MAIN DIRECTIONS OF TRAINING OF CLASS HEADS IN THE SYSTEM OF PEDAGOGICAL INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-10Keywords:
modern education system, higher education institutions, training of future teachers, educated work, class teacherAbstract
The article investigate the main directions of training future teachers for the implementation of educational activities in the modern education system. The leading characteristics of scientific and methodological support for the training of class teachers in modern conditions are outlined, and its prospects in the context of the transformation of higher education are determined. The study is theoretical in nature, includes analysis, generalization of the main areas of activity of teachers of higher pedagogical education institutions and empirical data obtained during a comprehensive study of the content, forms and methods of practice of training future teachers to perform the functions of a class teacher. The approaches of scientific and methodological support are highlighted, which allow to record successful areas and main difficulties of training class teachers in the educational process of higher education institutions, to determine the prospects for the transformation of higher education. The main areas of training are proposed, such as: scientific and methodological support, involving students in extracurricular, scientific and research projects related to the activities of the class teacher; targeted information and methodological support. The features of improving the scientific and methodological support for the preparation of education seekers for educational activities at school in modern conditions, which provide a motivating environment for the professional growth of the teacher, his self-expression and self-improvement, have been identified. The study showed the socio-pedagogical and professional significance of training class teachers in the educational activities of higher education institutions that implement teacher training programs. Resources for scientific and methodological support for the training of class teachers include new methodological approaches to understanding the role and place of the class teacher in the educational process, innovative, networked, interactive training formats, and the creation of an educational, open, professionally oriented environment.
References
Бачинська Є. М. Організаційно-методичні засади підготовки вчителів до класного керівництва в системі підвищення кваліфікації : науково-методичний посібник. Біла Церква: КОІПОПК, 2005. 260 с.
Вербовецький Д. В. Аналіз досвіду впровадження геймифікації в освітній процес URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734560/1 (дата звернення 26.05.2025 р.)
Вдовиченко А. І., Арсенюк І.Р. Поняття геймифікації у процесі навчання та приклад її програмної реалізації. URL: https://conferences.vntu.edu/ua (дата звернення 26.05.2025 р.)
Данилова Г. С. Методичні служби України: проблеми управління, професійна підготовка : навч.-метод. посібник. Київ : ІЗМН, 1997. 256 с.
Казанжи І. В. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до позаурочної виховної роботи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Одесса, 2002. 18 с.
Кацинська Л., Ситник Г. Технології виховної діяльності класних керівників 9–11 класів: навчально-методичний посібник. Рівне : РОІППО, 2000. 80 с.
Киричук В. О. Технологія діяльності класного керівника з учнівським колективом (діагностика, аналіз, планування, організація колекційної роботи) : метод. посібн. Ковель, 2000. 88 с.
Муромець В. Г. Науково-методичний супровід формування превентивного виховного середовища загальноосвітнього навчального закладу. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2012. № 16. С. 321–329.
Нестеренко В. В. До проблеми персоналізації освітнього процесу у вищій школі. URL : https://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN19/12nvvubs.pdf (дата звернення 20.05.2025 р.).
Оржеховська О. І ., Кириленко О. І., Хілько Т. В. Класний керівник у сучасній школі : навч.-метод.посіб. Київ, 1996. 250 с.
Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0659-00#Text (дата звернення 20.05.2025 р.).
Пономарьова Г. Ф. Виховання майбутнього педагога: теорія і практика : монографія. Харків : Ранок, 2014. 547 с.
Шапаренко Х. А. Вибудовування індивідуальної освітньої траєкторії у закладі вищої освіти. Соціо- культурні та психолого-педагогічні аспекти організації освітньо-розвиткового простору в сучасному закладі освіти : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (23 травня 2023 р., м. Харків). Харків : ХГПА, 2023. 500. С. 458–461.
Ярошинська О. О. Теоретичні і методичні проектування освітнього середовища професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2015. 543 с.
Brzezińska A. I., Appelt K. Tutoring nauczycielski – tutoring róweśniczy: aspekty etyczne. Forum Oswiatowe. 2013. № 2 (49). S. 13–29.
Evans The Role of the Tutor Teacher in Secondary School Pastoral Care: Challenges and Expectations. Unitec Institute of Technology. Auckland. New Zealand. 2017. P. 78.
Mellado M. E., Valdebenito V., Aravena O. Peer tutoring to develop social skills among university students. Int. J. of Pedagogies & Learning. 2017. Р. 147–159.





