584
Chang G, Liu J. Analysis of Factors Related to Adolescents' Physical Activity Behavior Based on Multichannel LSTM Model. Comput Intell Neurosci. 2023;1022421. DOI: 10.1155/2022/1022421.
Пашук С. Аналіз факторів, що впливають на фізичний розвиток дітей молодшого шкільного віку. Сучасна гуманітаристика: збірник матеріалів І Міжнародної науковопрактичної інтернет-конференції, 28 квітня 2017 р. ПереяславХмельницький (Київ. обл.). 2017;(1):315-8. Доступно на: https://eportfolio.kubg.edu.ua/data/conference/1661/document.pdf#page=316
Пангелова НЄ, Рубан ВЮ. Фактори, які впливають на організацію фізичного виховання молодших школярів у міській та сільській місцевості. Спортивний вісник Придніпров’я. 2016;1:211-4.
Rio CJ, Saligan LN. Understanding physical activity from a cultural-contextual lens. Frontiers in public health. 2023;(11):1223919. DOI:10.3389/FPUBH.2023.1223919.
Srivastav P, Vaishali K, Rajwar E, et al. Factors associated with physical activity participation among children: a systematic review protocol. Syst Rev. 2023;12, 70. DOI:10.1186/s13643-023-02226-0
Артамонов ВО. Способи популяризації фізичної культури серед учнів старших класів закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2023;7(167):9-13.
Smith M, Hosking J, Woodward A, et al. Systematic literature review of built environment effects on physical activity and active transport – an update and new findings on health equity. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2017; (14)158. DOI:10.1186/s12966-017-0613-9.