ІНТЕГРАЦІЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-6Ключові слова:
освітній процес, базова середня школа, штучний інтелект, напрями інтеграції штучного інтелекту в освітній процес, технології штучного інтелектуАнотація
Стаття присвячена висвітленню напрямів інтеграції технологій штучного інтелекту в освітній процес базової школи. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю переосмислення освітнього процесу базової школи з урахуванням впровадження дистанційного навчання та посилення уваги до цифрової компетентності здобувачів освіти та вчителів. Інтеграція штучного інтелекту в освітній простір базової школи вимагає розробки ефективних та відповідальних стратегій навчання.З’ясовано ключові напрямки розвитку освітнього ШІ: перехід до мультимодального ШІ, здатного одночасно обробляти та інтегрувати великі масиви інформації з різних джерел; гіперперсоналізація навчання, що враховує як рівня знань здобувача освіти, так і його когнітивний стиль, темп навчання, інтереси, мотивацію, навіть емоційний стан; розширення сфер застосування генеративних моделей ШІ, доступних для кожного вчителя та учнів.Узагальнено перспективні напрями інтеграції технологій ШІ в освітній процес базової середньої школи, а саме: 1) глибока персоналізація навчання, яка передбачає створення унікальних освітніх траєкторій, що враховують індивідуальні потреби, здібності та темп навчання кожного учня; 2) автоматизація рутинних завдань та підсилення творчої й інтелектуальної підтримки вчителя. Ці напрями реалізуються засобами різноманітних технологій ШІ: від адаптивних навчальних платформ до інтелектуальних тьюторських систем. Зазначено, що здійснене дослідження не вичерпує всі аспекти даної проблеми. Перспективним вважаємо дослідження комплексної стратегії для інтеграції ШІ, яка б забезпечила підготовку педагогів (розвиток ШІ-грамотності педагога), доступність ШІ-технологій для учнів, розробку національних стандартів та етики використання ШІ. Акцентовано на необхідності масового навчання вчителів ефективно та критично використовувати вже доступні ШІ-технології та інтегрувати їх у свою методичну систему.
Посилання
Адамович І., Кулініч О. Штучний інтелект: можливості та ризики використання в освітньому процесі. Педагогічна Житомирщина: зб.наук.праць. №4(32). 2023. URL: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2024/01/2.-Адамович-.pdf. (дата звернення: 01.10.2025)
Андрощук А. Г., Малюга О. С. Використання штучного інтелекту у вищій освіті: стан і тенденції. International Science Journal of Education and Linguistics. Vol.3. № 2. 2024. S. 27–35. DOI: 10.46299/j.isjel.20240302.04.
Важливість штучного інтелекту в освіті: основні переваги та практики. 2024. URL: https://smodin.io/blog/ uk/importance-of-ai-in-education-top-benefits-and-practices/. (дата звернення: 10.10.2025)
Вишнякова О. АІ та освіта: як штучний інтелект вплине на шкільну освіту. URL: https://lb.ua/blog/olena_vyshniakova/547626_ai_osvita_yak_ shtuchniy_intelekt.html.
Гриценчук О.О. Використання штучного інтелекту в освіті: тенденції та перспективи в Україні та за кордоном. Вісник Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». №2 (10). 2024. С. 152–161. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.2(10).2024.0012. (дата звернення: 10.10.2025)
Гуревич Р.С., Коношевський Л.Л., Коношевський О.Л., Воєвода А.Л., Люльчак С.Ю. Інтеграція штучного інтелекту в сферу освіти: проблеми, виклики, загрози, перспективи. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 72. 2024. С. 171–187. DOI: 10.31652/2412-1142-2024-72-170-187 (дата звернення: 11.10.2025)
Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти (проєкт). 2024. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/ page/community/docs/Інструктивно_методичні_рекомендації_щодо_ШІ_в_ЗЗСО.pdf.
Іонова О.М., Масюк Г.І. Оптимізація освітнього процесу базової середньої школи як психолого-педагогічна проблема. Теорія та методика навчання та виховання: зб.наук.праць. Харків, 2025. Вип. №58. С. 85–97. URL: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/methodics/issue/view/381.
Концепція розвитку штучного інтелекту в Україна. 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text.
Куцак Л.В. Штучний інтелект у сучасній освіті: перспективи застосування та виклики. Методологічні аспекти впровадження цифрових технологій та інноваційних методик навчання: зб.наук.праць. Вінниця, 2024. Вип.74. С.27-37. DOI: 10.31652/2412-1142-2024-74-27-37 (дата звернення: 09.10.2025)
Поліковська Ю. На старті використання штучного інтелекту в школах: рекомендації МОН. 2024. URL: https://ms.detector.media/trendi/post/ 35272/ 2024-06-19-na-starti-vykorystannya-shtuchnogo-intelektu-v-shkolakh- rekomendatsii-mon/. (дата звернення: 01.10.2025)
Штучний інтелект у 2025: 17 ключових трендів розвитку штучного інтелекту та їх вплив на Україну. 2025. URL: https://uaspectr.com/2025 /01/07/shtuchnyj-intelekt-u-2025/
Artificial intelligence in education. 2025. URL: https://en.unesco.org/artificial-intelligence/education.
Integrating AI in Education: Navigating UNESCO Global Guidelines, Emerging Trends, and Its Intersection with Sustainable Development Goals – ResearchGate. URL: https://www.researchgate.net/publication/389936132_Integrating_AI_in_Education_Navigating_UNESCO_Global_Guidelines_Emerging_Trends_and_Its_Intersection_with_Sustainable_Development_Goals.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





