DIGITAL PLATFORMS AS A TOOL FOR SHAPING STUDENTS’ COGNITIVE ORIENTATION IN LEARNING A FOREIGN LANGUAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-3

Keywords:

cognitive orientation, students, university, foreign language, digital platforms

Abstract

The article examines the role of digital platforms in fostering students’ cognitive orientation in learning foreign languages in higher education institutions. The influence of globalization, digitalization, the popularization of distance and blended learning, student mobility, and international educational programs and projects on the modernization of foreign language teaching approaches is analyzed. It is emphasized that traditional teaching methods do not always ensure sufficient student`s orientation, making digital platforms an effective tool for stimulating cognitive orientation and developing critical thinking. The article classifies contemporary digital platforms according to their areas of application: platforms for structured language learning (Coursera, edX, FutureLearn, Prometheus, EdEra, Udemy); for practicing lexical and grammatical skills (Duolingo, Busuu, Memrise, Quizlet, Kahoot); professional educational platforms (Oxford University Press, Macmillan Education, National Geographic Learning, ETS); platforms for communicative practice (Italki, Tandem, HelloTalk); services for collaborative writing and project creation (Google Workspace, Microsoft 365, Padlet, Trello, Canva, Miro, Notion); social networks and international educational projects (eTwinning, Erasmus+ Virtual Exchange). It has been established that the integrated use of digital platforms stimulates students’ cognitive orientation, enhances motivation, intercultural communication, and self-directed learning skills. The article outlines prospects for further research, which include identifying and testing organizational and pedagogical conditions for integrating digital platforms into higher education, aiming to foster students’ cognitive orientation, as well as developing methodological recommendations for lecturers on using digital tools in blended and distance learning contexts.

References

Волкогон В., Ткаченко О. Сучасний стан та перспективи цифрової трансформації освіти та науки в Україні в контексті стратегічного партнерства з ЄС. Київ: НАПН України, 2023. 240 с.

Концепція цифрової трансформації освіти і науки на період до 2026 року. Київ, 2021. URL: https://mon.gov.ua/news/kontseptsiya-tsifrovoi-transformatsii-osviti-i-nauki-mon-zaproshue-do-gromadskogo-obgovorennya (дата звернення: 30.10.2025).

Морзе Н., Шевченко І., Гриньова В. Модернізація освіти в цифровому вимірі: монографія. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. 320 с.

Пасічник Р., Ляшенко О. Цифрова трансформація вищої освіти як чинник інтеграції в європейський освітній простір. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2024. 280 с.

Приходько А., Ковальчук І. Економічні аспекти цифрової трансформації вищої освіти в Україні в умовах соціально-економічної кризи. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2022. 200 с.

Рекомендація Європейського Парламенту та Ради «Про основні компетенції для навчання протягом усього життя» від 18.12.2006. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/994_975 (дата звернення: 30.10.2025).

Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» від 25.06.2013 № 344/2013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/344/2013 (дата звернення: 30.10.2025).

Carmo J., Lacerda D., Klingenberg C., Piran F. Digital transformation in the management of higher education institutions. Sustainable Futures. Vol. 9. 100692.

Carmo J., Silva P. Technologies supporting digital transformation in higher education management. Lisbon: University of Lisbon Press, 2020. 180 p. 100692.

Digital Education Action Plan 20212027. Брюссель, 2020. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX%3A52000DC0624 (дата звернення: 30.10.2025).

Ivanenko N., Boiko A., Fedorchuk L., Panchenko I., & Marieiev, D. (2023). Development of educational policy in Ukraine in the context of European integration and digital transformation. Revista Eduweb, Вип. 17(2). 2023. 296–305. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.02.25

Makhachashvili R., Semenist, Ivan Transformative, Transdisciplinary, Transcendent Digital Education: Synergy, Sustainability and Calamity Proceedings. IMCIC − International Multi-Conference on Complexity, Informatics and Cybernetics. Vol. 1. 2024. P. 273–280.

Müller C., Mildenberger T. Facilitating flexible learning by replacing classroom time with an online learning environment: A systematic review of blended learning in higher education. Educational Research Review, 34. 2021. P. 100394.

Ober J., Müller M. Digital Transformation in Higher Education: Challenges and Opportunities. Berlin: Springer, 2021. 350 p.

Pasichnyi R., Lysenko O. Digital Transformation of Higher Education in Ukraine: Challenges and Perspectives. Kyiv: National University of Kyiv-Mohyla Academy, 2022. 220 p.

Semenets V., Dmytrenko I. The Influence of Information Search on Changing the Culture of Academic Assessment in Ukraine. Kyiv: Kyiv National University of Trade and Economics, 2023. 190 p.

Published

2025-12-01

Issue

Section

SECTION 1 EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES