SOCIO-HISTORICAL AND PEDAGOGICAL PREREQUISITES FOR THE FORMATION OF GENDER EDUCATION FOR STUDENT YOUTH IN AUSTRIA (XVIITH – MID-XXTH CENTURIES)
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-9Keywords:
gender education, student youth, the formation of gender education in Austria, the Austrian school system, socio-historical and pedagogical prerequisitesAbstract
The article analyzes the socio-historical and pedagogical prerequisites for the emergence and formation of gender education for students in Austria during the XVIIth to the mid-XXth centuries.The study reveals the driving forces that contributed to the establishment of gender education in the Austrian school system, namely: the influence of cultural and historical epochs, philosophical and pedagogical concepts, global trends in the development of science and education, as well as the formation of scientifically based approaches to the problem of gender equality in education by leading educators and theorists. The article highlights the socio-political initiatives and regulations that have led to the integration of gender aspects into the content of the Austrian school curriculum. The author emphasizes the important role of feminist movements in changing public attitudes, popularizing the ideas of gender equality and deconstructing patriarchal gender differentiation in the Austrian education sector. The author traces the patterns, trends and peculiarities of the process of formation of gender education of students in Austria and identifies the prerequisites for the establishment of this pedagogical phenomenon in the country’s school education system, which arose as a result of the interconnection of social, historical and pedagogical determinants.It has been found that the current state of development of gender education of students in Austria indicates the effectiveness of integrating gender sensitivity into educational programs, as a result of the centuries-long process of formation and development of a gender approach in the country’s school education system.The scientific novelty of the study lies in the fact that the results obtained made it possible to identify the key factors that led to the development of gender education in the Austrian school system, as well as to conduct a comprehensive analysis of the impact of socio-historical transformations on the integration of gender aspects into pedagogical practice and educational policy in the country.
References
Андрущенко В. П. Філософія освіти: навчальний посібник. 2-ге видання. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. 328 с.
Дєнічєва О. І. Особливості білінгвального навчання в Австрії. Матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Інновації в сучасній освіті: український та світовий контекст». 2018. С. 77–79.
Куниця Т. Ю. Соціальні орієнтації сучасної української молоді. 2022. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731788/1/%D0%9A%D1%83%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8F_%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0_%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%B8%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97.pdf
Курченко Л. М. Гендерна проблематика у західній філософській традиції: від Аристотеля до сьогодення. Міждисциплінарний дискурс у дослідженні феномену соціального : колект. монографія. ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». 2021. С. 54–73.
Ломачинська І. Генеза гендерної ідеологічної епохи Середньовіччя. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2017. Вип. 13. С. 80–86.
М’ясковський М. Є. Педагогічна освіта Австрії – аспекти генези системи. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Серія : Педагогіка. 2017. № 7. С. 187–196.
Петренко О. Б. Трансформація ідеї материнської педагогіки Я. А. Коменського до В. О. Сухомлинського. Інноватика у вихованні. № 8. 2018. С. 62–82.
Bilstein J. Naive Anthropologie, naive pädagogische Praxis. Grundlagen der Pädagogik Oskar Kokoschkas. In: Pädagogische Anthropologie–Mechanismus einer Praxis. 2007. S. 141–154.
Brehmer I., Simon G. Geschichte der Frauenbildung und Mädchenerziehung in Österreich. Ein Überblick. Graz: Leykam, 1997. 352 s.
Bundeskanzleramt. Bericht über die Situation der Frau in Österreich. Heft 3. Bildungssituation und Bildungs- chancen der Frau. Wien, 1975. 123 s.
Bundesministerium für Bildung. URL: https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule/gd/meilensteine.html
Feigl S. Factsheet: 150 Jahre Frauenrechte in Österreich. Wien: Bundesministerium für Arbeit, Soziales und Konsumentenschutz. 2016. URL: https://www.ahs-aktuell.at/wp-content/uploads/2019/03/Factsheet_150-Jahre-Frauenrechte.pdf
Hechenblaikner N. Das Reichsvolksschulgesetz und seine Auswirkungen auf die Mädchenbildung. Ein Schritt zur Gleichstellung der Geschlechter in österreichischen Grundschulen? Historia. Scribere. 2018. 10. S. 241–265.
Rédai D., Sáfrány R. Gender in national education documents and teaching resources, and in teachers’ pedagogical approaches and everyday teaching practices in Austria, the Czech Republic and Hungary. Comparative report for the Erasmus+ project «Towards Gender Sensitive Education». Brno, Budapest, Vienna, 2019. 140 p.
Seebauer R., Göttel J. Gender-fair education in Austria. Education gender. Gender-specific education in different countries. Historical aspects – current trends. Münster, 2013. P. 9–24.
Wagner D. Mädchenbildung als Objekt staatlicher Reformpolitik. Preußen und Österreich 1780–1806. Dissertation, Universität Trier. 2010. 215 s.
Weinzierl E. The Jewish Middle Class in Vienna in the Late Nineteenth and Early Twentieth Centuries. Working Paper 01-1. October 2003. 18 p.





