PRINCIPLE-FORMING CRITERIA OF PUPIL AGENCY
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-6Keywords:
pupil agency, principle-forming criteria, activity, autonomy, reflexivity, responsibility, self- development, agency-oriented educational processAbstract
The article provides a theoretical analysis of the principle-forming criteria of pupil agency as a methodological basis for building an agency-oriented educational process. The relevance of searching for guidelines for creating an educational environment that enables the implementation of the principle of pupil agency is argued. Agency is presented as an integral category of pedagogy, reflecting the ability of an individual to make a conscious, independent, responsible choice and implement their own educational trajectory, self-reflection, goal-setting, self- development and creative interaction with other subjects of the educational process. The connection of the idea of the formation of pupil agency with the general humanitarian-humanistic paradigm of modern pedagogy and the competency-based approach in education is revealed. Five leading criteria are identified, which reveal the essential characteristics of agency: activity, independence, reflexivity, responsibility and the ability to self-development. It is indicated that these criteria provide internal motivation, purposefulness, awareness and autonomy of pupils' educational activities. Their potential is substantiated as a basis for the formulation of didactic principles aimed at the development of pupil agency, and the definition of didactic conditions under which these criteria can be effectively implemented in educational practice. The educational process, organized on the basis of recognizing the pupil as a subject, is able to ensure the true development of competencies necessary for life in a complex, changing world. It is stated that the implementation of the principle of pupil agency in the educational process and the related didactic principles determine the rethinking of the teacher's roles, because now he must become a facilitator, mentor and partner in learning along with the traditional idea of the implementation with him of professional functions.
References
Бех І. Виховання особистості. Кн.1 : Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. Київ : Либідь, 2003. 280 с.
Бібік Н. Переваги та ризик запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті. Український педагогічний журнал. 2015. № 1. С. 47–58.
Галян О. Принцип суб’єктності особистості школяра у навчально-виховному процесі: теоретичне обґрунтування потреби запровадження. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Серія : Педагогічні науки. 2017. Вип. 144. С. 343–347.
Довбня В. Суб’єктність як фундаментальний концепт сучасної філософії освіти. Філософія освіти. 2024. № 30 (1). С. 204–220. DOI: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2024-30-1-12
Максименко С. Методологія генетичної психології в міждисциплінарних дослідженнях особистості та її внутрішнього світу. Психологічні ресурси розвитку особистісної в умовах невизначеності освітнього простору : зб. доповідей І Всеукр. наук.-практ. конфер. (Київ, 23 жовтня 2024 року). Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. С. 11–15.
Савченко О. Сучасний урок у початковій школі. Київ : Початкова школа, 2011. 192 с.
Скрипник М. Нова українська школа: питання суб’єктності. Післядипломна освіта в Україні. 2017. № 2. С. 12–17.
Шехавцова С. Cуб’єктність у педагогічному аспекті: теорія і практика : монографія. Полтава : ПУЕТ, 2016. 414 с.
Bandura A. Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review of Psychology. 2001. Vol. 52. Pp. 1–26. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1
Leadbeater C. Learning About Personalisation: How Can We Put the Learner at the Heart of the Education System? London : Demos, 2004. 27 р.
Little D. European Language Portfolio: where pedagogy and assessment meet. 8th International Seminar on the European Language Portfolio (Graz, 29 September – 1 October 2009). Graz, 2009. 20 p.
Knowles M. Self-directed Learning: A Guide for Learners and Teachers. Cambridge: Prentice Hall, 1975. 135 p.
Rogers C. R., Freiberg H. J. Freedom to Learn. New York : Merrill, 1994. 406 p.
Vygotsky L. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge : Harvard University Press, 1978. 159 p.





