ОСНОВНІ НАПРЯМИ ПІДГОТОВКИ КЛАСНИХ КЕРІВНИКІВ У СИСТЕМІ ПЕДАГОГІЧНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Тетяна Василівна Надім’янова Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-4330-304X
  • Віталій Сергійович Мацигін Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0009-0002-6538-7034

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-10

Ключові слова:

сучасна система освіти, заклади вищої освіти, підготовка майбутніх педагогів, вихована робота, класний керівник

Анотація

У статті досліджуються основні напрями підготовки майбутніх педагогів до реалізації виховної діяльності у сучасній системі освіти. Окреслено провідні характеристики науково-методичного супроводу підготовки класних керівників у сучасних умовах, визначено подальші перспективи у контексті трансформації вищої освіти. Дослідження має теоретичний характер, включає аналіз, узагальнення основних напрямів діяльності викладачів закладів вищої педагогічної освіти та емпіричних даних, отриманих у ході комплексного вивчення змісту, форм, методів практики підготовки майбутніх педагогів до виконання функцій класного керівника. Висвітлено підходи науково-методичного забезпечення, що дозволяють зафіксувати успішні сфери та основні труднощів підготовки класних керівників в освітньому процесі ЗВО й визначити перспективи трансформації вищої освіти. Запропоновано основні напрями підготовки, як от: науково-методична забезпеченість, залучення студентів до позааудиторних, науково-дослідних проектів, що стосуються діяльності класного керівника; адресна інформаційно-методична підтримка. Визначено особливості вдосконалення науково-методичного забезпечення підготовки здобувачів освіти до виховної діяльності у закладі загальної середньої освіти в сучасних умовах, які забезпечують мотивуюче середовище для професійного зростання педагога, його самовираження та самовдосконалення. Дослідження показало соціально-педагогічну та професійну значущість підготовки класних керівників у освітній діяльності закладів вищої освіти, що реалізують програми підготовки педагогічних кадрів. Як ресурси науково-методичного забезпечення підготовки класних керівників виступають нові методологічні підходи до розуміння ролі та місця класного керівника в освітньому процесі, інноваційні, мережеві, інтерактивні формати підготовки, створення виховного, відкритого професійно-орієнтованого середовища.

Посилання

Бачинська Є. М. Організаційно-методичні засади підготовки вчителів до класного керівництва в системі підвищення кваліфікації : науково-методичний посібник. Біла Церква: КОІПОПК, 2005. 260 с.

Вербовецький Д. В. Аналіз досвіду впровадження геймифікації в освітній процес URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734560/1 (дата звернення 26.05.2025 р.)

Вдовиченко А. І., Арсенюк І.Р. Поняття геймифікації у процесі навчання та приклад її програмної реалізації. URL: https://conferences.vntu.edu/ua (дата звернення 26.05.2025 р.)

Данилова Г. С. Методичні служби України: проблеми управління, професійна підготовка : навч.-метод. посібник. Київ : ІЗМН, 1997. 256 с.

Казанжи І. В. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до позаурочної виховної роботи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Одесса, 2002. 18 с.

Кацинська Л., Ситник Г. Технології виховної діяльності класних керівників 9–11 класів: навчально-методичний посібник. Рівне : РОІППО, 2000. 80 с.

Киричук В. О. Технологія діяльності класного керівника з учнівським колективом (діагностика, аналіз, планування, організація колекційної роботи) : метод. посібн. Ковель, 2000. 88 с.

Муромець В. Г. Науково-методичний супровід формування превентивного виховного середовища загальноосвітнього навчального закладу. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2012. № 16. С. 321–329.

Нестеренко В. В. До проблеми персоналізації освітнього процесу у вищій школі. URL : https://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN19/12nvvubs.pdf (дата звернення 20.05.2025 р.).

Оржеховська О. І ., Кириленко О. І., Хілько Т. В. Класний керівник у сучасній школі : навч.-метод.посіб. Київ, 1996. 250 с.

Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0659-00#Text (дата звернення 20.05.2025 р.).

Пономарьова Г. Ф. Виховання майбутнього педагога: теорія і практика : монографія. Харків : Ранок, 2014. 547 с.

Шапаренко Х. А. Вибудовування індивідуальної освітньої траєкторії у закладі вищої освіти. Соціо- культурні та психолого-педагогічні аспекти організації освітньо-розвиткового простору в сучасному закладі освіти : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (23 травня 2023 р., м. Харків). Харків : ХГПА, 2023. 500. С. 458–461.

Ярошинська О. О. Теоретичні і методичні проектування освітнього середовища професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2015. 543 с.

Brzezińska A. I., Appelt K. Tutoring nauczycielski – tutoring róweśniczy: aspekty etyczne. Forum Oswiatowe. 2013. № 2 (49). S. 13–29.

Evans The Role of the Tutor Teacher in Secondary School Pastoral Care: Challenges and Expectations. Unitec Institute of Technology. Auckland. New Zealand. 2017. P. 78.

Mellado M. E., Valdebenito V., Aravena O. Peer tutoring to develop social skills among university students. Int. J. of Pedagogies & Learning. 2017. Р. 147–159.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ