AXIOLOGICAL APPROACH IN THE TRAINING OF FUTURE EDUCATIONAL SPECIALISTS FOR PEDAGOGICAL ACTIVITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-35Keywords:
axiology, axiological approach, value orientations, higher education institution, traditional and innovative teaching methodsAbstract
The article deals with the implementation of the axiological approach in the training of future educational specialists for pedagogical activity. It is stated that a modern educator should not only possess a significant amount of knowledge, skills and abilities, but also be a creative personality with the formed values. The axiological approach is aimed at understanding that values are fundamental in the formation of a modern teacher, because they reflect the principles of his/her activity, beliefs, life priorities. It is emphasized that the axiological (value) approach is not considered in pedagogical science in isolation, but in close relationship with others and constitutes a holistic system in the construction of the model of the modern teacher. The analysis of modern scientific explorations on the problem of research has been conducted. It has been found out that the axiological approach, in relation to others, provides the personal and professional formation of a future specialist and directs the educational process to the formation of values.The purpose of the article is to disclose the peculiarities of the implementation of the axiological approach in the preparation of the Higher Education of the Master's Higher Education in the teaching of pedagogical disciplines. The content of the key concept of research and the author's classification of values of future educational specialists is presented: universal; professional-pedagogical; civic; personal. It is noted that the axiological approach is aimed at the student's personal and professional development; formation of professionally important qualities that are based on democratic and personal values; Education of internal motivation for continuous professional growth and self -realization.Attention is paid to certain traditional and innovative teaching methods that took place in lecture and practical classes in the study of the discipline «Pedagogy of the Modern School»: discussion, method of «inverted» learning, position, pedagogical «workshop» and more.
References
Бєлкова Т. Підходи до формування професійної підготовки майбутніх фахівців із фізичної реабілітації. Наукові записки. Серія: педагогіка. 2024. № 1. С. 48–54
Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : «Либідь», 1997. 366 с.
Горецька О., Колпакчи О. Місце професійних ціннісних орієнтацій в структурі особистості. Габітус : науковий журнал з соціології та психології. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 28. С. 59–63.
Горохов С., Яременко С. Методологічні підходи у професійній підготовці майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Педагогічні науки, (1), 2024. С. 96–102.
Діяльнісні засади підготовки майбутніх компетентних фахівців в умовах сучасних викликів : монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2024. 366 с.
Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України [гол. ред. В. Г. Кремень]. К. : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Зязюн І. А. Філософія поступу і прогнозу освітньої системи [текст]. Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи : [монографія]. К. ; Глухів : РВВ ГДПУ, 2005. С. 10–18.
Коломієць А. М., Лазаренко Н. І.. Сучасні методологічні підходи в організації вищої педагогічної освіти. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : зб. наук. пр. 2016. № 3. С. 47–52.
Криштанович М., Гонтар З. Методологічні підходи до формування професійно-педагогічної компетентності викладача закладу вищої освіти. Обрії. 2018. № 2. С. 94–98.
Матяж С. В., Березянська А. О. Класифікація цінностей та ціннісних орієнтацій особистості. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Миколаїв, 2013. Вип. 213. Т. 225. С. 27–30.
Нестерова М. Практика впровадження європейських цінностей для сталого розвитку вищої освіти. Вища освіта України, № 1. 2021. С. 49–54.
Онищенко Н. П. Методологічні підходи до викладання педагогічних дисциплін у процесі професійної підготовки майбутніх учителів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021 р., № 75, Т. 2. С.153–159.
Про освіту. Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Степанченко Н. І. Система професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання у вищих навчальних закладах : дис. … д-ра пед. н. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2017. 629 с.





