ОЦІНКА СУЧАСНИХ НАВЧАЛЬНИХ ПЛАНІВ І ПРОГРАМ ТА ЇХ АДАПТАЦІЯ ДО ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ СПІВРОБІТНИКІВ СЕКТОРУ БЕЗПЕКИ ТА ОБОРОНИ

Автор(и)

  • Віктор Володимирович Богуславський Дніпровський державний університет внутрішніх справ https://orcid.org/0000-0003-2688-4505
  • Наталія Вероніка Василівна Бачинська Дніпровський державний університет внутрішніх справ https://orcid.org/0000-0002-0448-9187

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-31

Ключові слова:

професійна підготовка, безпека та оборона, екстремальні умови, адаптація освіти, освітні програми

Анотація

У статті здійснено аналіз сучасних навчальних планів і програм, що використовуються у підготовці майбутніх фахівців для сектору безпеки та оборони. Розглянуто проблеми відповідності змісту освітніх програм сучасним викликам, зокрема необхідності підготовки до дій в екстремальних умовах. Визначено основні недоліки та прогалини в існуючих освітніх підходах щодо формування професійних компетентностей, необхідних для дій у нестабільних та складних обставинах. Обгрунтувано критерії ефективності адаптації навчальних програм до потреб роботи в екстремальних умовах. Здійснено узагальнення вітчизняного та зарубіжного досвіду адаптації освітнього процесу в умовах підвищенного ризику. Представлено основні напрями вдосконалення, що включають в себе методичний та організаційний рівні. Запропоновано напрями адаптації освітніх програм з урахуванням сучасних загроз, гібридних викликів й потреб сектора безпеки та оборони. Результати дослідження можуть бути використані для оновлення освітніх стандартів й розробки ефективних моделей професійної підготовки.

Посилання

Богуславський В. В., Бачинська Н. В., Петрушин Д. В. Психолого-педагогічні характеристики майбутнього співробітника сектору безпеки та оборони в екстремальних умовах: наукове осмислення. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Випуск 12 (185) 2024. С. 59–64. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.12(185).10.

Богданов І. М. Підготовка військових кадрів в країнах НАТО: інтеграція до української системи підготовки. Наукові праці Національної академії оборони України, 2021, 7(14), 99–106.

Васильєв О. В., Захарченко, М. М. Міжнародний досвід підготовки співробітників сектору безпеки: уроки для України. Актуальні питання державної безпеки, 2019, 1(2), 48–58.

Глухов І. С. Сучасні тренди у підготовці фахівців сектору безпеки та оборони: міжнародний контекст. Міжнародна безпека та стратегія, 2020, 5(8), 29–39.

Ковальчук Л. С. Інноваційні моделі підготовки фахівців сектору безпеки та оборони: досвід США та Європи. Вісник Київського університету внутрішніх справ, 2020, 4(16), 14–21.

Мельник В. І., Гринюк І. І. Порівняльний аналіз систем підготовки військових кадрів у країнах НАТО та Україні. Український журнал стратегічних досліджень, 2019, 2(23), 15–24.

Павленко А. В., Іванова Ю. В. Моделі підготовки кадрів для сектору безпеки та оборони: національний та міжнародний досвід. Науковий вісник Чернівецького університету, 2020, 1(79), 52–56.

Сокуренко В. В. Підготовка кадрів для сектору безпеки і оборони як передумова забезпечення національної безпеки України. Право і Безпека, 2021, 1(2), 102–108.

Старченко О. В., Гуменюк В. М. Трансформація моделей підготовки військових кадрів в умовах європейської інтеграції. Експертна оцінка безпеки, 2020, 2(1), 22–30.

Шевчук В. І. Проблеми та перспективи модернізації системи підготовки фахівців для сектору безпеки та оборони України. Журнал соціальних та політичних наук, 2021, 1(3), 33–40.

Anderson L. M., Goldman E. Building effective military educational systems: A comparative study of training in NATO countries. Journal of Defense Education, 2020, 5(3), 140–152. https://doi.org/10.1177/2047117X20913632

Fitzgerald T., Ross A. Enhancing the training of military personnel: A review of European and American approaches. Journal of Military Training, 4(2), 2018, 80–92. https://doi.org/10.1016/j.jmt.2018.01.004

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 5 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ