ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ТЕХНІКО-ТАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ У СПОРТСМЕНІВ-ЄДИНОБОРЦІВ

Автор(и)

  • Дмитро Сергійович Константинов ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-2725-7397

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-22

Ключові слова:

техніко-тактична підготовка, єдиноборства, спортсмени, педагогічні умови, тренувальний процес, тактичне мислення, індивідуалізація, інтерактивні методи, змагальна діяльність, морально-вольові якості

Анотація

У статті розкрито педагогічні умови формування техніко-тактичної підготовки у спортсменів-єдиноборців у контексті сучасних вимог до змагальної діяльності. Обґрунтовано актуальність проблеми в умовах підвищення ролі комплексного підходу до підготовки, що передбачає цілісне поєднання технічних умінь і тактичного мислення. Здійснено аналіз науково-методичної літератури, в результаті чого визначено недостатність досліджень, присвячених саме педагогічним умовам техніко-тактичної підготовки. У роботі виділено низку ключових чинників, які суттєво впливають на ефективність цього процесу: принцип цілісності, індивідуалізація тренувального процесу, поетапність формування навичок, застосування інтерактивних методів та цифрових технологій, організаційні форми роботи та психологічний супровід. На основі теоретичного узагальнення та практичної апробації запропоновано модель формування техніко-тактичної підготовки, яка реалізує зазначені педагогічні умови. Описано результати експериментальної перевірки ефективності моделі, що підтверджують її позитивний вплив на змагальну готовність спортсменів-єдиноборців. Встановлено, що застосування цілісного педагогічного підходу сприяє не лише зростанню технічної майстерності, а й розвитку тактичного мислення, рефлексивних умінь, стійкості до стресових ситуацій. Учасники експериментальної групи показали суттєве покращення за такими показниками, як ефективність технічних дій у сутичках, швидкість прийняття тактичних рішень, рівень аналітичного мислення та самооцінка власних дій. Висвітлено перспективи подальших досліджень, пов’язані з розробкою індивідуалізованих педагогічних стратегій для спортсменів різного віку та кваліфікаційного рівня. Матеріали статті можуть бути корисними тренерам, викладачам, науковцям та фахівцям у сфері єдиноборств для оптимізації процесу спортивної підготовки.

Посилання

Абдуллаєв А. К., Ребар І. В. Теорія і методика викладання вільної боротьби. 2018. Мелітополь. ФОП Однорог. 299 с.

Базилевич, Н. О., Божко С., Волківський М. Вплив занять вільною боротьбою на розвиток фізичних здібностей підлітків. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. Вип. 3 K (147) 22. С. 42–46.

Данько Г. В. Вільна боротьба: Навчальний посібник (з грифом Міністерства освіти і науки України). К.: Видавництво ТОВ «НВП «Інтерсервіс». 2011. 300 с.

Данько Г. В., Данько Т. Г., Крупеня С. В., Живолович С. А. Педагогічні умови формування спортивної майстерності юних спортсменів з вільної боротьби. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2022. Вип. 11 (157). С. 62–67.

Маріонда І., Самойленко О., Анацький Р., Леоненко А., Чередніченко С., Красілов А. Особливості техніко-тактичного арсеналу спортсменів та спортсменок високої кваліфікації, які спеціалізуються в дзюдо. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, 2 (160), 2023. 25–33.

Теорія i методика фізичного виховання: підруч. для студ. вищ. навч. закл. фіз. виховання i спорту: у 2 т. / [Т. Ю. Круцевич, Н. В. Пангелова, О. Д. Кривчикова та ін.; за ред. Т. Ю. Круцевич]. [3-те вид., без змін]. К.: Національний університет фізичного виховання i спорту України, вид-во «Олімп. л-ра», 2018. Т. 1. Загальні основи теорії i методики фізичного виховання. 384 с.

Teopiя i методика фізичного виховання: підруч. для студ. вищ. навч. закл. фіз. виховання i спорту: у 2 т. / [Т. Ю. Круцевич, Н. В. Пангелова, О. Д. Кривчикова та ін.; за ред. Т. Ю. Круцевич]. [3-те вид., без змін]. К.: Національний університет фізичного виховання i спорту України, вид-во «Олімп. л-ра», Т. 2. Методика фізичного виховання різних груп населення. 2018. 448 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ