ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ НУШ ЯК УМОВА ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОГО ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-27Ключові слова:
Нова українська школа, освітнє середовище, компетентнісний підхід, життєві компетентності, просторово-предметне середовище, психологічний клімат, ІКТ-інфраструктура, партнерство «школа-родина»Анотація
У статті розглядаються особливості освітнє середовище НУШ як умова формування компетентного здобувача освіти. Нова українська школа (НУШ) формує в учнів не лише знання, а й життєві компетентності, створюючи освітній простір, який забезпечує необхідні умови, засоби і технології для навчання учнів, освітян, батьків не лише у приміщенні освітнього закладу. Водночас це середовище повинно бути безпечним, інклюзивним і сприяти вільному розвитку здобувачів освіти. Компетентнісний підхід, за І. Бехом, відповідає запитам сучасного суспільства й орієнтується на набуття учнями «необхідних життєвих компетентностей».Актуальність дослідження зумовлена необхідністю теоретичного й емпіричного аналізу ролі освітнього середовища НУШ у формуванні компетентного учня. Метою статті є дослідити освітній простір Нової української школи як умову розвитку ключових компетентностей. Завданнями роботи стали: розкриття понять «освітнє середовище» та «компетентний учень» в контексті НУШ; аналіз теоретичних основ (компетентнісний підхід, екологічний та особистісно-орієнтований аспекти); визначення структурних компонентів середовища (просторово-предметний, психологічний, ІКТ- та соціокультурний); опис практичних кейсів і викликів у пілотних школах; висвітлення ролі педагога як фасилітатора, архітектора навчального простору та партнера батьків; розробка рекомендацій щодо підвищення ефективності середовища НУШ. У статті синтезовано наукові підходи І. Беха, І. Богданової, О. Савченко, Р. Шияна, Г. Селевка та інших, а також концептуальні матеріали НУШ й актуальну практику пілотних шкіл. Запропоновано модель, у якій фізичний простір із гнучкими, мобільними компонентами взаємодіє з психологічним кліматом довіри та підтримки, ІКТ-інфраструктурою й соціокультурними ініціативами. На підставі аналізу даних і прикладів визначено перспективні напрями: посилення інклюзивності й безпеки, розвиток ІКТ-середовища, непереривне підвищення кваліфікації вчителів і активізація партнерства з громадою. Результати дослідження свідчать, що якісне освітнє середовище НУШ є ключовим чинником формування компетентного випускника, здатного застосувати знання в реальних життєвих ситуаціях. Подальша імплементація НУШ має спиратися на системну гармонізацію фізичних, психологічних та інформаційних складових навчального простору для досягнення стійких освітніх і соціальних результатів.
Посилання
Бех І. Особистісно орієнтована модель виховання у просторі Нової української школи. Освіта України. 2019. № 12. С. 3–6.
Богданова І. Освітнє середовище початкової школи: сучасні підходи до організації. Початкова школа. 2020. № 7. С. 18–22.
Гавриш Н. Формування освітнього середовища в умовах реалізації Концепції НУШ. Дошкільне виховання. 2018. № 9. С. 12–17.
Гільберг Т. Методика інтегрованого навчання у початковій. Київ : Освіта, 2020. 256 с.
Демченко І. Сучасне освітнє середовище початкової школи в контексті реалізації компетентнісного підходу. Педагогіка і психологія. 2021. № 1. С. 34–39.
Дишлева І. Організація безпечного та здорового освітнього середовища у повоєнній реальності. Безпечне освітнє середовище: нові виклики та сучасні рішення в умовах воєнного і повоєнного часу : збірник наукових статей, тез доповідей та інших матеріалів ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, 01 березня 2024 р. / Редколегія: О. М. Петровський, В. С. Мисик, І. М. Вітенко, О. І. Когут, Ю. Ч. Шайнюк, Т. В. Магера, Ф. І. Полянський, Н. Б. Стрийвус, Г. І. Герасимчук. Тернопіль : ФОП Осадца Ю. В., 2024. С. 36–41.
Концепція НУШ. http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ ua-sch-2016/konczepcziya.html
Освітнє середовище як чинник становлення обдарованої особистості : [монографія] / Р. О. Семенова, О. Л. Музика, Д. К. Корольов та ін. ; [за ред. Р. О. Семенової]. К.-Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 228 с.
Савченко О. Нова українська школа: особливості реалізації Державного стандарту початкової освіти. Початкова освіта. 2019. № 2. С. 3–7.
Фокша С. Освітнє середовище нової української школи (базова середня освіта). file:///C:/Users/Робочий%20ПК/Downloads/714-84-90%20(1).pdf
Хомяк Н. Створення безпечного освітнього середовища початкової школи. Безпечне освітнє середовище як умова навчання, соціалізації та самореалізації дитини : зб. ст. наук.-практ. конф. (29 березня 2024 р, м. Луцьк) / упоряд. Н. А. Поліщук. Луцьк : Волинський ІППО, 2024. С. 226–231.





