METHODOLOGY FOR DEVELOPING THE CREATIVE POTENTIAL OF FUTURE SHIP MECHANICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-25

Keywords:

creative potential, ship mechanic, maritime education, professional training, methodology, educational technologies, teaching methods

Abstract

The article addresses the pressing issue of developing the creative potential of future ship mechanics in the context of modern challenges in the maritime industry. The study substantiates the need for a purposeful organization of the educational process focused on fostering students’ creative potential. Contemporary scientific approaches to cultivating creativity in technical education, particularly in the maritime field, are analyzed, revealing insufficient attention to methodologies specifically aimed at enhancing the creative abilities of ship mechanics.The proposed methodology for developing creative potential is based on a systematic approach and encompasses sequential stages: preparatory, basic, and the stage of reflection and correction. The methodology involves the use of a set of innovative technologies, including problem-based learning, project- based activities, case studies, heuristic learning, the development of critical thinking, as well as elements of virtual and augmented reality.It is demonstrated that a comprehensive combination of traditional and innovative teaching methods contributes to the formation of a competitive specialist capable of effective professional activity in constantly changing conditions. The article presents the results of practical research confirming the effectiveness of the proposed methodology. It is established that the greatest impact on the development of creative potential is exerted by specialized disciplines, practical training, and extracurricular student activities.The importance of creating a favorable informational and educational environment that stimulates students’ self-development and self-realization is emphasized. The study concludes that the proposed methodology for developing the creative potential of future ship mechanics meets the current demands of the maritime industry and international standards for professional training.

References

Бурчак С. О. Теоретичні і методичні засади розвитку творчості майбутніх учителів математики в процесі фахової підготовки : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Глухів, 2021. 618 с.

Волошинов С. А. Теоретичні та методичні засади професійної підготовки майбутніх морських фахівців засобами інформаційно-технологічного освітнього середовища : дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04. Хмельницький, 2020. 588 с.

Годун В. П. Розвиток творчого потенціалу майбутніх автомеханіків у коледжах : дис. … канд. пед. наук (доктор філософії). Інститут професійно-технічної освіти НАПН України, Київ, 2021. 305 с.

Даниленко О. Б. Система неперервної професійної підготовки майбутніх судноводіїв у вищих морських навчальних закладах : дис. … д-ра. пед. наук : 13.00.04 / Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. Хмельницький, 2020. 550 с.

Дендеренко О. О. Формування професійної компетентності майбутніх суднових механіків у процесі інтеграції природничих і загально технічних дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Херсонський державний університет. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2018. 344 с.

Дзекун, Ю. О. Розвиток творчого потенціалу майбутніх менеджерів у процесі професійної підготовки у вищому економічному навчальному закладі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Полтавський нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. Полтава, 2021. 310 с.

Дімоглова О. В. Педагогічні умови формування професійного іміджу майбутніх суднових механіків морського транспорту: дис. … канд. пед. наук (доктор філософії). Ізмаїльський державний гуманітарний університет, Ізмаїл, 2022. 274 с.

Костенко Т. М. Дидактичні умови розвитку творчого потенціалу студентів на заняттях з предметів гуманітарного циклу : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09; Терноп. нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2014. 300 c.

Лазарєв М., Лазарєва О., Нефедченко О. Дослідження стратегій і технологій евристичної освіти у вітчизняній педагогіці. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2020. № 9 (103) С. 180–193. DOI 10.24139/2312-5993/2020.09/180-193.

Ляшенко У. І. Педагогічні умови підготовки майбутніх суднових механіків у процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін : дис…. канд. пед. наук : 13.00.04. Херсон, 2016. 267 с.

Смелікова В. Б. Підготовка майбутніх судноводіїв до професійно-орієнтованого спілкування засобами кейс-технологій : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Херсон, 2017. 181 с.

Сокол І. В. Формування професійної компетентності майбутніх судноводіїв у процесі вивчення фахових дисциплін : дис. ... канд. пед. наук. Херсон, 2011. 278 с.

Терно С. О. Критичне мислення як сучасний вимір суспільствознавчої освіти. Запоріжжя : Освіта, 2009. 268 с.

Тітова О. А. Педагогічна система розвитку творчого потенціалу майбутніх інженерів у аграрних університетах: теоретичне обґрунтування та методичне забезпечення : монографія. Мелітополь : Однорог Т. В., 2019. 324 с.

Тягло О. В. Критичне мислення : навч. посібник. Харків : Основа, 2008. 188 с.

Юрженко А. Ю. Формування комунікативної компетентності майбутніх суднових механіків на основі гейміфікованого підходу : дис. … канд. пед. наук. / 13.00.04. Херсонський державний університет, Херсон, 2019. 310 с.

Published

2025-06-30

Issue

Section

SECTION 4 THEORY AND TEACHING METHODS