FORMATION OF SOFT SKILLS OF FUTURE SOCIAL WORKERS AS A CONDITION FOR THEIR IMPLEMENTATION OF INNOVATIVE ACTIVITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-3

Keywords:

soft skills, social worker, innovative activities, professional training, emotional intelligence, higher education institution

Abstract

The purpose of the article is to theoretically substantiate the influence of future social workers’ soft skills on the development of their ability to effectively implement innovations in their further professional activities. A review of the definitions given to the concept of soft skills by Ukrainian and foreign scientists has been carried out.In the article, the soft skills of future social workers are understood as a set of socio-psychological knowledge and skills, personal characteristics of higher education graduates necessary for the successful completion of tasks, interaction with other people and further effective implementation of professional activities in the social sphere. It has been determined that the need for formation of a social worker’s ability to innovate is due to the challenges of the time, the emergence of social problems that cannot be solved by traditional methods. The main soft skills necessary for finding new ways to solve the current problems of various categories of the population in conditions of uncertainty are creativity, critical thinking, adaptability, leadership potential in combination with the ability to work in a team. The problem of developing the ability of future social workers to carry out innovative activities can be solved by creating a number of pedagogical conditions for the formation of soft skills in a higher education institution: involving students in socially useful activities, activating interpersonal interaction of the team in educational and extracurricular activities, practice-oriented educational process, involving students in informal education. This creates various options for the development of soft skills in the educational process of a higher education institution to ensure that graduates are successful not only in implementing innovations in professional activities, but also in everyday communication with other people.

References

Коляда Н. М., Кравченко О. О. Практичний досвід формування «soft-skills» в умовах закладу вищої освіти. Науковий збірник «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка». 2020. Том 6, № 27. С. 137–145. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.3/27.203686.

Кочубей Т., Ткачук Ю. Соціальні навички soft skills у системі компетентностей майбутніх соціальних працівників. Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. № 2(7). С. 42–51. DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(7).2021.244074.

Лядський І. К., Дячков Д. В. Управління соціальним інтелектом як фактором впливу на формування soft-skills у здобувачів вищої освіти. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2022. № 13. С. 108–114. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2022.13.13.

Мандро Л. «Soft skills» та «meta skills» як основа фахового зростання соціальних працівників. Наука і освітa : наук.-практ. журнал. 2022. № 3. С. 31–35. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2022-3-6.

Мандро Л., Михайлишин Г. Визначення організаційно-педагогічних умов формування «soft skills» майбутніх соціальних працівників. Education and Science of Today: Intersectoral Issues and Development of Sci- ences : V International Scientific and Practical Conference, Cambridge, 18 August 2023. Cambridge, UK, 2023. Рр. 199–201. DOI: https://doi.org/10.36074/logos-18.08.2023.56.

Мандро Л., Михайлишин Г. Методи, форми та засоби формування «soft skills» майбутніх соціальних працівників. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2023. № 30. С. 309–311. DOI: https://doi.org/10.36074/ grail-of-science.04.08.2023.050.

Рогульська О. О. Формування «soft skills» в учасників освітнього процесу ЗВО. Сучасні тенденції роз- витку науки та освіти в умовах євроінтеграції : Міжнародна науково-практична конференція, м. Вінниця, 29–30 березня 2022 р. Вінниця : Вінницький кооперативний інститут, 2022. С. 126–128.

Ткачук Ю. В. Структурні компоненти соціальних навичок (soft skills) майбутніх соціальних працівників. New Directions in Science and Education : Conference Proceedings of the 1st International Conference, Munich, 19 November 2021. Munich, Germany, Primedia elaunch LLCС, 2021. С. 52–59.

Dell’Aquila E., Marocco D., Ponticorvo M., Di Ferdinando A., Schembri M., Miglino O., ... Miglino O. Soft skills. Educational Games for Soft-Skills Training in Digital Environments: New Perspectives. 2017. Рр. 1–18. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-06311-9_1.

Mann C. R. A Study of Engineering Education: Prepared for the Joint Committee on Engineering Education of the National Engineering Societies. Boston : The Merrymount Press, 1918. 139 p. URL: https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=wu.89077496529&seq=7.

Matteson M. L., Anderson L., Boyden C. Soft skills: A phrase in search of meaning. Libraries and the Academy. 2016. Vol. 16, № 1. Pр. 71–88. DOI: https://doi.org/10.1353/pla.2016.0009.

Robles M. Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace. Business Communication Quarterly. 2012. № 75(4). Рp. 453–465. DOI: https://doi.org/10.1177/1080569912460400.

Study: Boosting Soft Skills is Better Than Raising Test Scores. National Soft Skills Association : веб-сайт. URL: https://www.nationalsoftskills.org/boosting-test-scores/.

Published

2025-06-30

Issue

Section

SECTION 2 EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES