АКСІОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-35

Ключові слова:

аксіологія, аксіологічний підхід, ціннісні орієнтації, заклад вищої освіти, традиційні й інноваційні методи навчання

Анотація

У статті розглянуто реалізацію аксіологічного підходу в підготовці майбутніх фахівців освітньої галузі до педагогічної діяльності. Зазначено, що сучасний педагог повинен не тільки володіти сумою знань, умінь і навичок, а й бути креативною особистістю із сформованими цінностями. Аксіологічний підхід спрямований на розуміння того, що цінності є фундаментальними у становленні сучасного педагога, бо в них віддзеркалюються принципи його діяльності, переконання, життєві пріоритети. Підкреслено, що аксіологічний (ціннісний) підхід не розглядається у педагогічній науці ізольовано, а в тісному взаємозв’язку з іншими й становить цілісну систему у побудові моделі сучасного вчителя (викладача). Здійснено аналіз низки наукових розвідок з проблеми дослідження. Зʼясовано, що аксіологічний підхід, у взаємозв’язку з іншими, забезпечує особистісне й професійне становлення майбутнього фахівця й спрямовує освітній процес на формування ціннісних орієнтирів.Метою статті є розкриття особливостей реалізації аксіологічного підходу у підготовці здобувачів вищої освіти ОС магістра при викладанні педагогічних дисциплін. Подано зміст ключового поняття дослідження та авторську класифікацію цінностей майбутніх фахівців освітньої галузі: загальнолюдські; професійно-педагогічні; громадянські; особистісні. Зазначено, що аксіологічний підхід спрямований на особистісно-професійний розвиток студента; формування професійно важливих якостей, які ґрунтуються на демократичних та особистісних цінностях; вихованні внутрішньої мотивації до безперервного фахового росту й самореалізації. Закцентовано увагу на окремих традиційних та інноваційних методах навчання, що мали місце на лекційно-практичних заняттях при вивченні дисципліни «Педагогіка сучасної школи»: дискусія, метод «перевернутого» навчання, займи позицію, педагогічна «майстерня» тощо.

Посилання

Бєлкова Т. Підходи до формування професійної підготовки майбутніх фахівців із фізичної реабілітації. Наукові записки. Серія: педагогіка. 2024. № 1. С. 48–54

Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : «Либідь», 1997. 366 с.

Горецька О., Колпакчи О. Місце професійних ціннісних орієнтацій в структурі особистості. Габітус : науковий журнал з соціології та психології. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 28. С. 59–63.

Горохов С., Яременко С. Методологічні підходи у професійній підготовці майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Педагогічні науки, (1), 2024. С. 96–102.

Діяльнісні засади підготовки майбутніх компетентних фахівців в умовах сучасних викликів : монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2024. 366 с.

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України [гол. ред. В. Г. Кремень]. К. : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Зязюн І. А. Філософія поступу і прогнозу освітньої системи [текст]. Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи : [монографія]. К. ; Глухів : РВВ ГДПУ, 2005. С. 10–18.

Коломієць А. М., Лазаренко Н. І.. Сучасні методологічні підходи в організації вищої педагогічної освіти. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : зб. наук. пр. 2016. № 3. С. 47–52.

Криштанович М., Гонтар З. Методологічні підходи до формування професійно-педагогічної компетентності викладача закладу вищої освіти. Обрії. 2018. № 2. С. 94–98.

Матяж С. В., Березянська А. О. Класифікація цінностей та ціннісних орієнтацій особистості. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Миколаїв, 2013. Вип. 213. Т. 225. С. 27–30.

Нестерова М. Практика впровадження європейських цінностей для сталого розвитку вищої освіти. Вища освіта України, № 1. 2021. С. 49–54.

Онищенко Н. П. Методологічні підходи до викладання педагогічних дисциплін у процесі професійної підготовки майбутніх учителів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021 р., № 75, Т. 2. С.153–159.

Про освіту. Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Степанченко Н. І. Система професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання у вищих навчальних закладах : дис. … д-ра пед. н. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2017. 629 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 5 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ