ASSESSMENT OF MODERN CURRICULA AND THEIR ADAPTATION TO EXTREME CONDITIONS IN THE TRAINING OF FUTURE SECURITY AND DEFENSE SECTOR PERSONNEL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-31

Keywords:

professional training, security and defense, extreme conditions, educational adaptation, educational programs

Abstract

The article analyzes modern curricula and educational programs used in the training of future professionals for the security and defense sector. The issues of alignment between the content of educational programs and current challenges are considered, particularly the necessity of preparing for action in extreme conditions.The main shortcomings and gaps in existing educational approaches to developing professional competencies required for operating in unstable and complex environments are identified. The article substantiates the criteria for effective adaptation of training programs to the demands of work in high-risk situations. Domestic and international experience in adapting the educational process under increased risk conditions is summarized. Key directions for improvement are presented, including methodological and organizational levels. Recommendations are offered for adapting educational programs in accordance with modern threats, hybrid challenges, and the needs of the security and defense sector.

References

Богуславський В. В., Бачинська Н. В., Петрушин Д. В. Психолого-педагогічні характеристики майбутнього співробітника сектору безпеки та оборони в екстремальних умовах: наукове осмислення. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Випуск 12 (185) 2024. С. 59–64. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.12(185).10.

Богданов І. М. Підготовка військових кадрів в країнах НАТО: інтеграція до української системи підготовки. Наукові праці Національної академії оборони України, 2021, 7(14), 99–106.

Васильєв О. В., Захарченко, М. М. Міжнародний досвід підготовки співробітників сектору безпеки: уроки для України. Актуальні питання державної безпеки, 2019, 1(2), 48–58.

Глухов І. С. Сучасні тренди у підготовці фахівців сектору безпеки та оборони: міжнародний контекст. Міжнародна безпека та стратегія, 2020, 5(8), 29–39.

Ковальчук Л. С. Інноваційні моделі підготовки фахівців сектору безпеки та оборони: досвід США та Європи. Вісник Київського університету внутрішніх справ, 2020, 4(16), 14–21.

Мельник В. І., Гринюк І. І. Порівняльний аналіз систем підготовки військових кадрів у країнах НАТО та Україні. Український журнал стратегічних досліджень, 2019, 2(23), 15–24.

Павленко А. В., Іванова Ю. В. Моделі підготовки кадрів для сектору безпеки та оборони: національний та міжнародний досвід. Науковий вісник Чернівецького університету, 2020, 1(79), 52–56.

Сокуренко В. В. Підготовка кадрів для сектору безпеки і оборони як передумова забезпечення національної безпеки України. Право і Безпека, 2021, 1(2), 102–108.

Старченко О. В., Гуменюк В. М. Трансформація моделей підготовки військових кадрів в умовах європейської інтеграції. Експертна оцінка безпеки, 2020, 2(1), 22–30.

Шевчук В. І. Проблеми та перспективи модернізації системи підготовки фахівців для сектору безпеки та оборони України. Журнал соціальних та політичних наук, 2021, 1(3), 33–40.

Anderson L. M., Goldman E. Building effective military educational systems: A comparative study of training in NATO countries. Journal of Defense Education, 2020, 5(3), 140–152. https://doi.org/10.1177/2047117X20913632

Fitzgerald T., Ross A. Enhancing the training of military personnel: A review of European and American approaches. Journal of Military Training, 4(2), 2018, 80–92. https://doi.org/10.1016/j.jmt.2018.01.004

Published

2025-06-30

Issue

Section

SECTION 5 THEORY AND METHODS OF TEACHING PHYSICAL CULTURE AND SPORTS