EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF NUSH AS A CONDITION FOR THE FORMATION OF A COMPETENT EDUCATOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-27

Keywords:

New Ukrainian School, learning environment, competency-based approach, life competencies, spatial-material environment, psychological climate, ICT infrastructure, school–family partnership

Abstract

The article examines the characteristics of the New Ukrainian School (NUS) learning environment as a condition for developing competent learners. NUS cultivates not only subject knowledge but also life competencies by creating an educational space that provides the necessary conditions, resources, and technologies for teaching students, educators, and parents both inside and outside the school building.At the same time, this environment must be safe, inclusive, and supportive of students’ free development.According to I. Bekh, the competency-based approach meets the demands of modern society and focuses on learners’acquisition of «essential life competencies». The relevance of the study is driven by the need for both theoretical and empirical analysis of the NUS learning environment’s role in forming competent students. The aim of the article is to investigate the NUS educational space as a condition for the development of key competencies.The objectives are: to clarify the concepts of «learning environment» and «competent learner» in the NUS context; to analyze theoretical foundations (competency-based, ecological, and learner-centered approaches); to identify the environment’s structural components (spatial-material, psychological, ICT, and socio-cultural); to describe practical cases and challenges in pilot schools; to highlight the teacher’s role as facilitator, learning– space designer, and partner of parents; and to develop recommendations for enhancing the NUS environment’s effectiveness. The article synthesizes the work of I. Bekh, I. Bohdanova, O. Savchenko, R. Shiyan, H. Selevko, and others, as well as NUS conceptual documents and current pilot-school practices. It proposes a model in which flexible, mobile physical spaces interact with a climate of trust and support, robust ICT infrastructure, and socio- cultural initiatives. Based on data analysis and examples, the article identifies promising directions: strengthening inclusivity and safety, advancing ICT infrastructure, providing continuous professional development for teachers, and activating partnerships with the community. The findings indicate that a high-quality NUS learning environment is a key factor in shaping graduates who can apply their knowledge effectively in real-world situations. Further NUS implementation must rely on the systematic harmonization of the physical, psychological, and informational components of the learning space to achieve sustainable educational and social outcomes.

References

Бех І. Особистісно орієнтована модель виховання у просторі Нової української школи. Освіта України. 2019. № 12. С. 3–6.

Богданова І. Освітнє середовище початкової школи: сучасні підходи до організації. Початкова школа. 2020. № 7. С. 18–22.

Гавриш Н. Формування освітнього середовища в умовах реалізації Концепції НУШ. Дошкільне виховання. 2018. № 9. С. 12–17.

Гільберг Т. Методика інтегрованого навчання у початковій. Київ : Освіта, 2020. 256 с.

Демченко І. Сучасне освітнє середовище початкової школи в контексті реалізації компетентнісного підходу. Педагогіка і психологія. 2021. № 1. С. 34–39.

Дишлева І. Організація безпечного та здорового освітнього середовища у повоєнній реальності. Безпечне освітнє середовище: нові виклики та сучасні рішення в умовах воєнного і повоєнного часу : збірник наукових статей, тез доповідей та інших матеріалів ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, 01 березня 2024 р. / Редколегія: О. М. Петровський, В. С. Мисик, І. М. Вітенко, О. І. Когут, Ю. Ч. Шайнюк, Т. В. Магера, Ф. І. Полянський, Н. Б. Стрийвус, Г. І. Герасимчук. Тернопіль : ФОП Осадца Ю. В., 2024. С. 36–41.

Концепція НУШ. http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ ua-sch-2016/konczepcziya.html

Освітнє середовище як чинник становлення обдарованої особистості : [монографія] / Р. О. Семенова, О. Л. Музика, Д. К. Корольов та ін. ; [за ред. Р. О. Семенової]. К.-Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 228 с.

Савченко О. Нова українська школа: особливості реалізації Державного стандарту початкової освіти. Початкова освіта. 2019. № 2. С. 3–7.

Фокша С. Освітнє середовище нової української школи (базова середня освіта). file:///C:/Users/Робочий%20ПК/Downloads/714-84-90%20(1).pdf

Хомяк Н. Створення безпечного освітнього середовища початкової школи. Безпечне освітнє середовище як умова навчання, соціалізації та самореалізації дитини : зб. ст. наук.-практ. конф. (29 березня 2024 р, м. Луцьк) / упоряд. Н. А. Поліщук. Луцьк : Волинський ІППО, 2024. С. 226–231.

Published

2025-06-30

Issue

Section

SECTION 4 THEORY AND TEACHING METHODS