МЕТОДИКА РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ МАЙБУТНІХ СУДНОВИХ МЕХАНІКІВ

Автор(и)

  • Володимир Володимирович Овчарук Інститут професійної освіти Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0009-0003-0777-6012

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-25

Ключові слова:

творчий потенціал, судновий механік, морська освіта, професійна підготовка, методика, навчальні технології, методи

Анотація

У статті розглядається актуальна проблема розвитку творчого потенціалу майбутніх суднових механіків у контексті сучасних викликів морської галузі. У дослідженні обґрунтовано необхідність цілеспрямованої організації освітнього процесу, орієнтованого на розвиток творчого потенціалу студентів. Проаналізовано сучасні наукові підходи до формування креативності в технічній освіті, зокрема в морській галузі, та виявлено недостатню увагу до методик, що безпосередньо спрямовані на розвиток творчих здібностей суднових механіків.Запропонована методика розвитку творчого потенціалу базується на системному підході та охоплює послідовні етапи: підготовчий, базовий та етап рефлексії й корекції. Методика передбачає використання комплексу інноваційних технологій, серед яких: проблемно-розвивальне навчання, проєктна діяльність, кейс-метод, евристичне навчання, розвиток критичного мислення, а також елементи віртуальної та доповненої реальності. Доведено, що саме комплексне поєднання традиційних та інноваційних методів навчання сприяє формуванню конкурентоспроможного фахівця, здатного до ефективної професійної діяльності в умовах постійних змін. У статті представлено результати практичного дослідження, що підтверджують ефективність запропонованої методики. Визначено, що найбільший вплив на розвиток творчого потенціалу мають спеціальні дисципліни, практична підготовка, а також позанавчальна діяльність студентів. Наголошено на важливості створення сприятливого інформаційно-освітнього середовища, яке стимулює саморозвиток і самореалізацію студентів. Зроблено висновок, що пропонована методика розвитку творчого потенціалу майбутніх суднових механіків відповідає сучасним вимогам морської індустрії та міжнародним стандартам підготовки фахівців.

Посилання

Бурчак С. О. Теоретичні і методичні засади розвитку творчості майбутніх учителів математики в процесі фахової підготовки : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Глухів, 2021. 618 с.

Волошинов С. А. Теоретичні та методичні засади професійної підготовки майбутніх морських фахівців засобами інформаційно-технологічного освітнього середовища : дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04. Хмельницький, 2020. 588 с.

Годун В. П. Розвиток творчого потенціалу майбутніх автомеханіків у коледжах : дис. … канд. пед. наук (доктор філософії). Інститут професійно-технічної освіти НАПН України, Київ, 2021. 305 с.

Даниленко О. Б. Система неперервної професійної підготовки майбутніх судноводіїв у вищих морських навчальних закладах : дис. … д-ра. пед. наук : 13.00.04 / Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. Хмельницький, 2020. 550 с.

Дендеренко О. О. Формування професійної компетентності майбутніх суднових механіків у процесі інтеграції природничих і загально технічних дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Херсонський державний університет. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2018. 344 с.

Дзекун, Ю. О. Розвиток творчого потенціалу майбутніх менеджерів у процесі професійної підготовки у вищому економічному навчальному закладі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Полтавський нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. Полтава, 2021. 310 с.

Дімоглова О. В. Педагогічні умови формування професійного іміджу майбутніх суднових механіків морського транспорту: дис. … канд. пед. наук (доктор філософії). Ізмаїльський державний гуманітарний університет, Ізмаїл, 2022. 274 с.

Костенко Т. М. Дидактичні умови розвитку творчого потенціалу студентів на заняттях з предметів гуманітарного циклу : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09; Терноп. нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2014. 300 c.

Лазарєв М., Лазарєва О., Нефедченко О. Дослідження стратегій і технологій евристичної освіти у вітчизняній педагогіці. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2020. № 9 (103) С. 180–193. DOI 10.24139/2312-5993/2020.09/180-193.

Ляшенко У. І. Педагогічні умови підготовки майбутніх суднових механіків у процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін : дис…. канд. пед. наук : 13.00.04. Херсон, 2016. 267 с.

Смелікова В. Б. Підготовка майбутніх судноводіїв до професійно-орієнтованого спілкування засобами кейс-технологій : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Херсон, 2017. 181 с.

Сокол І. В. Формування професійної компетентності майбутніх судноводіїв у процесі вивчення фахових дисциплін : дис. ... канд. пед. наук. Херсон, 2011. 278 с.

Терно С. О. Критичне мислення як сучасний вимір суспільствознавчої освіти. Запоріжжя : Освіта, 2009. 268 с.

Тітова О. А. Педагогічна система розвитку творчого потенціалу майбутніх інженерів у аграрних університетах: теоретичне обґрунтування та методичне забезпечення : монографія. Мелітополь : Однорог Т. В., 2019. 324 с.

Тягло О. В. Критичне мислення : навч. посібник. Харків : Основа, 2008. 188 с.

Юрженко А. Ю. Формування комунікативної компетентності майбутніх суднових механіків на основі гейміфікованого підходу : дис. … канд. пед. наук. / 13.00.04. Херсонський державний університет, Херсон, 2019. 310 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ