ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ТЕХНІЧНОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-7-13

Ключові слова:

професійна комунікація, інтеграція в міжнародну спільноту, глобалізація, комунікативна компетенція, іноземна мова

Анотація

Дану статтю присвячено проблемі розвитку комунікативних компетентностей у студентів технічних спеціальностей при вивченні іноземної мови, що є вкрай важливим в умовах сучасного глобалізованого світу. Автори розглядають ключові аспекти комунікативної компетентності, а саме: граматичну, соціолінгвістичну, дискурсивну та стратегічну, пропонуючи різноманітні практичні завдання та інструменти для їх розвитку. Стаття визначає основні поняття, підкреслюючи важливість володіння студентами не тільки граматичними знаннями, але і вмінням використовувати іноземну мову в різних соціальних та професійних контекстах. Розглядаються методи та вправи для покращення граматичної компетенції, включаючи завдання на заповнення пропусків, використання умовних речень, опис технічних процесів, дебати та переклад. Особлива увага авторами приділяється розвитку соціолінгвістичної компетенції. Пропонуються завдання,які моделюють реальні ситуації професійного спілкування, такі як переговори з міжнародними колегами, культурно-обумовлені презентації, аналіз мовленнєвих актів та розробка ділового листування. Стаття також охоплює аспекти розвитку дискурсивної компетенції. Пропонуються вправи на створення зв’язних та логічних текстів, опис технічних процесів, написання інструкцій та технічних звітів. Особливо підкреслюється важливість вміння будувати чіткі аргументи та пропонувати рішення в рамках групових дискусій. Насамкінець, розглянуто стратегічну компетенцію та запропоновано інструменти для розвитку вміння компенсувати мовні недоліки, такі як: ігри з перефразування, завдання з уточнення, ситуаційні вправи, рольові ігри та використання візуальних засобів. Загалом, автори надають комплексний підхід до розвитку комунікативних компетентностей при вивченні іноземної мови, пропонуючи широкий спектр практичних завдань, спрямованих на формування навичок,необхідних для успішної професійної діяльності в технічній сфері. Він акцентує увагу на необхідності інтеграції граматичних знань, соціальної обізнаності, логічного мислення та стратегічних комунікативних навичок.

Посилання

Canale, M., & Swain, M. Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing. Applied Linguistics. 1. 1980. P. 1–47.

Habermas J. On the Pragmatics of Social Interaction: Preliminary Studies in the Theory of Communicative Action. MIT Press, 2002. 192 p.

Hyland, K. English for Academic Purposes. The Routledge Companion to English Studies. 1 ed. London, 2014. 13 p.

Hymes D. The ethnography of speaking. The ethnography of communication. The Hague, 1962. P. 99–138.

Swales J. Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge University Press. Cambridge, 1990. 260 p.

Usó-Juan E. and Martínez-Flor A. Current Trends in the Development and Teaching of the four Language Skills. De Gruyter Mouton. Berlin, 2006. 499 p. URL: https://doi.org/10.1515/9783110197778

Арістова Н. О. Інноваційні методи формування іншомовної комунікативної компетентності у вищій школі України. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Вип. 42. 2014. С. 183–185.

Лук’янчук Н. В. Теорія та практика підготовки педагогічних працівників до формування комунікативної компетентності обдарованих старшокласників з використанням інформаційних технологій: методичний посібник. ТОВ Інформаційні системи. Київ, 2011. 184 с.

Птушка А. С. Формування іншомовної комунікативної компетентності студентів технічних спеціальностей в умовах змішаного навчання. Наукові записки кафедри педагогіки. № 53. 2023. С. 46–56. URL: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2023-53-06

Троян Г. В. Формування комунікативної компетенції у студентів технічних напрямків підготовки. Мате-

ріали XLV Науково-технічної конференції ВНТУ. Вінниця, 2016. URL: http://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-ininv/all-ininv-2016/paper/view/1304

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-26

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ