ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОРГАНІЗАЦІЇ ДОЗВІЛЛЯ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • Вікторія Миколаївна Білик Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-9823-6956
  • Вікторія Леонідівна Ялліна Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди https://orcid.org/0000-0001-9987-8021

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-6-8

Ключові слова:

дозвілля, інноваційні технології, здобувачі освіти, педагогіка дозвілля.

Анотація

В останнє десятиліття ХХ століття і на початку ХХІ століття змінилося ставлення до сприйняття дозвілля, як у суспільстві, так і в науковому середовищі. Дозвілля стали розглядати як самостійне явище в житті людини, на відміну від попередніх досліджень. Звернення до цієї проблеми не є випадковим, оскільки студентська молодь є однією з найактивніших соціальних груп людей, яка найбільш сприйнятлива до соціальних, економічних, соціальних і культурних інновацій. Проблема дозвілля розглядається вченими давно, пропонувалися різні трактування цього явища. Розмежовуються поняття «дозвілля» і «вільний час». Зроблено спробу проаналізувати, які заняття у вільний час є кращими для студентів, як вони воліють проводити свій вільний час наодинці чи в компанії друзів. Представлені за результатами анкетування студентів емпіричні дані дозволяють виявити ступінь поширеності серед молоді окремих способів проведення позанавчального часу та визначити структуру вільного часу студентів. Автори дійшли висновку, що у дозвіллі студентів переважає неорганізований вільний час, що дозвіллєва інфраструктура міста використовується слабо, а дозвілля є спонтанним, реалізованим переважно у віртуальній реальності з тенденцією до споживання, а не до розвитку та творення. Свій вільний час студенти проводять переважно з друзями або вдома, а культурне середовище студентів використовується слабо. Схильності молоді до самовдосконалення немає, лише менша частина відвідує заклади культури, що можна пояснити браком часу. Значна частина студентів бачить на дозвіллі можливість реалізації моделі поведінки на основі вільного вибору особистості. У статті наведено приклади педагогічних технологій, які використовуються в курсі «Провайдинг освітних технологій» модуль Педагогіка дозвілля. Обґрунтовано необхідність пошуку нових форм організації вільного часу студентів в умовах глобалізації інформаційного простору. Значна увага приділяється інноваційним заходам щодо стимулювання розвитку творчого середовища та підтримки студентської ініціативи з метою формування активної життєвої позиції.

Посилання

Білик В. М., Друганова О. М., Золотухіна С. Т. Підготовка майбутніх педагогів до організації і проведення дозвіллєвої діяльності як актуальна науковопедагогічна проблема. Теорія та методика навчання та виховання. 2023. № 55. С. 40–51.

Білик В. М., Ялліна В. Л. Досвід використання інтерактивних методів навчання для формування soft skills у майбутніх учителів. Роль соціального та емоційного інтелекту як найважливіших soft-skills ХХІ століття в освітньому процесі: матеріали всеукр. наук.-педаг. Підвищення кваліфікації, 6 березня – 16 квітня 2023. Одеса. С. 45–48.

Ірхіна Ю. Організація дозвілля студентів у вищих навчальних закладах України як проблема 21 століття. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки, 2015. (2 (65)), 107–111.

Кисельов В., Балашов Д. Організація та проведення студентського дозвілля в умовах дистанційного навчання. Освіта. Інноватика. Практика, 2023. 11(5), 26–30.

Олійник І., Єрусалимець, К. Формування культури дозвілля студентської молоді. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: збірник наукових праць Волинського національного університету імені Лесі Українки, 2013. 1(21), 207–212.

Сидор І. П. Проблеми та перспективи організації дозвілля студентів у вищих навчальних закладах України. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота», 2011. 20 (75), 128–131.

Adams, S. W. Segmentation of a recreational fishing market: a canonical analysis of fishing attributes and party composition. Journal of Leisure Research, 1979. Vol. 11, No. 1, pp. 82–91.

Blair S.N. Physical Activity and Health. Human Kinetics, 2007. 264 р.

Brajša-Žganec, A., Merkaš, M. & Šverko, I. Quality of life and leisure activities: How do leisure activities contribute to subjective well-being? Social Indicators Research, 2011. 102, 81–91.

Chick, G., Dong, E., Yeh, C.K., & Hsieh, C.M. Cultural consonance predicts leisure satisfaction in Taiwan. Leisure Studies, 2021. 40(2), 183–198.

Colleen, S., Conley, C., Travers, L., & Bryant, F. Major article promoting psychosocial adjustment and stress management in first-year college students: the benefits of engagement in a psychosocial wellness seminar. Journal Of American College Health, 2013. 61(2), 75–86.

De Grazia S. Of Time, Work, and Leisure. Twentieth Century Fund. 1962. 559 p.

Dumazedier J. Current problems of the sociology of leisure. International Social Science Journal, 1960. 12(4), 522–531.

Edginton C.R. The world leisure organization: promoting social, cultural and economic transformation. Licere, Belo Horizonte, 2007. 10.

Gee J. P. What video games have to teach us about learning and literacy. Palgrave Macmillan. 2007. p. 17–179.

Iso-Ahola S.E., Weissinger E. Leisure and boredom. Journal of Social and Clinical Psychology, 1987. 5(3), 356–364.

Kara F.M. İnternet addiction: Relationship with perceived freedom in leisure, perception of boredom and sensation seeking. Higher Education Studies, 2019. 9(2), 131–140.

Kil N., Kim J., Park J., Lee C. Leisure boredom, leisure challenge, smartphone use, and emotional distress among U.S. college students: are they interrelated?. Leisure Studies. 2021. 40(6), 779–792.

Liang J., Yamashita T., Brown J.S. Leisure satisfaction and quality of life in China, Japan and South Korea: A Comparative study using AsiaBarometer Journal of Happiness Studies, 2013. 14, 753–769.

Ludovici-Connoly A.M. Winning Health Promotion Strategies. Human Kinetics, 2010. 200 p.

Parker. S. Leisure and Work. London: Allen and Unwin Ltd. Boston. 1983.

Russell R.V. Pastimes: The context of contemporary leisure. Madison, WI: Brown and Benchmark. 1996.

Schmiedeberg C., Schröder J. Leisure activities and life satisfaction: An analysis with German panel data. Applied Research Quality Life, 2017. 12, 137–151.

Shaw S.M., Caldwell L.L., Kleiber, D.K. Boredom, stress and social control in the daily activities of adolescents. Journal of Leisure Research, 1996. 28(4), 274–292.

World Leisure and Recreation Association. International Charter for Leisure Education. 1993. World Leisure Journal. 36(2), 41–45.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ