PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR FORMING TECHNICAL AND TACTICAL TRAINING IN ATHLETES-WRESTLERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-22

Keywords:

technical and tactical training, combat sports, athletes, pedagogical conditions, training process, tactical thinking, individualization, interactive methods, competitive activity, moral and strong-willed qualities

Abstract

The article explores the pedagogical conditions for developing technical and tactical training among combat sport athletes in the context of modern sports requirements. The relevance of the research is justified by the growing need for an integrated approach to training, combining technical proficiency with tactical thinking. A review of scientific and methodological literature highlights a lack of research focused specifically on pedagogical factors that influence the quality of technical and tactical preparation. The article identifies key conditions affecting the effectiveness of this process: the principle of integrity, individualization of the training process, staged development of skills, application of interactive methods and digital technologies, diverse organizational forms, and psychological support. Based on theoretical analysis and experimental implementation, a model of technical and tactical training is proposed, which incorporates the above-mentioned pedagogical conditions. The results of the pedagogical experiment demonstrate that the application of this model significantly enhances athletes’ competitive readiness. Participants in the experimental group showed improved execution of technical actions under competitive conditions, faster decision-making, better tactical awareness, and stronger psychological resilience. The findings confirm that a pedagogically grounded and systematically organized training environment contributes to the holistic development of technical and tactical mastery. The study emphasizes the importance of a reflective and athletecentered approach and outlines future research directions, including the development of differentiated training strategies for athletes of varying ages and skill levels. The findings are of practical value to coaches, sports educators, and researchers in combat sports disciplines.

References

Абдуллаєв А. К., Ребар І. В. Теорія і методика викладання вільної боротьби. 2018. Мелітополь. ФОП Однорог. 299 с.

Базилевич, Н. О., Божко С., Волківський М. Вплив занять вільною боротьбою на розвиток фізичних здібностей підлітків. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022. Вип. 3 K (147) 22. С. 42–46.

Данько Г. В. Вільна боротьба: Навчальний посібник (з грифом Міністерства освіти і науки України). К.: Видавництво ТОВ «НВП «Інтерсервіс». 2011. 300 с.

Данько Г. В., Данько Т. Г., Крупеня С. В., Живолович С. А. Педагогічні умови формування спортивної майстерності юних спортсменів з вільної боротьби. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2022. Вип. 11 (157). С. 62–67.

Маріонда І., Самойленко О., Анацький Р., Леоненко А., Чередніченко С., Красілов А. Особливості техніко-тактичного арсеналу спортсменів та спортсменок високої кваліфікації, які спеціалізуються в дзюдо. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, 2 (160), 2023. 25–33.

Теорія i методика фізичного виховання: підруч. для студ. вищ. навч. закл. фіз. виховання i спорту: у 2 т. / [Т. Ю. Круцевич, Н. В. Пангелова, О. Д. Кривчикова та ін.; за ред. Т. Ю. Круцевич]. [3-те вид., без змін]. К.: Національний університет фізичного виховання i спорту України, вид-во «Олімп. л-ра», 2018. Т. 1. Загальні основи теорії i методики фізичного виховання. 384 с.

Teopiя i методика фізичного виховання: підруч. для студ. вищ. навч. закл. фіз. виховання i спорту: у 2 т. / [Т. Ю. Круцевич, Н. В. Пангелова, О. Д. Кривчикова та ін.; за ред. Т. Ю. Круцевич]. [3-те вид., без змін]. К.: Національний університет фізичного виховання i спорту України, вид-во «Олімп. л-ра», Т. 2. Методика фізичного виховання різних груп населення. 2018. 448 с.

Published

2025-09-25

Issue

Section

SECTION 4 THEORY AND METHODS OF TEACHING PHYSICAL CULTURE AND SPORTS