ФОРМУВАННЯ «SOFT SKILLS» МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЯК УМОВА ЗДІЙСНЕННЯ НИМИ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Тетяна Юріївна Атрошенко Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0001-7033-5082
  • Ганна Сергіївна Мільчевська Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-1222-228X

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-3

Ключові слова:

soft skills, соціальний працівник, інноваційна діяльність, професійна підготовка, емоційний інтелект, заклад вищої освіти

Анотація

Метою статті є теоретичне обґрунтування впливу «soft skills» майбутніх соціальних працівників на розвиток здатності до ефективного впровадження ними інновацій у подальшій професійній діяльності. Здійснено огляд визначень, наданих поняттю «soft skills» українськими та зарубіжними вченими. У статті під «soft skills» майбутніх соціальних працівників розуміється сукупність соціально-психологічних знань та умінь, особистісних характеристик здобувачів вищої освіти, необхідних для успішного виконання завдань, взаємодії з іншими людьми та подальшої ефективної реалізації професійної діяльності в соціальній сфері. Визначено, що потреба у сформованості в соціального працівника здатності до інноваційної діяльності обумовлена викликами часу, виникненням соціальних проблем, які не можливо вирішити традиційними методами. Основними «м’якими» навичками, необхідними для пошуку нових шляхів розв’язання актуальних проблем різних категорій населення в умовах невизначеності, виступають креативність, критичне мислення, адаптивність, лідерський потенціал у поєднанні зі здатністю працювати в команді. Вирішення проблеми розвитку здатності майбутніх соціальних працівників до здійснення ними інноваційної діяльності можливе за допомогою створення низки педагогічних умов із формування «soft skills» у закладі вищої освіти: залучення здобувачів освіти до суспільно корисної діяльності, активізація міжособистісної взаємодії колективу в навчальній та позанавчальній діяльності, практикоорієнтованість освітнього процесу, залучення здобувачів вищої освіти до неформальної освіти, тим самим створюючи різні варіанти для розвитку «soft skills» у освітньому процесі закладу вищої освіти, щоб забезпечити випускникам успішність не тільки у впровадженні інновацій у професійній діяльності, а й у повсякденній комунікації з іншими людьми.

Посилання

Коляда Н. М., Кравченко О. О. Практичний досвід формування «soft-skills» в умовах закладу вищої освіти. Науковий збірник «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка». 2020. Том 6, № 27. С. 137–145. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.3/27.203686.

Кочубей Т., Ткачук Ю. Соціальні навички soft skills у системі компетентностей майбутніх соціальних працівників. Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. № 2(7). С. 42–51. DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(7).2021.244074.

Лядський І. К., Дячков Д. В. Управління соціальним інтелектом як фактором впливу на формування soft-skills у здобувачів вищої освіти. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2022. № 13. С. 108–114. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2022.13.13.

Мандро Л. «Soft skills» та «meta skills» як основа фахового зростання соціальних працівників. Наука і освітa : наук.-практ. журнал. 2022. № 3. С. 31–35. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2022-3-6.

Мандро Л., Михайлишин Г. Визначення організаційно-педагогічних умов формування «soft skills» майбутніх соціальних працівників. Education and Science of Today: Intersectoral Issues and Development of Sci- ences : V International Scientific and Practical Conference, Cambridge, 18 August 2023. Cambridge, UK, 2023. Рр. 199–201. DOI: https://doi.org/10.36074/logos-18.08.2023.56.

Мандро Л., Михайлишин Г. Методи, форми та засоби формування «soft skills» майбутніх соціальних працівників. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2023. № 30. С. 309–311. DOI: https://doi.org/10.36074/ grail-of-science.04.08.2023.050.

Рогульська О. О. Формування «soft skills» в учасників освітнього процесу ЗВО. Сучасні тенденції роз- витку науки та освіти в умовах євроінтеграції : Міжнародна науково-практична конференція, м. Вінниця, 29–30 березня 2022 р. Вінниця : Вінницький кооперативний інститут, 2022. С. 126–128.

Ткачук Ю. В. Структурні компоненти соціальних навичок (soft skills) майбутніх соціальних працівників. New Directions in Science and Education : Conference Proceedings of the 1st International Conference, Munich, 19 November 2021. Munich, Germany, Primedia elaunch LLCС, 2021. С. 52–59.

Dell’Aquila E., Marocco D., Ponticorvo M., Di Ferdinando A., Schembri M., Miglino O., ... Miglino O. Soft skills. Educational Games for Soft-Skills Training in Digital Environments: New Perspectives. 2017. Рр. 1–18. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-06311-9_1.

Mann C. R. A Study of Engineering Education: Prepared for the Joint Committee on Engineering Education of the National Engineering Societies. Boston : The Merrymount Press, 1918. 139 p. URL: https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=wu.89077496529&seq=7.

Matteson M. L., Anderson L., Boyden C. Soft skills: A phrase in search of meaning. Libraries and the Academy. 2016. Vol. 16, № 1. Pр. 71–88. DOI: https://doi.org/10.1353/pla.2016.0009.

Robles M. Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace. Business Communication Quarterly. 2012. № 75(4). Рp. 453–465. DOI: https://doi.org/10.1177/1080569912460400.

Study: Boosting Soft Skills is Better Than Raising Test Scores. National Soft Skills Association : веб-сайт. URL: https://www.nationalsoftskills.org/boosting-test-scores/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ