USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN ENGLISH LESSONS IN FORMING INTERCULTURAL COMPETENCE OF ADOLESCENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-5

Keywords:

information and communication technologies, intercultural competence, English language, adolescents, competency-based approach

Abstract

The article examines the use of information and communication technologies in English lessons in the formation of intercultural competence of adolescents. In particular, the meaning of such concepts as «intercultural competence», «information and communication technologies» is revealed. The list of ICTs defined by the UNESCO Institute for Statistics is emphasized, which includes computers, the Internet (websites, blogs and e-mail), live broadcast technologies (radio, television and webcasts), recorded broadcast technologies (podcasting, audio and video players and storage devices) and telephony (landline or mobile, satellite, video and audio conferencing, etc.). The list of ICTs, the mastery of which should include the intercultural competence of adolescents, is highlighted. Attention is focused on the age characteristics of adolescents belonging to the «Z» and «Alpha» generations. Blocks of ICT use in learning English are highlighted. The advantages of using ICT in the educational process are determined, such as individualization of learning, intensification of independent work of students, expansion of information flows when using the Internet, increase in the volume of tasks completed in the lesson. The practical significance of the use of information and communication technologies for the formation of proper intercultural competence of adolescents in foreign language lessons is substantiated, namely: it is an effective auxiliary technical visual and auditory means of visualizing educational material, allowing the teacher to realize his creative potential; helps the teacher to implement a personality-oriented approach to learning; contributes to the expansion of students' worldview and raising their cultural level; is a means of increasing motivation to study the subject and a means of increasing interactive and communicative activity; stimulates the search activity of education seekers and contributes to the development of their creative abilities.

References

Bykov V. Innovative Models of Education and Training of Skilled Personnel for High Tech Industries in Ukraine. Інформаційні технології в освіті. 2013. № 15. С. 19–29.

Boichuk V., Zhelanova V. Methodological support of intercultural communication of students in English lessons. The Modern Higher Education Review, No. 7, 2022. PP. 53–66. https://doi.org/10.28925/2518-7635.2022.75

Deardorff D. K. Assessing Intercultural Competence. New Directions for Institutional Research. 2011. № 149. Р. 65–79. DOI: https://doi.org/10.1002/ir.381

Dudeney G. How to teach English with technology. Series editor: Jeremy Harmer. Harlow : Pearson Education Limited, 2007. 192 p.

Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти. Інформаційні технологій і засоби навчання. 2010. № 1(15). URL: https://lib.iitta.gov.ua/1162/ (дата звернення: 14.05.2025).

Бойчук В. С. Використання ІКТ у процесі формування міжкультурної компетентності підлітків на уроках англійської мови. Тенденції розвитку педагогіки та освіти в умовах цифрових трансформацій (ВyteEd-2024) : матеріали I Міжнародної науково-практичної конференції (Харків, 17–19 квітня 2024 року). Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2024. 554 с. (С. 38–42).

Бойчук В. С. Формування мовної особистості підлітка в контексті загальноєвропейської інтеграції. Мова й література у проєкції різних наукових парадигм : матеріали ХІV Всеукр. студ.-викл. наук.-практ. конф. (21 квітня 2023 р., м. Полтава) / ДЗ «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». Полтава, 2023. 373 с. (С. 278–282).

Бузовська Ю. Ф. Підготовка майбутніх судноводіїв до міжкультурного спілкування засобами інформаційно-комунікаційних технологій : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2020. 323 с.

Калинич М. В. Формування фахової компетентності майбутніх перекладачів художньої літератури із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій : дис. … д. філософії : 011 Освітні, педагогічні науки. Черкаси, 2025. 346 с.

Коваленко О. Ю. Культурологічний підхід при формуванні міжкультурної компетентності в процесі вивчення іноземних мов студентами-економістами. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія Філологія. 2015. № 15 (1). С. 170–172.

Мельник Л., Зарічна О., Колядич Ю. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі формування іншомовної комунікативної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей. Проблеми використання інформаційних технологій у сучасних закладах освіти. 2021. № 62. С. 39–45.

Овчаренко З. Інформаційні технології як засіб інтенсифікації вивчення англійської мови. Молодий вчений. 2018. № 3 (55). С. 578–581.

Сафонова І. О. Аксіологічні засади формування в іноземних студентів університету міжкультурної компетентності : дис. …канд. пед. наук : 13.00.07. Київ, 2015. 297 с.

Супрун М., Гордієнко Ю. Використання ІКТ у процесі навчання англійської мови при підготовці студентів гуманітарних спеціальностей. Педагогіка. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Т. 3. № 39. С. 233–239.

Шмирова О., Носенко М. Сучасні підходи використання ІКТ у підвищенні пізнавальної активності студентів під час викладання іноземної мови. Молодий вчений. 2017. № 12.1 (52.1). С. 84–87.

Чередніченко Г. А. Мультимедійні технології у процесі викладання дисципліни «Іноземна мова» у вищих технічних навчальних закладах. Наукові записки. Серія : Педагогіка. Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка, 2011. № 4. С. 134–138.

Downloads

Published

2025-06-30

Issue

Section

SECTION 2 EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES