СУТНІСТЬ КОРЕКЦІЙНО-ВИХОВНОЇ РОБОТИ У СПЕЦІАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Оксана Олександрівна Базилевська Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0002-8977-5456
  • Ірина Миколаївна Родименко Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0002-1686-1978

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-16

Ключові слова:

корекційно-виховна робота, діти з особливими освітніми потребами, інтелектуальний розвиток, соціалізація, пізнавальні процеси, корекційні методи

Анотація

У статті розглядається сутність корекційно-виховної роботи у спеціальних закладах загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами. Підкреслено, що корекційно-виховна робота є невід'ємною складовою корекційно-педагогічного процесу, відіграючи важливу роль у сучасній світовій та вітчизняній освіті. Висвітлено, що корекційно-виховна робота охоплює широкий спектр завдань: від діагностики індивідуальних особливостей розвитку до реалізації спеціальних заходів, спрямованих на подолання або послаблення порушень, розвиток компенсаторних механізмів та формування життєво необхідних навичок. Метою корекційно-виховної роботи є відновлення та розвиток пізнавальних і емоційно-вольових процесів дітей з особливими освітніми потребами, забезпечення максимально повної адаптації особистості в суспільстві, формування позитивних рис особистості, варіативної адаптації до змінених умов та корекції пізнавальної й емоційно-вольової сфери особистості, а також формування адекватної самооцінки. У статті проаналізовано основні принципи та методи впровадження корекційних заходів, враховуючи психофізичні особливості учнів, такі як уповільненість сприйняття, вузькість поля сприйняття та труднощі у виявленні зв'язків між об'єктами. Розглянуто необхідність застосування корекційно-виховної роботи до недоліків розвитку пізнавальних функцій та здібностей дитини з порушенням інтелектуального розвитку. Особливу увагу приділено корекції недоліків розвитку пізнавальних функцій, моторики, формуванню навичок соціальної поведінки та привчання дітей керуватися правилами у повсякденному житті. Наголошено на важливості поєднання свідомості, почуттів і поведінки у виховному процесі, а також на важливості систематичного формування звички дотримуватись норм поведінки. Висвітлюється ефективність виховання, яке залежить від організації практичної діяльності дітей, де вони можуть використати та закріпити отриману словесну інформацію. Зроблено акцент на необхідності бути послідовним у дотриманні основних вимог, стабілізувати поведінку учнів та підтримувати позитивні емоції похвалою. Розкривається важлива умова успішної корекційно-виховної роботи – залучення до цього процесу всіх учасників освітнього процесу.

Посилання

Гаяш О. В. Корекційно-розвивальна робота з дітьми з особливостями психофізичного розвитку : науково-методичний посібник для вчителів інклюзивного навчання, асистентів учителів, які працюють з дітьми з психофізичними порушеннями в умовах загальноосвітніх навчальних закладів, соціальних педагогів, батьків. Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 2015. 120 с.

Дефектологічний словник : навчальний посібник / за ред. В. Бондаря, В. Синьова. Київ, 2011. 528 с.

Корекційна психопедагогіка (Олігофренопедагогіка): навчально-методичний посібник / укл. О.В. Гаяш Ужгород, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», 2021. 255 с.

Нагорна О. Особливості корекційно-виховної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами : навчально-методичний посібник. Рівне, 2012. 99 с.

Середа І. В. Корекційно-виховна робота спеціального педагога з дітьми з особливими освітніми потребами. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. № 74, Т. 1. 2021. С. 144–148.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ТА ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА