ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ПРИ ФОРМУВАННІ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПІДЛІТКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-5Ключові слова:
інформаційно-комунікаційні технології, міжкультурна компетентність, англійська мова, підлітки, компетентнісний підхідАнотація
У статті розглянуто використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках англійської мови при формуванні міжкультурної компетентності підлітків. Зокрема, розкривається значення таких понять як «міжкультурна компетентність», «інформаційно-комунікаційні технології». Наголошено на переліку ІКТ, визначеному Статистичним інститутом ЮНЕСКО, до якого входять: комп’ютери, Інтернет (веб-сайти, блоги й електронна пошта), технології прямих трансляцій (радіо, телебачення та веб-трансляції), технології записаних трансляцій (подкастинг, аудіо- та відеоплеєри та пристрої зберігання) та телефонія (стаціонарна або мобільна, супутникова, відео- й аудіоконференції тощо). Підкреслено перелік ІКТ, володіння яким має включати в себе міжкультурна компетентність підлітків. Акцентовано увагу на вікових особливостях підлітків, які належать до так званих поколінь «Z» та «Альфа». Виокремлено блоки використання ІКТ при вивченні англійської мови. Визначено переваги використання ІКТ у навчально-виховному процесі, як-от: індивідуалізацію навчання, інтенсифікацію самостійної роботи учнів, розширення інформаційних потоків при використанні Internet, зростання обсягу виконаних на занятті завдань. Обґрунтовано практичне значення застосування інформаційно-комунікаційних технологій для формування належної міжкультурної компетентності підлітків на уроках іноземної мови, а саме: є ефективним допоміжним технічним наочно- слуховим засобом візуалізації навчального матеріалу, дозволяючи вчителю реалізувати свій творчий потенціал; допомагає вчителю здійснювати особистісно–орієнтований підхід до навчання; сприяє розширенню світогляду учнів і підвищенню їх культурного рівня; є засобом підвищення мотивації до вивчення предмета та засобом підвищення інтерактивної та комунікативної діяльності; стимулює пошукову діяльність здобувачів освіти і сприяє розвитку їх творчих здібностей.
Посилання
Bykov V. Innovative Models of Education and Training of Skilled Personnel for High Tech Industries in Ukraine. Інформаційні технології в освіті. 2013. № 15. С. 19–29.
Boichuk V., Zhelanova V. Methodological support of intercultural communication of students in English lessons. The Modern Higher Education Review, No. 7, 2022. PP. 53–66. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2022.75
Deardorff D. K. Assessing Intercultural Competence. New Directions for Institutional Research. 2011. № 149. Р. 65–79. DOI: https://doi.org/10.1002/ir.381
Dudeney G. How to teach English with technology. Series editor: Jeremy Harmer. Harlow : Pearson Education Limited, 2007. 192 p.
Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти. Інформаційні технологій і засоби навчання. 2010. № 1(15). URL: https://lib.iitta.gov.ua/1162/ (дата звернення: 14.05.2025).
Бойчук В. С. Використання ІКТ у процесі формування міжкультурної компетентності підлітків на уроках англійської мови. Тенденції розвитку педагогіки та освіти в умовах цифрових трансформацій (ВyteEd-2024) : матеріали I Міжнародної науково-практичної конференції (Харків, 17–19 квітня 2024 року). Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2024. 554 с. (С. 38–42).
Бойчук В. С. Формування мовної особистості підлітка в контексті загальноєвропейської інтеграції. Мова й література у проєкції різних наукових парадигм : матеріали ХІV Всеукр. студ.-викл. наук.-практ. конф. (21 квітня 2023 р., м. Полтава) / ДЗ «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». Полтава, 2023. 373 с. (С. 278–282).
Бузовська Ю. Ф. Підготовка майбутніх судноводіїв до міжкультурного спілкування засобами інформаційно-комунікаційних технологій : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2020. 323 с.
Калинич М. В. Формування фахової компетентності майбутніх перекладачів художньої літератури із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій : дис. … д. філософії : 011 Освітні, педагогічні науки. Черкаси, 2025. 346 с.
Коваленко О. Ю. Культурологічний підхід при формуванні міжкультурної компетентності в процесі вивчення іноземних мов студентами-економістами. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія Філологія. 2015. № 15 (1). С. 170–172.
Мельник Л., Зарічна О., Колядич Ю. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі формування іншомовної комунікативної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей. Проблеми використання інформаційних технологій у сучасних закладах освіти. 2021. № 62. С. 39–45.
Овчаренко З. Інформаційні технології як засіб інтенсифікації вивчення англійської мови. Молодий вчений. 2018. № 3 (55). С. 578–581.
Сафонова І. О. Аксіологічні засади формування в іноземних студентів університету міжкультурної компетентності : дис. …канд. пед. наук : 13.00.07. Київ, 2015. 297 с.
Супрун М., Гордієнко Ю. Використання ІКТ у процесі навчання англійської мови при підготовці студентів гуманітарних спеціальностей. Педагогіка. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Т. 3. № 39. С. 233–239.
Шмирова О., Носенко М. Сучасні підходи використання ІКТ у підвищенні пізнавальної активності студентів під час викладання іноземної мови. Молодий вчений. 2017. № 12.1 (52.1). С. 84–87.
Чередніченко Г. А. Мультимедійні технології у процесі викладання дисципліни «Іноземна мова» у вищих технічних навчальних закладах. Наукові записки. Серія : Педагогіка. Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка, 2011. № 4. С. 134–138.





