ПРИНЦИПОТВІРНІ КРИТЕРІЇ СУБ’ЄКТНОСТІ УЧНЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-6Ключові слова:
суб’єктність учня, принципотвірні критерії, активність, самостійність, рефлексія, відповідальність, саморозвиток, суб’єктнісно-орієнтоване навчанняАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз принципотвірних критеріїв суб’єктності учня як методологічної основи для побудови суб’єктнісно-орієнтованого освітнього процесу. Аргументовано актуальність пошуку орієнтирів створення освітнього середовища, у якому уможливлюється реалізація принципу суб’єктності учня.Суб’єктність представлена як інтегральна категорія педагогіки, що відображає здатність особистості до усвідомленого, самостійного, відповідального вибору й реалізації власної освітньої траєкторії, саморефлексії, цілетворення, саморозвитку та творчої взаємодії з іншими суб’єктами освітнього процесу. Розкрито зв’язок ідеї становлення суб’єктності учня із загальною гуманітарно-гуманістичною парадигмою сучасної педагогіки та компетентнісним підходом в освіті. Визначено п’ять провідних критеріїв. які розкривають сутнісні характеристики суб’єктності: активність, самостійність, рефлексивність, відповідальність і здатність до саморозвитку.Вказано, що саме вони забезпечують внутрішню мотивацію, цілеспрямованість, усвідомленість і автономність навчальної діяльності учнів. Обґрунтовано їхній потенціал як підґрунтя для формулювання дидактичних принципів, спрямованих на розвиток суб’єктності учня, та визначення дидактичних умов, за яких ці критерії можуть бути ефективно реалізовані в освітній практиці. Освітній процес, організований на засадах визнання учня суб’єктом, здатен забезпечити справжній розвиток компетентностей, необхідних для життя в складному, змінному світі. Констатовано, що реалізація принципу суб’єктності учня в освітньому процесі та пов’язані з ним дидактичні принципи детермінують переосмислення ролей вчителя, адже тепер він має стати фасилітатором, наставником та партнером у навчанні поряд із традиційним уявленням про реалізацію ним професійних функцій.
Посилання
Бех І. Виховання особистості. Кн.1 : Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. Київ : Либідь, 2003. 280 с.
Бібік Н. Переваги та ризик запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті. Український педагогічний журнал. 2015. № 1. С. 47–58.
Галян О. Принцип суб’єктності особистості школяра у навчально-виховному процесі: теоретичне обґрунтування потреби запровадження. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Серія : Педагогічні науки. 2017. Вип. 144. С. 343–347.
Довбня В. Суб’єктність як фундаментальний концепт сучасної філософії освіти. Філософія освіти. 2024. № 30 (1). С. 204–220. DOI: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2024-30-1-12
Максименко С. Методологія генетичної психології в міждисциплінарних дослідженнях особистості та її внутрішнього світу. Психологічні ресурси розвитку особистісної в умовах невизначеності освітнього простору : зб. доповідей І Всеукр. наук.-практ. конфер. (Київ, 23 жовтня 2024 року). Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. С. 11–15.
Савченко О. Сучасний урок у початковій школі. Київ : Початкова школа, 2011. 192 с.
Скрипник М. Нова українська школа: питання суб’єктності. Післядипломна освіта в Україні. 2017. № 2. С. 12–17.
Шехавцова С. Cуб’єктність у педагогічному аспекті: теорія і практика : монографія. Полтава : ПУЕТ, 2016. 414 с.
Bandura A. Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review of Psychology. 2001. Vol. 52. Pp. 1–26. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1
Leadbeater C. Learning About Personalisation: How Can We Put the Learner at the Heart of the Education System? London : Demos, 2004. 27 р.
Little D. European Language Portfolio: where pedagogy and assessment meet. 8th International Seminar on the European Language Portfolio (Graz, 29 September – 1 October 2009). Graz, 2009. 20 p.
Knowles M. Self-directed Learning: A Guide for Learners and Teachers. Cambridge: Prentice Hall, 1975. 135 p.
Rogers C. R., Freiberg H. J. Freedom to Learn. New York : Merrill, 1994. 406 p.
Vygotsky L. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge : Harvard University Press, 1978. 159 p.





