ВИХОВАННЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА КОМПЕТЕНТНІСНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-19Ключові слова:
компетентнісний підхід, виховання, вихованість, напрями виховання, заклад вищої освітиАнотація
У статті розкрито особливості виховання студентської молоді як важливої складової компетентнісної освіти. Актуальність полягає в тому, що сьогодні змінилися пріоритети у підходах до виховання здобувачів освіти, що повʼязані з воєнним станом в Україні та завданнями у період повоєнної відбудови. Зазначено, що особлива увага закцентована на розвитку національної самосвідомості молоді, формуванні активної громадянської позиції та утвердженні цінностей демократичного суспільства. Концепція виховання у вищій школі реалізується за такими основними напрямами: розумове, моральне, естетичне, трудове, економічне, фізичне, екологічне, правове виховання тощо. Особливість реалізації кожного напряму полягає в урахуванні специфіки майбутньої професійної діяльності з метою формування саме тих особистісних та професійних якостей, які є необхідними для обраної спеціальності. Закцентовано увагу на важливості діагностики цінностей, що дає змогу виявити пріоритети, внутрішні мотиви молоді, своєчасно відстежувати зміни у світогляді, спроєктувати освітній процес на розвиток гармонійної, відповідальної та духовно зрілої особистості. З-поміж методів діагностики виокремлюють педагогічне спостереження, опитування, експертну оцінку тощо. Поняття «вихованість» визначається системоутворювальним у структурі особистісних якостей, що засвідчує моральний розвиток молодої людини, відповідність поведінки та переконань індивіда встановленим нормам і ціннісним орієнтирам. Це показник соціальної зрілості, що виявляється у гармонійній інтеграції особистісних та професійних якостей майбутнього фахівця з вимогами та інтересами соціуму. Зазначено, що дисципліни «Педагогіка інклюзивного навчання», «Педагогіка сучасної школи» реалізують виховну складову через добір змісту навчального матеріалу, який має морально-етичний, професійно значущий потенціал, передбачають організацію навчальної діяльності з урахуванням її впливу на формування особистісних якостей, вирішення практичних завдань, використання педагогічних ситуацій, що потребують прийняття обґрунтованих рішень.
Посилання
Бех І. Д. Духовне становлення особистості: сучасні виховні реалії. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. № 23. 2019. URL: https://zbirnyk.ipv.org.ua/en/archive/product/view/24/447
Бех І. Д. Особистісно зорієнтовне виховання: науково-методичний посібник. К. ІЗМН. 1998. 204 с.
Виховання цінностей особистості: європейський вектор та національний контекст: кол. моногр. / [Н. Безлюдна, В. Бойченко, О. Бялик [та ін.] ; за ред. О. М. Коберника; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань : Візаві, 2023. 392 с.
Гончарова О. С., Чернікова І. В. Духовно-моральне виховання студентської молоді як умова становлення особистості. Духовність як складова Української державності: зб. наук. пр. за матер. міжнар. наук.-практ. конф., Харків, 9–10 квіт. 2019 р. / Харків. нац. ун-т будівництва та архітектури. Харків: ХНУБА, 2019. С. 78–80.
Кучай Т. П., Чичук А. П., Біда О. А. Патріотичний зміст виховання студентів. Вісник науки та освіти. № 2 (20), 2024. С. 887–889
Про освіту. Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності. Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2023. № 46. Ст. 116. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text
Столяренко О. В., Столяренко О. В., Магас Л. М. Соціокультурні аспекти виховання студентської молоді. Збірник наукових статей Всеукраїнської науково-практичної конференції «Суспільство, наука, освіта: актуальні дослідження, теорія та практика», Біла Церква, 23–24 листопада 2023 р. Біла Церква, 2023. Вип. 20. С. 123–129.
Хамська Н., Полянська К., Ковальчук Ю. Патріотичне виховання студентської молоді в умовах воєнного стану. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2023. 75. С. 56–62. URL: https://doi.org/10.31652/2415-7872-2023-75-56-62
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





