СОЦІАЛЬНО-ІСТОРИЧНІ ТА ПЕДАГОГІЧНІ ПЕРЕДУМОВИ СТАНОВЛЕННЯ ГЕНДЕРНОЇ ОСВІТИ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ В АВСТРІЇ (XVII – СЕРЕДИНА XX СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

  • Діана Юріївна Куцюк Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука» https://orcid.org/0009-0003-7453-4195

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-9

Ключові слова:

гендерна освіта, учнівська молодь, становлення гендерної освіти в Австрії, австрійська система шкільної освіти, соціально-історичні та педагогічні передумови

Анотація

Стаття присвячена аналізу соціально-історичних та педагогічних передумов виникнення і становлення гендерної освіти учнівської молоді в Австрії впродовж XVII – середини XX століття.У дослідженні виявлено рушійні сили, що сприяли утвердженню гендерної освіти в австрійській системі шкільної освіти, а саме: вплив культурно-історичних епох, філософських й педагогічних концепцій, світових тенденцій розвитку науки та освіти, а також формування провідними педагогами і теоретиками науково обґрунтованих підходів до проблеми гендерної рівності в галузі освіти. Виокремлено соціально-політичні ініціативи та нормативно-правові акти, що зумовили інтеграцію гендерних аспектів в зміст навчальних програм шкіл Австрії. Наголошено на вагомій ролі феміністичних рухів у зміні суспільних поглядів, популяризації ідей гендерної рівності та деконструкції патріархальної гендерної диференціації в австрійській освітній сфері. Простежено закономірності, тенденції та особливості процесу становлення гендерної освіти учнівської молоді в Австрії та визначено передумови утвердження цього педагогічного феномену в системі шкільної освіти країни, що виникли внаслідок взаємозв’язку соціальних, історичних та педагогічних детермінант. З‘ясовано, що сучасний стан розвитку гендерної освіти учнівської молоді в Австрії свідчить про результативність інтеграції гендерної чутливості в освітні програми, внаслідок багатовікового процесу становлення та розвитку гендерного підходу в системі шкільної освіти країни.Наукова новизна дослідження полягає у тому, що отримані результати дали змогу виявити ключові чинники, що зумовили розвиток гендерної освіти в австрійській системі шкільної освіти, а також здійснити комплексний аналіз впливу соціально-історичних трансформацій на інтеграцію гендерних аспектів у педагогічну практику та освітню політику країни.

Посилання

Андрущенко В. П. Філософія освіти: навчальний посібник. 2-ге видання. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. 328 с.

Дєнічєва О. І. Особливості білінгвального навчання в Австрії. Матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Інновації в сучасній освіті: український та світовий контекст». 2018. С. 77–79.

Куниця Т. Ю. Соціальні орієнтації сучасної української молоді. 2022. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731788/1/%D0%9A%D1%83%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8F_%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0_%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%B8%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97.pdf

Курченко Л. М. Гендерна проблематика у західній філософській традиції: від Аристотеля до сьогодення. Міждисциплінарний дискурс у дослідженні феномену соціального : колект. монографія. ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». 2021. С. 54–73.

Ломачинська І. Генеза гендерної ідеологічної епохи Середньовіччя. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2017. Вип. 13. С. 80–86.

М’ясковський М. Є. Педагогічна освіта Австрії – аспекти генези системи. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Серія : Педагогіка. 2017. № 7. С. 187–196.

Петренко О. Б. Трансформація ідеї материнської педагогіки Я. А. Коменського до В. О. Сухомлинського. Інноватика у вихованні. № 8. 2018. С. 62–82.

Bilstein J. Naive Anthropologie, naive pädagogische Praxis. Grundlagen der Pädagogik Oskar Kokoschkas. In: Pädagogische Anthropologie–Mechanismus einer Praxis. 2007. S. 141–154.

Brehmer I., Simon G. Geschichte der Frauenbildung und Mädchenerziehung in Österreich. Ein Überblick. Graz: Leykam, 1997. 352 s.

Bundeskanzleramt. Bericht über die Situation der Frau in Österreich. Heft 3. Bildungssituation und Bildungs- chancen der Frau. Wien, 1975. 123 s.

Bundesministerium für Bildung. URL: https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule/gd/meilensteine.html

Feigl S. Factsheet: 150 Jahre Frauenrechte in Österreich. Wien: Bundesministerium für Arbeit, Soziales und Konsumentenschutz. 2016. URL: https://www.ahs-aktuell.at/wp-content/uploads/2019/03/Factsheet_150-Jahre-Frauenrechte.pdf

Hechenblaikner N. Das Reichsvolksschulgesetz und seine Auswirkungen auf die Mädchenbildung. Ein Schritt zur Gleichstellung der Geschlechter in österreichischen Grundschulen? Historia. Scribere. 2018. 10. S. 241–265.

Rédai D., Sáfrány R. Gender in national education documents and teaching resources, and in teachers’ pedagogical approaches and everyday teaching practices in Austria, the Czech Republic and Hungary. Comparative report for the Erasmus+ project «Towards Gender Sensitive Education». Brno, Budapest, Vienna, 2019. 140 p.

Seebauer R., Göttel J. Gender-fair education in Austria. Education gender. Gender-specific education in different countries. Historical aspects – current trends. Münster, 2013. P. 9–24.

Wagner D. Mädchenbildung als Objekt staatlicher Reformpolitik. Preußen und Österreich 1780–1806. Dissertation, Universität Trier. 2010. 215 s.

Weinzierl E. The Jewish Middle Class in Vienna in the Late Nineteenth and Early Twentieth Centuries. Working Paper 01-1. October 2003. 18 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ