ЦИФРОВІ ПЛАТФОРМИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ СТУДЕНТІВ ДО ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Автор(и)

  • Алла Анатоліївна Загородня Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0003-2418-1670

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-3

Ключові слова:

пізнавальна спрямованість, студенти, університет, іноземна мова, цифрові платформи

Анотація

У статті розглядається роль цифрових платформ у формуванні пізнавальної спрямованості студентів до вивчення іноземної мови у закладах вищої освіти. Проаналізовано вплив глобалізації, цифровізації, популяризації дистанційного та змішаного навчання, мобільності студентів, міжнародних освітніх програм та проєктів на модернізацію підходів до викладання іноземних мов. Підкреслено, що традиційні методи навчання не завжди забезпечують достатній рівень залученості студентів, тому цифрові платформи стають ефективним інструментом стимулювання пізнавальної спрямованості та розвитку критичного мислення. У статті класифіковано сучасні цифрові платформи за напрямами застосування: платформи для структурованого вивчення мови (Coursera, edX, FutureLearn, Prometheus, EdEra, Udemy); тренування лексичних і граматичних навичок (Duolingo, Busuu, Memrise, Quizlet, Kahoot); професійні освітні платформи (Oxford University Press, Macmillan Education, National Geographic Learning, ETS); платформи комунікативної практики (Italki, Tandem, HelloTalk); сервіси для колаборативного письма та створення проєктів (Google Workspace, Microsoft 365, Padlet, Trello, Canva, Miro, Notion); соціальні мережі та міжнародні освітні проєкти (eTwinning, Erasmus+ Virtual Exchange). Встановлено, що комплексне використання цифрових платформ стимулює пізнавальну спрямованість студентів, розвиває мотивацію, міжкультурну комунікацію та навички самостійного навчання. У статті висвітлено перспективи подальших досліджень, які полягають в окресленні та апробації організаційно-педагогічних умов інтеграції цифрових платформ в освітній процес закладів вищої освіти з метою формування пізнавальної спрямованості студентів, а також у розробленні методичних рекомендацій для викладачів щодо використання цифрових інструментів у контексті змішаного та дистанційного навчання.

Посилання

Волкогон В., Ткаченко О. Сучасний стан та перспективи цифрової трансформації освіти та науки в Україні в контексті стратегічного партнерства з ЄС. Київ: НАПН України, 2023. 240 с.

Концепція цифрової трансформації освіти і науки на період до 2026 року. Київ, 2021. URL: https://mon.gov.ua/news/kontseptsiya-tsifrovoi-transformatsii-osviti-i-nauki-mon-zaproshue-do-gromadskogo-obgovorennya (дата звернення: 30.10.2025).

Морзе Н., Шевченко І., Гриньова В. Модернізація освіти в цифровому вимірі: монографія. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. 320 с.

Пасічник Р., Ляшенко О. Цифрова трансформація вищої освіти як чинник інтеграції в європейський освітній простір. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2024. 280 с.

Приходько А., Ковальчук І. Економічні аспекти цифрової трансформації вищої освіти в Україні в умовах соціально-економічної кризи. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2022. 200 с.

Рекомендація Європейського Парламенту та Ради «Про основні компетенції для навчання протягом усього життя» від 18.12.2006. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/994_975 (дата звернення: 30.10.2025).

Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» від 25.06.2013 № 344/2013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/344/2013 (дата звернення: 30.10.2025).

Carmo J., Lacerda D., Klingenberg C., Piran F. Digital transformation in the management of higher education institutions. Sustainable Futures. Vol. 9. 100692.

Carmo J., Silva P. Technologies supporting digital transformation in higher education management. Lisbon: University of Lisbon Press, 2020. 180 p. 100692.

Digital Education Action Plan 20212027. Брюссель, 2020. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX%3A52000DC0624 (дата звернення: 30.10.2025).

Ivanenko N., Boiko A., Fedorchuk L., Panchenko I., & Marieiev, D. (2023). Development of educational policy in Ukraine in the context of European integration and digital transformation. Revista Eduweb, Вип. 17(2). 2023. 296–305. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.02.25

Makhachashvili R., Semenist, Ivan Transformative, Transdisciplinary, Transcendent Digital Education: Synergy, Sustainability and Calamity Proceedings. IMCIC − International Multi-Conference on Complexity, Informatics and Cybernetics. Vol. 1. 2024. P. 273–280.

Müller C., Mildenberger T. Facilitating flexible learning by replacing classroom time with an online learning environment: A systematic review of blended learning in higher education. Educational Research Review, 34. 2021. P. 100394.

Ober J., Müller M. Digital Transformation in Higher Education: Challenges and Opportunities. Berlin: Springer, 2021. 350 p.

Pasichnyi R., Lysenko O. Digital Transformation of Higher Education in Ukraine: Challenges and Perspectives. Kyiv: National University of Kyiv-Mohyla Academy, 2022. 220 p.

Semenets V., Dmytrenko I. The Influence of Information Search on Changing the Culture of Academic Assessment in Ukraine. Kyiv: Kyiv National University of Trade and Economics, 2023. 190 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-01

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ