КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЛЬСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-7-15

Ключові слова:

професійна підготовка, комунікативна компетентність, комунікативні стратегії, учитель польської мови, міжкультурна комунікація

Анотація

У статті розглянуто сутність та значення комунікативної компетентності як невід’ємної складової професійної підготовки майбутніх учителів польської мови. Проаналізовано сучасні підходи до визначення поняття «комунікативна компетентність». У контексті нашого дослідження комунікативну компетентність визначено як сукупність знань, умінь та навичок, які забезпечують ефективну міжособистісну та професійну взаємодію в умовах сучасного освітнього середовища. Особливу увагу приділено ролі комунікативної компетентності у процесі навчання польської мови як іноземної. Наголошено, що успішне засвоєння мовленнєвих знань потребує сформованого вміння ефективно спілкуватися, враховуючи культурні та соціальні особливості мовного середовища. Констатовано, що саме комунікативна компетентність забезпечує інтеграцію теоретичних знань з практичними навичками та сприяє підвищенню якості освітнього процесу. Висвітлено роль лінгвістичних та соціокультурних аспектів у розвитку здатності до дієвої комунікації, підкреслено важливість практичного оволодіння іноземною мовою в різних комунікативних ситуаціях. Зазначено, що лише володіння мовою недостатньо для забезпечення якісної професійної діяльності, адже майбутній учитель повинен вміти адаптувати свої комунікативні стратегії до особливостей аудиторії та навчального процесу. Акцентовано увагу на важливості створення полікультурного освітнього середовища, яке забезпечує міжкультурну взаємодію та сприяє формуванню толерантного ставлення до мовних та культурних традицій інших народів. Зроблено висновок, що формування комунікативної компетентності є важливим чинником професійного становлення майбутніх учителів-полоністів. Інтеграція міждисциплінарного підходу, цифрових технологій, активних методів навчання та увага до соціокультурних особливостей сприяє підготовці кваліфікованих фахівців, здатних забезпечити продуктивну взаємодію учасників освітнього процесу.

Посилання

Андрощук І. Комунікативна компетентність як важливий засіб ефективної взаємодії учасників освітнього процесу. Молодь і ринок, № 3–4 (201–202). 2022. С 34–38.

Бібік Н. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Наук. зап. Вінниц. держ. пед. ун-ту ім. М. Коцюбинського: зб. наук. пр. Серія: Педагогіка і психологія. Вип. 34. 2011. С. 220–224.

Бідюк Н. Комунікативна компетентність майбутнього вчителя філолога: зміст та структура. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи: Збірник наукових праць третьої Міжнародної науково-практичної конференції (12–14 листопада 2012 р.). Львів, 2012. С. 158–160.

Болотнікова А., Король Т. Формування комунікативних навичок на початковому етапі навчання польської мови. Актуальні питання гуманітарних наук. Випуск 56, том 4. 2022. С. 9–15.

Гончарук В., Подлевська Н., Живолуп В. Професійна комунікативна компетентність у системі фахової підготовки майбутніх філологів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Випуск 194. 2021. С. 89–94.

Дубовицька Т. Психологічні особливості розвитку комунікативної компетентності у студентів педагогічних спеціальностей. Психологія і педагогіка: науково-практичний журнал, № 3. 2012. С. 45–52.

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. [Електронний ресурс]. URL: http://www.khotivnvk.edukit.kiev.ua/Files/downloads/zagalnoyevrop_rekom.pdf

Коротун О. Сучасні підходи до іншомовної підготовки різних категорій дорослих у процесі неформальної освіти. [Електронний ресурс]. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/356301.pdf

Кравченко-Дзондза О. Формування комунікативної компетентності студентів у процесі вивчення дисциплін філологічного циклу. Молодь і ринок, № 7. 2014. С. 98–102

Мамчур Л. Комунікативна компетентність особистості: її роль і значення в успішному спілкуванні. [Електронний ресурс]. URL: file:///C:/Users/%D0%9A%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%83%D0%B2%D0%B0%D1%87/Downloads/znpudpu_2006_2_27%20(2).pdf

Bachman L. Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press. 400 р.

Byram M. From Foreign Language Education to Education for Intercultural Citizenship: Essays and Reflections. Multilingual Matters. 2008. 220 p.

Canale M., Swain M. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics. № 1, рр. 1–47.

Chomsky N. On nature of language. New York: Cambridge University Press. 2012. [Електронний ресурс]. URL: https://www.cambridge.org/core/books/on-nature-and-language/210D36D24C9F0397E7599D6AB5F2ACB1

Deardorff D. The Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization. Journal of Studies in International Education, 10(3). 2006. рр. 241–266.

Hymes D. On Communicative Competence. In J. Pride, & J. Holmes (Eds.), Sociolinguistics. рp. 269–285.

Jackson J. Introducing language and intercultural communication. Routledge. 2014. 432 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-26

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ